Zmeny v oblasti daní za ubytovanie a oslobodenie od dane športovísk
Dňa 25.11.2021 NRSR schválila novelu zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady, ktorá prináša viaceré zmeny k dani za ubytovanie a možnosti oslobodenia od dane športoviskám.
I. Možnosť oslobodenia od daní športovísk
Novelou sa pre obce zaviedla možnosť oslobodiť od dane alebo znížiť daň z nehnuteľností o okruh stavieb uvedených v § 17 ods. 3 písm. b), na ktoré sa bude vzťahovať daňová úľava alebo oslobodenie.[1] Uvedené ustanovenie sa doplnilo o stavby a nebytové priestory alebo ich časti užívané na šport a športové aktivity. Obce nebudú povinné tieto úľavy zaviesť, budú mať však túto možnosť ako pri iných stavbách (školy, zariadenia sociálnych služieb a ostatné).
II. Daň za ubytovanie
Spresnenie predmetu dane za ubytovanie
S poukazom na nejednoznačný výklad legislatívy sa upravil okruh ubytovacích zariadení, aj o tie zariadenia, ktoré nie sú taxatívne vymedzené v predmete dane za ubytovanie, avšak je v nich poskytované odplatné prechodné ubytovanie.
Po novom bude dôležitým znakom odplatnosť tohto prechodného ubytovania na základe zmluvy, dohody alebo konkludentne, ktoré v sebe zahŕňa služby typické pre konkrétny typ ubytovania (napr. upratovanie, recepcia, možnosť stravovania a pod.).
Zástupca platiteľa dane
V praxi nastávajú situácie, že nemožno identifikovať prevádzkovateľa ubytovacieho zariadenia a preto sa schválila tzv. náhradná osoba platiteľa dane, ktorou bude vlastník nehnuteľnosti ak je vlastníkov viac platiteľom bude ten, v koho časti stavby sa poskytuje odplatné prechodné ubytovanie
Novelou sa dopĺňa nová osoba zúčastnená na plnení daňovej povinnosti – zástupca platiteľa dane[2], ktorý vystupuje ako sprostredkovateľ ubytovania prostredníctvom digitálnej platformy (internetový rezervačný portál). Rola zástupcu platiteľa dane bude podmienená rozhodnutím obce. Aktivita zástupcu dane spočíva v tom, že vyberie daň od ubytovanej osoby v rámci rezervačnej platby a odvedie ju priamo na účet správcu dane.
Základ dane za ubytovanie
Na výpočet základu dane za ubytovanie bude rozhodovať počet prenocovaní, najviac však 60 prenocovaní u jedného platiteľa dane v jednom kalendárnom roku. Týmto sa reaguje na skutočnosť, že niektoré osoby môžu bývať u platiteľa dane v turnusoch alebo dlhodobo. Cieľom novely nie je zdaniť osoby neprimeraným spôsobom, keďže primárnym zámerom ubytovanej osoby je „strecha nad hlavou“.
Vznik daňovej povinnosti a oznamovacia povinnosť
Daňová povinnosť vzniká dňom poskytnutia odplatného prechodného ubytovania fyzickej osobe a zaniká dňom ukončenia poskytovania odplatného prechodného ubytovania fyzickej osobe.
Platiteľ dane je povinný obci oznámiť:
- najneskôr v deň začatia poskytovania odplatného prechodného ubytovania ubytovaciu kapacitu zariadenia,
- ukončenie poskytovania odplatného prechodného ubytovania najneskôr do 30 dní odo dňa ukončenia poskytovania odplatného prechodného ubytovania,
- všetky zmeny skutočností rozhodujúcich pre určenie dane do 30 dní odo dňa, keď tieto skutočnosti nastali,
- že namiesto neho daň z časti alebo úplne vyberá zástupca platiteľa dane, ktorý na seba preberá plnenie daňovej povinnosti za platiteľa dane,
- základ dane v lehote a spôsobom ustanoveným VZN.[3]
Určenie dane podľa pomôcok
Obec písomne vyzve platiteľa dane, ktorý nesplní oznamovaciu povinnosť, na jej splnenie v primeranej lehote, ktorá nemôže byť kratšia ako osem dní. Ak platiteľ dane nesplní oznamovaciu povinnosť ani na základe výzvy, obec zistí základ dane a určí daň podľa pomôcok.
Základom dane pri určovaní dane podľa pomôcok je súčin ubytovacej kapacity zariadenia (počet lôžok) v čase určenia dane podľa pomôcok a počtu dní v kalendárnom roku, za ktoré si platiteľ dane nesplnil oznamovaciu povinnosť. Obec oznámi platiteľovi dane určenie dane podľa pomôcok, pričom dňom začatia určenia dane podľa pomôcok je deň uvedený v oznámení.
Paušálna daň
Obec môže ustanoviť vo VZN paušálnu sadzbu dane. Paušálna sadzba dane je sadzba dane na jedno lôžko z ubytovacej kapacity zariadenia na kalendárny rok, ktorá sa vypočíta ako súčin paušálnej sadzby dane a najväčšej ubytovacej kapacity zariadenia za posledný rok. Na zmeny ubytovacej kapacity počas kalendárneho roka sa neprihliada. Paušálna daň sa uplatní, ak s ňou platiteľ dane súhlasí.
Obec vyrubí paušálnu daň rozhodnutím. Obec môže v rozhodnutí určiť platenie paušálnej dane v splátkach. Splátky sú splatné v lehotách určených obcou v rozhodnutí. Platiteľ dane môže vyrubenú daň zaplatiť aj naraz najneskôr v lehote splatnosti prvej splátky.
Obec ustanoví vo VZN najmä náležitosti oznamovacej povinnosti, sadzbu dane, prípadne rôzne sadzby dane podľa, paušálnu daň , spôsob a lehoty platenia dane, oslobodenia od dane alebo zníženia dane.
Účinnosť: dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov
Schválené znenie
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Vladimír Fujak
[1] Zároveň sa tým nepriamo podporí výstavba športovísk a športovej infraštruktúry zo súkromných zdrojov, prípadne, ak ide o športovú infraštruktúru v majetku štátu, na ktorej výstavbu a prevádzku štát vynakladá prostriedky sa môže týmto spôsobom dosiahnuť, aby sa prevádzka športovej infraštruktúry, ktorej cieľom je aj zlepšenie kvality života obyvateľov obce, ako aj vrcholových športovcov, nepredražovala o povinnosť platiť dane zo stavieb.
[2] Obec teda môže so zástupcom platiteľa dane uzavrieť dohodu o náležitostiach rozsahu a spôsobu vedenia evidencie na účely platenia dane, spôsobe vyberania dane, náležitostiach potvrdenia o zaplatení dane, lehotách a spôsobe odvodu dane obci. Zástupca platiteľa dane oznamuje obci základ dane v lehote a spôsobom ustanoveným VZN. Zástupca platiteľa dane vyberá daň od daňovníka v mene platiteľa dane, ktorú odvádza na účet správcu dane.
[3] Ak časť povinnosti alebo celú daňovú povinnosť plní za platiteľa dane zástupca platiteľa dane, základ dane podľa § 39 sa znižuje o základ dane, ktorý za platiteľa dane prebral jeho zástupca.