Zmeny pri účtovných závierkach a elektronizácia účtovníctva
Dňa 02.11.2021 NRSR schválila novelu zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve. Schválenou novelou sa sleduje posilniť transparentnosť informácií vykazovaných v účtovnej závierke zverejnením účtovných závierok všetkých právnických osôb vo verejnej časti registra účtovných závierok.
Rozšírenie verejnej časti registra
V súčasnosti do verejnej časti registra ukladajú svoje účtovné dokumenty právnické osoby podnikateľských právnych foriem a niektorých typov MNO. MNO môžu ukladať účtovné závierky do registra aj v listinnej podobe. Táto možnosť spôsobuje nezanedbateľnú chybovosť pri ich spracovaní a ukladaní do registra, ako aj ukladanie nesprávnych vzorov účtovných závierok.
Rozširuje sa preto verejná časť registra o ďalšie právne formy právnických osôb, čím by všetky právnické osoby boli zaradené do verejnej časti registra. Ide predovšetkým o pozemkové spoločenstvá, ale aj MNO ako sú občianske združenia, spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov, záujmové združenia právnických osôb a ďalšie. [1]
V záujme rozšírenia funkcionalít registra sa taktiež schválilo, aby všetky účtovné dokumenty boli ukladané v elektronickej podobe, čo zjednoduší postup pri ich ukladaní, ale aj odstráni chybovosť pri neautomatizovanom spracovaní účtovných dokumentov.
Náležitosti výročnej správy
Novelou boli doplnené náležitosti výročnej správy subjektov verejnej správy. Rozširujú sa informácie o plnení úloh obce alebo vyššieho územného celku v oblasti výchovy a vzdelávania, sociálneho zabezpečenia, zdravotníctva, kultúry, dopravy, územného plánovania a hospodárstva, ako aj údaje o ostatných významných skutočnostiach, ktoré mali vplyv na hospodárenie a činnosť obce, vyššieho územného celku alebo kapitoly štátneho rozpočtu.
Novelou sa ustanovujú náležitosti výročnej správy pre neziskové organizácie, ak v predpise pre danú právnu formu nie je zadefinovaný obsah výročnej správy. Uvedené sa týka predovšetkým občianskych združení a cirkevných organizácií, ak sú povinné mať audit účtovnej závierky a výročnej správy.
Výročná správa účtovnej jednotky, ktorá má povinnosť overenia účtovnej závierky audítorom podľa § 19 ods. 4[2], ak osobitné predpisy neustanovujú inak, obsahuje najmä:
- účtovnú závierku za účtovné obdobie, za ktoré sa vyhotovuje výročná správa,
- správu audítora k účtovnej závierke podľa písmena a),
- prehľad vykonávaných činností alebo projektov za účtovné obdobie s uvedením ich vzťahu k účelu založenia účtovnej jednotky,
- prehľad výnosov (príjmov) v členení podľa zdrojov,
- prehľad nákladov (výdavkov) v členení podľa jednotlivých druhov činností, účelu alebo projektov, s osobitným vyčíslením nákladov (výdavkov) na správu,
- návrh vysporiadania výsledku hospodárenia,
- informáciu o predpokladanom budúcom vývoji činnosti účtovnej jednotky.
Súčasná právna úprava upravuje obsah výročnej správy prioritne pre potreby podnikateľských subjektov. Zákon ustanovuje tiež obsah výročnej správy pre obce a subjekty verejnej správy. Väčšina neziskových organizácií má obsah výročnej správy ustanovený v príslušnom predpise, podľa ktorého postupujú pri svojej činnosti (napríklad nadácie, neinvestičné fondy alebo neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby).
Povinnosť vypracovať výročnú správu budú mať tak ako doposiaľ iba tie účtovné jednotky, ktoré spĺňajú podmienky pre povinný audit. Obsah výročnej správy pre tieto účtovné jednotky je prispôsobený činnostiam, ktoré vykonávajú. Súčasťou výročnej správy bude účtovná závierka a správa audítora, ktoré sa však v registri ukladajú osobitne.[3] Účtovné jednotky, ktoré postupujú v sústave podvojného účtovníctva, budú uplatňovať prehľad nákladov a výnosov podľa jednotlivých kategórií. Nezisková organizácia sa môže rozhodnúť podľa druhov svojej činnosti, či bude uvádzať prehľad podľa činností, ktorú vykonáva alebo podľa projektov. Osobitne sa budú vyčíslovať náklady alebo výdavky súvisiace so správou účtovnej jednotky.
Listinné a elektronické záznamy
Jednou z priorít, ktoré novela sleduje, je uľahčenie administratívnych prác v oblasti účtovníctva a prenesenie týchto povinností do elektronického prostredia. Tým sa znížia náklady na papier a tlač, čo predstavuje zároveň aj zníženie environmentálnej záťaže podnikateľa, ale znížia sa aj náklady za prenájom priestorov na archiváciu.
Vzhľadom na stále väčší podiel elektronických účtovných záznamov v účtovníckej praxi sú v zákone v záujme jednoznačnosti doplnené a špecifikované podmienky, ktoré je účtovná jednotka povinná dodržať pri spracovávaní týchto účtovných záznamov. Upresňujú a zjednodušujú sa ustanovenia o listinnej a elektronickej podobe účtovného záznamu.
Nanovo sa ustanovujú možné spôsoby transformácie účtovného záznamu pri zmene podoby účtovného záznamu. Na proces transformácie účtovného záznamu z listinnej podoby do elektronickej podoby je možné použiť okrem zaručenej konverzie aj skenovanie, čo výrazne zjednoduší tento proces. Umožňuje sa nahradiť vlastnoručný podpis kvalifikovaným elektronickým podpisom alebo kvalifikovanou elektronickou pečaťou, ktorý umožní preukázateľnú identifikáciu osoby.
Zákon explicitne uvádza, kedy už nie je potrebné uchovávať listinný účtovný záznam, ak bol transformovaný na elektronický účtovný záznam.
Sankcie za nesplnenie povinnosti po zániku účtovnej jednotky
Ustanovuje sa spodná hranica výšky pokuty a pokuta voči osobe, ktorá prevezme plnenie povinností po zániku účtovnej jednotky a nesplní ich. Ustanovuje sa absolútna suma pokuty v prípadoch, keď z rôznych dôvodov nie je možné pokutu odvodiť z celkovej sumy majetku (nie je uložená účtovná závierka, je uložená účtovná závierka, ale účtovná jednotka vykazuje v majetku nulu, alebo vykazuje účelovo zjavne nízku sumu majetku).[4]
Účinnosť od: 01.01.2022
Schválené znenie
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Vladimír Fujak
[1] V neverejnej časti registra by zostali účtovné dokumenty fyzických osôb – podnikateľov a organizačných zložiek zahraničných osôb.
[2]Neziskové organizácie, ktoré majú povinnosť overenia účtovnej závierky audítorom z titulu príjmu 2% vo výške viac ako 35.000 eur, sú povinné vypracovať výročnú správu (ide o občianske združenia, účelové zariadenia cirkvi alebo organizácie s medzinárodným prvkom).
[3] Členenie podľa príjmov a výdavkov nadväzuje na skutočnosť, že tieto účtovné jednotky môžu postupovať aj v sústave jednoduchého účtovníctva, v ktorej sa nevykazujú výnosy a náklady.
[4] od 100 eur do 100 000 eur