***Živé vysielanie štvrtok o 10.30 h.

Zmeny pre MNO od 1. júna 2025


1. Úvod - krátko k funkcionalitám portálu
2. Zmeny pre MNO od 1. 6.2025 - výkaz transparentnosti
3. Úvod k povinnostiam MNO podľa zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám


Link na pripojenie TU

18.06.2025
NR SR prijala viaceré zákony

Pozrite si aktuálne legislatívne správy.

NR SR prijala viaceré zákony s dopadmi aj na neziskový sektor.


VIAC TU - aktuálna legislatíva

17.06.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Zmeny v oblasti daní za ubytovanie a oslobodenie od dane športovísk

Dňa 25.11.2021 NRSR schválila novelu zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady, ktorá prináša viaceré zmeny k dani za ubytovanie a možnosti oslobodenia od dane športoviskám.

 

I. Možnosť oslobodenia od daní športovísk

Novelou sa pre obce zaviedla možnosť oslobodiť od dane alebo znížiť daň z nehnuteľností o okruh stavieb uvedených v § 17 ods. 3 písm. b), na ktoré sa bude vzťahovať daňová úľava alebo oslobodenie.[1] Uvedené ustanovenie sa doplnilo o stavby a nebytové priestory alebo ich časti užívané na šport a športové aktivity. Obce nebudú povinné tieto úľavy zaviesť, budú mať však túto možnosť ako pri iných stavbách (školy, zariadenia sociálnych služieb a ostatné).

    II. Daň za ubytovanie

Spresnenie predmetu dane za ubytovanie

S poukazom na nejednoznačný výklad legislatívy sa upravil okruh ubytovacích zariadení, aj o tie zariadenia, ktoré nie sú taxatívne vymedzené v predmete dane za ubytovanie, avšak je v nich poskytované odplatné prechodné ubytovanie.

Po novom bude dôležitým znakom odplatnosť tohto prechodného ubytovania na základe zmluvy, dohody alebo konkludentne, ktoré v sebe zahŕňa služby typické pre konkrétny typ ubytovania (napr. upratovanie, recepcia, možnosť stravovania a pod.).

Zástupca platiteľa dane

V praxi nastávajú situácie, že nemožno identifikovať prevádzkovateľa ubytovacieho zariadenia a preto sa schválila tzv. náhradná osoba platiteľa dane, ktorou bude vlastník nehnuteľnosti ak je vlastníkov viac platiteľom bude ten, v koho časti stavby sa poskytuje odplatné prechodné ubytovanie

Novelou sa dopĺňa nová osoba zúčastnená na plnení daňovej povinnosti – zástupca platiteľa dane[2], ktorý vystupuje ako sprostredkovateľ ubytovania prostredníctvom digitálnej platformy (internetový rezervačný portál). Rola zástupcu platiteľa dane bude podmienená rozhodnutím obce. Aktivita zástupcu dane spočíva v tom, že vyberie daň od ubytovanej osoby v rámci rezervačnej platby a odvedie ju priamo na účet správcu dane.

Základ dane za ubytovanie

Na výpočet základu dane za ubytovanie bude rozhodovať počet prenocovaní, najviac však 60 prenocovaní u jedného platiteľa dane v jednom kalendárnom roku. Týmto sa reaguje na skutočnosť, že niektoré osoby môžu bývať u platiteľa dane v turnusoch alebo dlhodobo. Cieľom novely nie je zdaniť osoby neprimeraným spôsobom, keďže primárnym zámerom ubytovanej osoby je „strecha nad hlavou“.

Vznik daňovej povinnosti a oznamovacia povinnosť

Daňová povinnosť vzniká dňom poskytnutia odplatného prechodného ubytovania fyzickej osobe a zaniká dňom ukončenia poskytovania odplatného prechodného ubytovania fyzickej osobe.

Platiteľ dane je povinný obci oznámiť:

  1. najneskôr v deň začatia poskytovania odplatného prechodného ubytovania ubytovaciu kapacitu zariadenia,
  2. ukončenie poskytovania odplatného prechodného ubytovania najneskôr do 30 dní odo dňa ukončenia poskytovania odplatného prechodného ubytovania,
  3. všetky zmeny skutočností rozhodujúcich pre určenie dane do 30 dní odo dňa, keď tieto skutočnosti nastali,
  4. že namiesto neho daň z časti alebo úplne vyberá zástupca platiteľa dane, ktorý na seba preberá plnenie daňovej povinnosti za platiteľa dane,
  5. základ dane v lehote a spôsobom ustanoveným VZN.[3]

Určenie dane podľa pomôcok

Obec písomne vyzve platiteľa dane, ktorý nesplní oznamovaciu povinnosť, na jej splnenie v primeranej lehote, ktorá nemôže byť kratšia ako osem dní.  Ak platiteľ dane nesplní oznamovaciu povinnosť ani na základe výzvy, obec zistí základ dane a určí daň podľa pomôcok.

Základom dane pri určovaní dane podľa pomôcok je súčin ubytovacej kapacity zariadenia (počet lôžok) v čase určenia dane podľa pomôcok a počtu dní v kalendárnom roku, za ktoré si platiteľ dane nesplnil oznamovaciu povinnosť. Obec oznámi platiteľovi dane určenie dane podľa pomôcok, pričom dňom začatia určenia dane podľa pomôcok je deň uvedený v oznámení.  

Paušálna daň

Obec môže ustanoviť vo VZN paušálnu sadzbu dane. Paušálna sadzba dane je sadzba dane na jedno lôžko z ubytovacej kapacity zariadenia na kalendárny rok, ktorá sa vypočíta ako súčin paušálnej sadzby dane a najväčšej ubytovacej kapacity zariadenia za posledný rok. Na zmeny ubytovacej kapacity počas kalendárneho roka sa neprihliada. Paušálna daň sa uplatní, ak s ňou platiteľ dane súhlasí.

Obec vyrubí paušálnu daň rozhodnutím. Obec môže v rozhodnutí určiť platenie paušálnej dane v splátkach. Splátky sú splatné v lehotách určených obcou v rozhodnutí. Platiteľ dane môže vyrubenú daň zaplatiť aj naraz najneskôr v lehote splatnosti prvej splátky.

Obec ustanoví vo VZN najmä náležitosti oznamovacej povinnosti, sadzbu dane, prípadne rôzne sadzby dane podľa, paušálnu daň , spôsob a lehoty platenia dane, oslobodenia od dane alebo zníženia dane.

Účinnosť: dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov
Schválené znenie
Sprievodná dokumentácia

Mgr. Vladimír Fujak

[1] Zároveň sa tým nepriamo podporí výstavba športovísk a športovej infraštruktúry zo súkromných zdrojov, prípadne, ak ide o športovú infraštruktúru v majetku štátu, na ktorej výstavbu a prevádzku štát vynakladá prostriedky sa môže týmto spôsobom dosiahnuť, aby sa prevádzka športovej infraštruktúry, ktorej cieľom je aj zlepšenie kvality života obyvateľov obce, ako aj vrcholových športovcov, nepredražovala o povinnosť platiť dane zo stavieb.

[2] Obec teda môže so zástupcom platiteľa dane uzavrieť dohodu o náležitostiach rozsahu a spôsobu vedenia evidencie na účely platenia dane, spôsobe vyberania dane, náležitostiach potvrdenia o zaplatení dane, lehotách a spôsobe odvodu dane obci. Zástupca platiteľa dane oznamuje obci základ dane v lehote a spôsobom ustanoveným VZN. Zástupca platiteľa dane vyberá daň od daňovníka v mene platiteľa dane, ktorú odvádza na účet správcu dane.

[3] Ak časť povinnosti alebo celú daňovú povinnosť plní za platiteľa dane zástupca platiteľa dane, základ dane podľa § 39 sa znižuje o základ dane, ktorý za platiteľa dane prebral jeho zástupca.

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov