Zvyšovanie platov učiteľov
Do druhého čítania postúpil návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme. Cieľom návrhu zákona je odstránenie značného počtu platových taríf pod úrovňou minimálnej mzdy. Uvedené sa dotkne aj zamestnancov v oblasti školstva.
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len “zákon o odmeňovaní”) predstavuje právnu úpravu v oblasti odmeňovania zamestnancov pri výkone práve vo verejnom záujme (ďalej len „návrh zákona“).
Uvedený návrh sa dotkne aj zamestnancov:
- škôl, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie v zriaďovateľskej pôsobnosti štátom uznanej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti a inej právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ak ide o pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov,
- základných umeleckých škôl, materských škôl, jazykových škôl a školských zariadení v zriaďovateľskej pôsobnosti štátom uznanej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti a inej právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ak ide o pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov.
Zákon o odmeňovaní sa nevzťahuje na pedagogických a odborných zamestnancov, ktorých plat je určený podľa kolektívnej zmluvy. Podľa návrhu zákona nesmie byť plat určený v kolektívnej zmluve nižší ako platová tarifa zodpovedajúca kariérovému stupňu podľa zákona o odmeňovaní.
Cieľom novely zákona o odmeňovaní je odstránenie finančného podhodnotenia celého systému, čo sa prejavuje existenciou značného počtu platových taríf pod úrovňou minimálnej mzdy.
Podľa návrhu zákona sa počet platových tried znižuje z počtu 14 na 11, a to tým spôsobom, že sa upraví prvých šesť platových tried tak, že prvá platová trieda zahŕňa pôvodné platové triedy 1 a 2. Druhá platová trieda zahŕňa pôvodné platové triedy 3 a 4. Rovnako tak sa postupuje aj pri pôvodnej 5. a 6. platovej triede. Navrhovaná 2. platová trieda vyžaduje stredné vzdelanie alebo úplné stredné vzdelanie.
Ďalej sa navrhuje, aby došlo k odstráneniu osobitných stupníc, vytvorením základnej stupnice platových taríf, ktorá bude zahŕňať aj odmeňovanie zamestnancov, ktorí boli doteraz zaradení do osobitnej stupnice platových taríf vybraných skupín zamestnancov a aby sa zachovali platové tarify pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov z dôvodu špecifickosti ich odmeňovania.
Návrh zákona umožňuje zvýšiť tarifný plat o 5 % zamestnancovi, ktorý je zaradený do 4. až 10. platovej triedy a zabezpečuje odborné a metodické riadenie škôl a školských zariadení, prípravu pedagogickej dokumentácie, vykonáva metodickú činnosť v metodicko-pedagogických centrách alebo zabezpečuje rezortný informačný systém v školskom výpočtovom stredisku.
Terajšia právna úprava rozlišuje 12 platových stupňov a posledný platový stupeň je nastavený na 32 rokov praxe. Uvedené nastavenie neumožňuje zamestnancom, ktorí už dosiahli 32 rokov praxe zohľadniť ich ďalšiu prax a dosiahnuť lepšie platové ohodnotenie. Návrh zákona uvedený problém rieši tak, že počíta so 14 platovými stupňami a posledný platový stupeň je vyhradený pre zamestnancov s praxou 40 rokov.
Príplatok za výkon pedagogickej činnosti v triede základnej školy s najmenej 30 % individuálne začlenenými žiakmi so zdravotným znevýhodnením alebo zo sociálne znevýhodneného prostredia je podľa návrhu zákona najviac 2,5 % z platovej tarify 9. platovej triedy prvej pracovnej triedy mesačne.
K zmene podľa návrhu zákona dochádza aj v ust. § 20 zákona o odmeňovaní, tak, že zamestnávateľ môže poskytovať zamestnancovi odmenu za pracovné zásluhy nielen pri dosiahnutí 50 rokov ale dopĺňa sa aj 60 rokov veku až do sumy jeho funkčného platu.
Zmenou systému odmeňovania zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme sa navrhuje reálny nárast platov všetkých týchto zamestnancov. Ak by však v praxi nastal prípad (preradením z jednotlivých tried), že návrhom zákona sa zamestnancovi zníži plat, navrhuje sa zadefinovať novú platovú náležitosť, účelom ktorej je prípadný negatívny rozdiel vyrovnať.
Predpokladaná účinnosť návrhu zákona je 1. január 2019.
Dôvodová správa je dostupná TU.
Návrh zákona je dostupný TU.
Zdroj: NR SR
Spracovala: Mgr. Monika Ivanová, Bc. Lucia Maliková, dňa 10. 10. 2018