Zmeny pre MNO

Sumár zmien a dopadov pre MNO z poslednej novely zákona o neziskových organizáciách prinášame TU:

Zmeny pre neziskové organizácie, výkaz transparentnosti a povinnosti podľa Info zákona

Dopadom sa budeme venovať a prinášať ďalšie články.


tím itretisektor.sk

21.05.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Zmeny zákona o sociálnom podnikaní

S účinnosťou od 1. januára 2020 boli schválené zmeny Zákona o sociálnej ekonomike. Hlavným cieľom návrhu zákona je doplniť legislatívnu úpravu sektora sociálnej ekonomiky a vytvoriť vhodné podmienky na to, aby sa sociálna ekonomika rozvíjala a bola prínosom nielen pre zvyšovanie zamestnanosti, ako aj upraviť systém podpory, ktorý bude spoločensky prijateľný a bude plne dodržiavať pravidlá štátnej pomoci.

 

S účinnosťou od 1. januára 2020 boli schválené zmeny Zákona o sociálnej ekonomike. Hlavným cieľom návrhu zákona je doplniť legislatívnu úpravu sektora sociálnej ekonomiky a vytvoriť vhodné podmienky na to, aby sa sociálna ekonomika rozvíjala a bola prínosom nielen pre zvyšovanie zamestnanosti, ako aj upraviť systém podpory, ktorý bude spoločensky prijateľný a bude plne dodržiavať pravidlá štátnej pomoci.

Zákon prináša rôzne novinky a zmeny, uvádzame niektoré z nich:

1. zriaďuje sa informačný systém sociálnej ekonomiky je informačný systém verejnej správy na úseku práce, sociálnych vecí a rodiny v oblasti sociálnej ekonomiky, v ktorom sa vedie 
a)evidencia žiadostí o štatút,
b)evidencia žiadostí o priznanie postavenia organizácie sektora sociálnej ekonomiky,
c)register sociálnych podnikov,
d)evidencia zamestnancov integračných podnikov, 
e)evidencia ekonomickej činnosti registrovaných sociálnych podnikov,
f)evidencia podpory poskytnutej registrovaným sociálnym podnikom podľa tohto zákona,
g)evidencia sankcionovania registrovaných sociálnych podnikov.

2. Navrhuje sa zmeniť percento zamestnávania mixu znevýhodnených osôb a zraniteľných osôb zo 40 % na 30 % a zároveň ustanoviť spodnú hranicu rozsahu pracovného času pre zamestnávané znevýhodnené osoby a zraniteľné osoby.

3. Spresňuje sa definícia pozitívneho sociálneho vplyvu pre sociálny podnik bývania, ktorý uskutočňuje výstavbu/prestavbu, a až následne prevádzkuje spoločensky prospešné nájomné bývanie pre zákonom definované skupiny osôb.

4. Upravuje sa definícia sociálneho podniku. Upravená definícia berie do úvahy, že sociálny cieľ môže mať len konkrétna aktivita podniku, nie podnik ako celok, a umožňuje tak tomuto okruhu subjektov dostať sa do „gravitačného poľa“ sociálnej ekonomiky. 

 „(3) Podnikom so sociálnym dosahom je občianske združenie, nadácia, nezisková organizácia, účelové zariadenie cirkvi, obchodná spoločnosť, družstvo alebo fyzická osoba – podnikateľ, ktorí vykonávajú sústavne, samostatne, vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť hospodársku činnosť, hlavným cieľom aspoň jednej ich hospodárskej činnosti je dosahovanie pozitívneho sociálneho vplyvu a spĺňajú najmenej dve z týchto podmienok:a)k dosahovaniu pozitívneho sociálneho vplyvu prispievajú tovary alebo služby, ktoré vyrábajú, dodávajú, poskytujú alebo distribuujú, alebo k nemu prispieva spôsob ich výroby alebo poskytovania,b)použijú viac ako 50 % zisku po zdanení z hospodárskej činnosti, ktorej hlavným cieľom je dosahovanie pozitívneho sociálneho vplyvu, na dosiahnutie tohto hlavného cieľa,c)do spravovania hospodárskej činnosti, ktorej cieľom je dosahovanie pozitívneho sociálneho vplyvu, zapájajú zainteresované osoby.“. 

5. Posilňuje sa právna istota pre registrované sociálne podniky, keďže z doterajšej textácie nebolo zrejmé, či je legitímne možné použiť prípadný zisk podniku na krytie strát. Keďže zmyslom reinvestície do podniku je podporiť ďalší rozvoj pri dosahovaní merateľného pozitívneho sociálneho vplyvu, je logické, že rovnako by malo byť pripustené využitie zisku na samotné udržanie podniku na trhu. 

6. Znižuje sa neprimeraná vysoká administratívna a finančná záťaž pre subjekty v neziskovom sektore, ktoré by sa mohli zapojiť do sociálneho podnikania podľa §6 ods. 1, písm. h), ktorý sa mení. Nové znenie ustanovenia zavádza novú podmienku na priznanie štatútu integračnému podniku pre žiadateľov.

7. Ako ukázala aplikačná prax, súčasná podoba zákona neposkytuje dostatočné možnosti podpory pre tie registrované sociálne podniky, ktoré nedosahujú merateľný pozitívny sociálny vplyv svojou hospodárskou činnosťou (teda napríklad organizácie neziskového sektora, ktoré podnikajú s cieľom získať dodatočné príjmy na svoju neziskovú činnosť), alebo ktoré nemajú záväzok reinvestovať 100 % zisku a zároveň nemajú ani demokratickú správu. Došlo tak k zmene a rozšíreniu možností podpory pre tieto subjekty.

Novela zákona o sociálnej ekonomike

JUDr. Adriána Kováčová 

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov