ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Novela zákona o dani z príjmov aj k 2% z dane

Dňa 28.08.2020 bol doručený NRSR vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej ako „Pripravovaná novela“).

 

Dňa 28.08.2020 bol doručený NRSR vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej ako „Pripravovaná novela“).

Pripravovanou novelou zákona sa upravuje viacero ustanovení v oblasti dani z príjmov.

V pripravovanej novele zákona sa oslobodzujú od zdanenia plnenia poskytované v rámci aktívnej politiky práce na projekty na podporu udržania pracovných miest a zamestnancov v zamestnaní v súvislosti s COVID-19.

Účinnosť zákona sa navrhuje od 01.01.2021 s výnimkou niektorých bodov, ktoré nadobúdajú účinnosť od 01.01.2022.

Sprievodná dokumentácia k Pripravovanej novele zákona je k dispozícii TU.

 

Konkrétne zmeny:

  1. Zmena v oblasti poskytovania asignovanej dane

U právnickej osoby dochádza v súvislosti s poskytnutím asignovanej dane vo výške 2% k rozšíreniu možnosti poskytnutia nie len finančného daru, ale aj nepeňažného daru, resp. ku kombinácii peňažného a nepeňažného daru. V prípade, ak by daňovník poskytol nepeňažný dar, tento sa pre účely asignácie dane ocení cenou bežne používanou v mieste a čase plnenia a to podľa druhu, kvality, prípadne miery opotrebenia plnenia v nadväznosti na § 2 písm. c) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej ako „Zákon o dani z príjmov“).

Ďalej sa ruší povinnosť uvádzať číslo telefónu v tlačive vyhlásenia o poukázaní podielu zaplatenej dane z príjmov, zostane to na báze dobrovoľnosti.

Pre účely asignácie dane sa rozširuje osvedčovanie podmienok prijímateľov notárskou komorou o skutočnosť, či je prijímateľ zapísaný do registra mimovládnych neziskových organizácií.

  1. Zdaňovanie športovcov umelcov,artistov alebo spoluúčinkujúcich osôb

Za príjem zo zdrojov na území Slovenskej republiky daňovníka s obmedzenou daňovou povinnosťou sa bude považovať tak ako doposiaľ aj príjem z činnosti umelca, športovca, artistu alebo spoluúčinkujúcich osôb a z ďalšej podobnej činnosti osobne vykonávanej alebo zhodnocovanej na území Slovenskej republiky bez ohľadu na to, či príjmy plynú týmto osobám priamo alebo cez sprostredkujúcu osobu.

Zákon sa však dopĺňa tak, že ak v úhrade sprostredkujúcej osobe nie je preukázaná skutočná výška príjmu umelca, športovca, artistu alebo spoluúčinkujúcich osôb, považuje sa za príjem týchto osôb celá úhrada.

Táto zmena má predstavovať protiúnikové opatrenie v situácii, kedy je deklarovaná zmluvne dohodnutá odmena umelca, športovca, artistu alebo spoluúčinkujúcich osôb v podhodnotenej výške alebo táto odmena nezahŕňa nepeňažné plnenia poskytnuté daným osobám prostredníctvom sprostredkovateľa, ktorý môže z časti prijatej platby uhradiť náklady súvisiace s činnosťou týchto daňovníkov v SR (napr. ubytovanie, strava a pod.).

Medzi platiteľov dane podľa § 48 Zákona o dani z príjmov budú patriť aj fyzické osoby s bydliskom v zahraničí a právnické osoby so sídlom v zahraničí, ktoré nie sú daňovými rezidentmi SR, ale  vyplácajú, poukazujú alebo pripisujú príjem z činnosti umelca, športovca, artistu alebo spoluúčinkujúcich osôb.

  1. Transparentný subjekt a hybridný reverzný subjekt.

Do zákona sa dopĺňa legislatívna úprava tzv. transparentného subjektu a hybridného reverzného subjektu.

Transparentným subjektom sa rozumie verejná obchodná spoločnosť alebo komanditná spoločnosť so sídlom na území Slovenskej republiky, subjekt s právnou subjektivitou a subjekt bez právnej subjektivity, založené alebo zriadené na území Slovenskej republiky, ktorých príjmy (výnosy) sú zdaňované až na úrovni spoločníkov, komplementárov alebo príjemcov príjmu (výnosu) plynúceho od subjektu s právnou subjektivitou alebo príjemcov príjmu (výnosu) plynúceho od subjektu bez právnej subjektivity;

Zámerom je zamedziť nezdaňovaniu príjmu (výnosu) pri týchto subjektoch a to tak, že štát, v ktorom je takáto spoločnosť založená a považovaná za transparentnú, by ju mal považovať za samostatného daňovníka, ak takto na spoločnosť nahliada jej nerezidentný zriaďovateľ (zriaďovateľ – väčšinový vlastník, väčšina v hlasovacích právach), v rozsahu tých príjmov, ktoré inak nebudú zdanené, či už v štáte založenia spoločnosti alebo v štáte príjemcu (spoločníka).

