***Pripravujeme ONLINE vysiielanie / ŠKOLY & nová legislatíva

Nakoľko došlo k schváleniu rozsiahleho balíka zmien školských zákonov, plánujeme ONLINE vysielanie k téme:

ŠKOLY & zmeny v roku 2026

Sledujte náš portál a newsletter.

23.10.2025
Zverejnenie zmluvy a neistota o povinnej osobe

Zaoberali sme sa aj takotuo témou vo veci povinností Info zákona a MNO:

Zverejňovanie zmlúv v prípade neistoty o povinnej osobe

23.10.2025
Zaujímavé rozhodnutie / ŠPORT
23.10.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Zmeny v právnej úprave sociálnej ekonomiky a sociálnych podnikov

Dňa 27.10.2025 bol v MPK zverejnený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“). 
Návrh zákona predstavuje komplexnú novelu viacerých ustanovení zákona č. 112/2018 Z. z. a súčasne sa ním novelizuje aj zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov. 
Nanovo sa definujú pojmy znevýhodnená osoba, zdravotne znevýhodnená osoba a zraniteľná osoba. 

Upravuje sa aj definícia sociálneho podniku. Sociálnym podnikom bude po novom podnik, ktorý (okrem ostatných podmienok uvedených v § 5) ak zo svojej činnosti dosiahne zisk, použije viac ako 50 % zo zisku po zdanení na dosiahnutie hlavného cieľa do jedného roka od skončenia účtovného obdobia, za ktoré bol tento zisk vytvorený, spôsobom podľa § 5a. Ustanovenie nového § 5a spresňuje pravidlá použitia zisku po zdanení, vrátane povinnosti jeho socializovania v sociálnom podniku na hlavný cieľ, ktorým je dosahovanie merateľného pozitívneho sociálneho vplyvu. § 5a ďalej upravuje špecifické finančné fondy sociálneho podniku a spôsob ich tvorby a použitia. V rámci prechodných ustanovení sa súčasne navrhuje, že osobitný fond vytvorený na účel jeho budúceho použitia na dosiahnutie merateľného pozitívneho sociálneho vplyvu podľa zákona č. 112/2018 Z. z. v znení účinnom do 31. decembra 2025 sa považuje za osobitný fond podľa § 5a ods. 1 písm. c) v znení účinnom od 1. januára 2026.   

Podstatné zmeny nastávajú aj v ustanovení § 6, ktorý upravuje podmienky priznania štatútu registrovaného sociálneho podniku. 
Menia sa aj lehoty a podmienky pre nové podniky. Skracuje sa lehota na splnenie podmienok z dvanástich na štyri mesiace. 
Navrhuje sa aj skrátenie lehoty pre nový podnik, v akej je registrovaný sociálny podnik povinný zriadiť poradný výbor alebo uplatňovať demokratickú správu, a túto skutočnosť preukázať ministerstvu práce, a to z dvanástich mesiacov na štyri mesiace. 
Zavádza sa povinnosť pre integračné podniky (§ 12) predložiť ministerstvu práce individuálny projekt pracovnej integrácie na každého zamestnanca, ktorý je znevýhodnenou osobou, zdravotne znevýhodnenou osobou alebo zraniteľnou osobou podľa § 12, do troch mesiacov od vzniku pracovného pomeru tohto zamestnanca a ak pracovný pomer tohto zamestnanca vznikol pred priznaním štatútu integračného podniku, do troch mesiacov odo dňa priznania štatútu integračného podniku. Integračný podnik bude povinný dodržiavať individuálny projekt pracovnej integrácie každého zamestnanca počas trvania platnosti štatútu integračného podniku. V nadväznosti na nové ustanovenie § 5a sa v § 8 upravujú aj nové podmienky pre zánik a zrušenie registrovaného podniku. Úprava integračného podniku v § 12 takisto má prejsť zmenou, ktorou sa špecifikujú a rozširujú podmienky na vznik a zachovanie statusu integračného podniku. Podľa predkladateľa je primárnym cieľom doplnenia navrhovanej úpravy zabezpečiť, aby integračné podniky dostávali podporu iba v prípade, že ich činnosť preukázateľne prispieva k zvyšovaniu zamestnanosti medzi presne definovanými cieľovými skupinami – teda medzi znevýhodnenými osobami, zdravotne znevýhodnenými osobami, ako aj zraniteľnými osobami.  
Doplnením ďalších špecifických podmienok, ako je zákaz výkonu ďalších pracovných činností, samostatnej zárobkovej činnosti či poberania dôchodku, sa má podľa predkladateľa zabezpečiť to, že podpora bude poskytovaná výlučne skupine osôb, ktoré sú v danom čase skutočne znevýhodnené a najviac ohrozené na trhu práce.Zmenou prechádzajú ustanovenia o podpore podnikov, najmä ustanovenie § 19a o umiestňovacom príspevku a § 19b o vyrovnávacom príspevku. 

 Nanovo sa v § 24 definujú výnimky, za ktorých registrovaný sociálny podnik smie dodávať tovar alebo poskytovať služby závislej osobe a kedy môže byť odberateľom tovarov a služieb od závislej osoby. V ustanovení § 24 ods. 7 je ustanovené, že ak je registrovaný sociálny podnik odberateľom tovaru alebo služieb od závislej osoby, ktorá je fyzickou osobou, celkové náklady na tieto tovary alebo služby nesmú za obdobie 12 po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov presiahnuť najvyššiu mzdu v registrovanom sociálnom podniku za to isté obdobie; avšak to nemá platiť, ak pôjde o nájom alebo podnájom poskytovaný najviac za obvyklú cenu na trhu medzi prenajímateľom a inými nájomníkmi alebo podnájomníkmi. 

Novelou zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov sa skracuje obdobie na použitie sumy úľavy na dani z príjmov vo výške percenta socializácie, ku ktorej sa zaviazal registrovaný sociálny podnik v základnom dokumente, a to z piatich rokov na dva roky odo dňa prevedenia finančných prostriedkov vo výške tejto úľavy na osobitný účet. 

 Zároveň sa v prípade, ak registrovaný sociálny podnik stratil nárok na úľavu na dani z príjmov z dôvodov uvedených v § 30d ods. 6 (dôvody, ktoré majú za následok zrušenie štatútu registrovaného sociálneho podniku) skracuje obdobie, za ktoré je registrovaný sociálny podnik povinný podať dodatočné daňové priznanie za predchádzajúce zdaňovacie obdobia (hospodárske roky) zo súčasných piatich rokov na dva roky.   

 V novele zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní sa navrhuje doplniť, že členom skupiny dodávateľov nemôže byť registrovaný sociálny podnik; to nebude platiť, ak skupina dodávateľov bude zložená výlučne z registrovaných sociálnych podnikov. 
Súčasne sa navrhuje zaviesť ďalšiu zmenu, že ak je dodávateľom v postavení uchádzača registrovaný sociálny podnik, rozsah plnenia uskutočňovaný prostredníctvom subdodávateľov nesmie presiahnuť 20 % z celkovej hodnoty zákazky.  

MPK končí: 05.11.2025 (skrátené) 
Sprievodná dokumentácia
 



Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov