Zmeny poskytovania dotácií Ministerstvom financií SR
Dňa 09.12.2021 bol v MPK zverejnený návrh Opatrenia MF SR, ktorým sa mení a dopĺňa výnos č. 26825/2005-441 o poskytovaní dotácií v pôsobnosti MF SR (ďalej len ako „návrh opatrenia“). Ministerstvo financií SR v súčasnosti poskytuje dotácie na základe výnosu podľa § 8 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy.
Cieľom návrhu opatrenia je najmä úprava a doplnenie ustanovení, ktorými sa precizuje rozsah a spôsob poskytovania dotácií v pôsobnosti ministerstva so zámerom zvýšiť transparentnosť, efektívnosť a účelnosť poskytovania týchto dotácií. Poskytuje dostatočný právny rámec na obdobie do prijatia zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti ministerstva a zároveň napĺňa odporúčania NKÚ SR.
Návrh opatrenia nepovažuje taxatívne vymedzenie žiadateľov, ktorým možno poskytnúť dotáciu za dostatočné, pretože nezahŕňa viaceré organizácie ako napr. Slovenskú akadémiu vied, rôzne vedecké inštitúcie, sociálne podniky, a tiež nezahŕňa fyzické osoby. Zámerom úpravy je rozšíriť okruh možných žiadateľov o dotácie všeobecnou formuláciou „fyzické osoby a právnické osoby“, čím nedochádza k obmedzeniu okruhu žiadateľov na základe úzkeho taxatívneho vymedzenia a dotácie tak môžu byť poskytované efektívnejšie a účelnejšie. Presný okruh žiadateľov o dotácie vymedzuje výzva.
Doterajšie znenie výnosu obmedzovalo príjemcov dotácie zameranej na plnenie úloh súvisiacich s výkonom samosprávnych pôsobností iba na obce. Návrh opatrenia rozširuje okruh žiadateľov o vyššie územné celky.
Zároveň sa rozširuje možný účel žiadostí všeobecnejšou formuláciou „údržbu a sanáciu majetku obce a majetku vyššieho územného celku“, ktorá umožní získať dotáciu aj na krytie nákladov spojených s bežnou údržbou majetku napr. na opravu komunikácií – cesty a chodníky. Očakávaným výsledkom je väčšie množstvo kvalitných projektov na úrovni územnej samosprávy a tým aj zvýšenie kvality služieb pre samotných občanov.
Návrh opatrenia rozdelil dotácie na 2 typy dotácií, ktoré sú poskytované na základe rozhodnutia vlády. Dôvodom tohto rozdelenia bol nález NKÚ SR, ktorý vo svojej správe konštatoval, že mnohé dotácie, ktoré boli poskytnuté nenapĺňali parametre mimoriadnych a naliehavých úloh a napriek tomu boli administrované v „špeciálnom režime“, ktorý umožňoval poskytnutie dotácie v krátkom časovom období a bez nutnosti väčšej administrácie.
Stanovuje možnosť dotácie na plnenie neplánovaných a nepredvídateľných úloh na základe uznesenia vlády SR s dostatočným časom na riadnu administráciu. Na odstránenie následkov mimoriadnych udalostí alebo plnenie naliehavých úloh bolo doplnené ustanovenia, v zmysle ktorého ostáva ponechaná možnosť zrýchleného administratívneho procesu.
Upravuje sa aj spolufinancovanie účelu dotácie, ktoré znižuje minimálnu spoluúčasť žiadateľa na 5%. Dôvodom zníženia spolufinancovania je, aby neboli vylúčení žiadatelia s menšími finančnými možnosťami (napr. obce s menším počtom obyvateľov, lokálne občianske združenia atď.), a aby sa mohli uchádzať o dotáciu na projekty, ktorých spolufinancovanie si doteraz neboli schopní zabezpečiť. Výsledkom by mal byť väčší počet kvalitných projektov, a to hlavne zo strany obcí s menším počtom obyvateľov, či iných žiadateľov aj z menej rozvinutých regiónov Slovenska. Konkrétna výška spolufinancovania bude uvedená vo výzve.
Návrhom opatrenia sa majú meniť a dopĺňať položky, na ktoré nie je možné poskytnúť dotáciu. Dôvodom zmeny je potreba upresniť a aktualizovať položky, ktoré na základe overenej praxe z dotačných systémov iných ministerstiev nemôžu byť hradené z dotácie.
V novom znení § 5 sa dopĺňa spôsob a forma podávania žiadostí o poskytnutie dotácie, taxatívne vymedzenie príloh žiadostí, náležitosti výzvy a zmluvy:
Podávaním žiadostí sa má uskutočniť elektronickou formou, čím sa má znížiť byrokratická záťaž a zefektívniť komunikácia medzi žiadateľom a poskytovateľom dotácie. Elektronizácia procesu má prispieť aj k transparentnosti poskytovania dotácií.
Žiadatelia o dotácie sa budú uchádzať o dotáciu prostredníctvom žiadostí na základe zverejnených výziev, v ktorých bude stanovený účel podpory, rovnako tak aj ďalšie podmienky poskytnutia dotácie, forma hodnotenia a podmienky vyúčtovania.
Pri dotáciách, ktoré sú schválené uznesením Vlády SR, prijímateľ predkladá žiadosť s povinnými prílohami ako napríklad vyhlásenie žiadateľa o tom, že nepožaduje dotáciu na výdavky, ktoré sú hradené iným subjektom. Čím sa prispeje k zamedzeniu duplicitného financovania napr. z iných zdrojov štátneho rozpočtu, prostriedkov Európskej únie, alebo prostriedkov poskytnutých na základe medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Dotácie budú poskytnutá na základe zmluvy o poskytnutí dotácie s presne stanovenými podmienkami poskytnutia, použitia a vyúčtovania dotácie. Zmluva zvýši možnosť kontroly čerpania a použitia prostriedkov a tiež vymožiteľnosť neoprávnene použitých verejných prostriedkov, vrátane sankcií.[1]
V novom ustanovení je doplnený proces finančnej kontroly poskytnutých dotácií podľa osobitného predpisu, t.j. zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite.
Predpokladaná účinnosť od: 01.02.2022
MPK končí: 30.12.2021
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Helena Laposová
[1] Dôvodom zmien bolo odporúčanie NKÚ SR uzatvoriť s každým prijímateľom písomnú zmluvu o poskytnutí dotácie a zverejniť ju v Centrálnom registri zmlúv v zmysle zákona o slobodnom prístupe k informáciám. Podľa odporúčania NKÚ SR by zmluvy o poskytnutí dotácie mali okrem podmienok použitia dotácie a povinnosti prijímateľa dotácie obsahovať aj sankcie a prípadne možnosť odstúpenia od zmluvy pri nedodržaní zmluvných podmienok.