  1. Zmena ustanovení o registračnej a oznamovacej povinnosti

Menia sa aj ustanovenia o registračnej a oznamovacej povinnosti. Od 01.01.2022 bude platiť, že:

  • fyzickú osobu alebo právnickú osobu, ktorá je na území Slovenskej republiky zapísaná do registra právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, zaregistruje správca dane z úradnej moci v lehote a spôsobom ustanoveným osobitným predpisom.
  • Fyzickú osobu alebo organizačnú jednotku združenia, ktorá koná vo svojom mene, a ktorá nie je zapísaná do registra právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, zaregistruje správca dane z úradnej moci v lehote a spôsobom ustanoveným osobitným predpisom na základe prvého podaného daňového priznania. V nadväznosti na túto zmenu sa menia aj príslušné ustanovenia Daňového poriadku
  • Fyzická osoba a právnická osoba, ktorá nie je registrovaná podľa odseku 1 alebo odseku 2, bude povinná v lehote do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po uplynutí mesiaca, v ktorom vznikla povinnosť zrážať daň alebo preddavky na daň alebo daň vyberať, požiadať správcu dane o registráciu ako platiteľ Registračná povinnosť podľa prvej vety sa nevzťahuje na platiteľa dane uvedeného v § 43 ods. 17 Zákona o dani z príjmov.
  1. Špecifikácia kritéria daňovníka s neobmedzenou daňovou povinnosťou

Upresňuje sa kritérium pre určenie daňovníka s neobmedzenou daňovou povinnosťou – za miesto skutočného vedenia sa bude považovať miesto, kde sa vytvárajú alebo príjimajú zásadné riadiace rozhodnutia a obchodné rozhodnutia pre právnickú osobu ako celok, aj ak adresa tohto miesta nie je zapísaná v obchodnom registri, a to bez ohľadu na to, či sú prijímané orgánmi tejto právnickej osoby, alebo inými osobami (napr. spoločníkmi, zamestnancami).

Upravuje sa aj definícia daňovníka s obmedzenou daňovou povinnosťou, ide o doplnenie vyplývajúce z aplikácie zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia.

  1. Zamedzenie vyhýbaniu sa daňovej povinnosti

Pripravovanou novelou zákona sa okrem iného upravujú aj opatrenia na zamedzenie situáciám, kedy sa fyzické osoby snažia vyhýbať daňovej povinnosti v SR vykonávaním činnosti v SR založením spoločnosti v štátoch s nízkym daňovým zaťažením. Odklonenie príjmov do zahraničných spoločností, pričom častokrát ide o schránkové spoločnosti, má za následok, že príjem, ktorý by mal byť zdanený v SR nie je zdanený vôbec alebo len minimálnou sadzbou, resp. dochádza k nevyplateniu podielov zo zisku fyzickej osobe na územie SR, kde by tieto podiely mali byť zdanené daňou z príjmov.

Návrh novely zákon preto zavádza nové pravidlá, v zmysle ktorých sa v SR zdania podiely na zisku fyzickej osobe už v momente ich potenciálneho nároku a nie až pri ich vyplatení. Nastavené pravidlá tak budú nútiť spoločnosti podiely na zisku skutočne aj vyplatiť, aby si daňovník – fyzická osoba mohol následne započítať daň už vybranú z týchto priradených podielov na zisku. Ďalej tieto pravidlá upravujú podrobnejšie situácie a rozdiely pri priamej a nepriamej účasti na kontrolovanej zahraničnej spoločnosti.

Zákon ďalej upresňuje, že aj príjmy z prevodu akcií v akciovej spoločnosti so sídlom na území SR spadajú do príjmov zo zdrojov na území Slovenskej republiky daňovníka s obmedzenou daňovou povinnosťou.

Správca dane bude mať povinnosť oznámiť daňovníkovi, ktorý podal daňové priznanie, výšku a splatnosť preddavku na daň z príjmov, a to najneskôr 5 dní pred splatnosťou preddavku na daň, ak správca dane nevydá rozhodnutie o platení preddavkov inak.

Za účelom zamedzenia duplicitnému uplatňovaniu daňových zvýhodnení po skončení zamestnania sa upresňuje, dokedy môže zamestnávateľ zamestnancovi po skončení zamestnania uplatňovať nároky na daňový bonus a nezdaniteľnú časť základu dane.

Zamestnancovi sa ďalej umožní požiadať o ročné zúčtovanie ktoréhokoľvek zamestnávateľa, ktorý je platiteľom dane, ktorý mu vyplácal mzdu počas zdaňovacieho obdobia.

O zákone musí ešte rozhodnúť NRSR, finálne znenie zmien budeme sledovať a doplníme ho.

Mgr. Vladimír Fujak

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov