Zmeny pri práci s mládežou
V medzirezortnom pripomienkovom konaní sa nachádza návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 282/2008 Z. z. o podpore práce s mládežou a o zmene a doplnení zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve v znení neskorších predpisov. Cieľom návrhu zákona je najmä podporiť a posilniť kvalitu práce s mládežou a jej prínos pre osobný, profesionálny a sociálny rozvoj mladých ľudí prostredníctvom neformálneho vzdelávania, zabezpečiť efektívnejšiu medzirezortnú a medzisektorovú spoluprácu aktérov v oblasti starostlivosti o mládež na národnej, regionálnej aj miestnej úrovni, kvalitne zadefinovať kompetencie jednotlivých aktérov v tejto oblasti, podporiť potenciál práce s mládežou a flexibilne reagovať na aktuálne potreby mladých ľudí a podporiť rozvoj participácie a angažovanosti mladých ľudí pri správe vecí verejných na všetkých úrovniach.
V medzirezortnom pripomienkovom konaní sa nachádza návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 282/2008 Z. z. o podpore práce s mládežou a o zmene a doplnení zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len "návrh zákona").
Cieľom návrhu zákona je najmä:
-
podporiť a posilniť kvalitu práce s mládežou a jej prínos pre osobný, profesionálny a sociálny rozvoj mladých ľudí prostredníctvom neformálneho vzdelávania,
-
zabezpečiť efektívnejšiu medzirezortnú a medzisektorovú spoluprácu aktérov v oblasti starostlivosti o mládež na národnej, regionálnej aj miestnej úrovni,
-
kvalitne zadefinovať kompetencie jednotlivých aktérov v tejto oblasti,
-
podporiť potenciál práce s mládežou,
-
flexibilne reagovať na aktuálne potreby mladých ľudí a
-
podporiť rozvoj participácie a angažovanosti mladých ľudí pri správe vecí verejných na všetkých úrovniach.
Návrh zákona zároveň definuje nové pojmy v oblasti práce s mládežou, ktoré sú dôležité pre rozvoj tejto oblasti a pre jednotné chápanie problematiky. Ide o pojmy ako napr. práca s mládežou1 alebo neformálne vzdelávanie.2 Návrh zákona upravuje systém akreditácie vzdelávacích programov v oblasti práce s mládežou a zavádza sa nový inštitút značky kvality „Moderné centrum mládeže“, ktorá má prispieť ku kvalite práce s mládežou. Návrh zákona upravuje aj účel poskytnutia dotácií zo štátneho rozpočtu, ako aj niektoré podmienky poskytnutia takejto dotácie s cieľom uľahčiť žiadateľom možnosť sa o dotáciu v oblasti práce s mládežou uchádzať. Z toho dôvodu návrh zákona napríklad znižuje mieru spolufinancovania a zároveň zavádza možnosť do spolufinancovania započítať aj hodnotu dobrovoľníckej práce.
Návrh zákona spresňuje prípadne nanovo upravuje základné pôsobnosti orgánov verejnej správy pri práci s mládežou.
SAMOSPRÁVNY KRAJ
Spresňujú sa základné pôsobnosti, ktoré by vo vzťahu k práci s mládežou na Slovensku mali vykonávať samosprávne kraje. Upravujú a dopĺňajú sa činnosti vykonávané samosprávnymi krajmi v oblasti práce s mládežou z dôvodu potreby zabezpečenia a udržania kvality činností v oblasti práce s mládežou na úrovni kraja.
Úlohou samosprávneho kraja bude po novom podporovať činnosť najmä zdravotne znevýhodnenej mládeže, sociálne znevýhodnenej mládeže a geograficky znevýhodnenej mládeže. Samosprávny kraj v zmysle návrhu zákona bude ustanovovať koordinátora práce s mládežou a metodika práce s mládežou.
OBEC
Návrh zákona nanovo upravuje činnosti, ktoré by v oblasti starostlivosti o mládež mali vykonávať obce.
Obec na úseku starostlivosti o mládež
-
zabezpečuje, aby oblasť práce s mládežou bola predmetom strategických rozvojových dokumentov obce,
-
finančne, materiálno-technicky a personálne podporuje uskutočňovanie práce s mládežou na svojom území,
-
podporuje činnosť najmä zdravotne znevýhodnenej mládeže, sociálne znevýhodnenej mládeže a geograficky znevýhodnenej mládeže,
-
utvára podmienky na rozvoj práce s mládežou,
-
spolupracuje s právnickými osobami a fyzickými osobami uvedenými v § 15 ods. 2,
-
podporuje zapojenie mládeže do dobrovoľníckej činnosti,
-
podporuje spoluúčasť mládeže.
Zároveň sa osobitne upravuje postavenie miest, vzhľadom na to, že od mesta by sa tak, ako pri samosprávnom kraji malo vyžadovať aj vypracovanie koncepčných dokumentov a ustanovenie koordinátora.
MLÁDEŽNÍCKY PARLAMENT
Zákon zavádza inštitúciu mládežníckeho parlamentu v prípade, ak je ustanovený z dôvodu podpory rozvoja participácie a angažovanosti mladých ľudí pri správe vecí verejných na miestnej úrovni. Mládežnícke parlamenty sú efektívnym nástrojom na zapájanie mladých ľudí do života spoločnosti, verejného diania a rozhodovacích procesov. V súčasnosti sú mládežnícke parlamenty ustanovené na základe rozhodnutia samosprávy. V prípade, ak je mládežnícky parlament v obci zriadený, neexistuje preň zákonná definícia, ktorá by zároveň upravovala jeho postavenie. Cieľom je práve posilnenie postavenia mládežníckych parlamentov, ktoré majú byť poradným orgánom zastupiteľstva a starostu. Zámerom je, aby sa mladí ľudia v obciach mali možnosť vyjadriť k veciam, ktoré sa ich dotýkajú.
Návrh zákona je dostupný TU.
Dôvodová správa je dostupná TU.
Zdroj: Slov-lex
Spracovala: Mgr. Monika Ivanová, dňa 19. 7. 2019
1 § 2 písm. f) práca s mládežou je najmä činnosť sociálneho charakteru, vzdelávacieho charakteru alebo charakteru spoluúčasti mládeže vykonávaná s mladými ľuďmi a pre mladých ľudí, s cieľom zabezpečiť ich osobný rozvoj, profesionálny rozvoj a sociálny rozvoj prostredníctvom neformálneho vzdelávania
2 § 2 pís. k) neformálne vzdelávanie v oblasti práce s mládežou je ďalšie vzdelávanie mládeže, mladých vedúcich, mládežníckych vedúcich, pracovníkov s mládežou, metodikov práce s mládežou a koordinátorov práce s mládežou s cieľom získania nových vedomostí, praktických skúseností, kompetencií a zručností potrebných pre prácu s mládežou