Otázky & odpovede - Info zákon

Spracovali sme najčastejšie otázky a odpovede k novele Info zákona.


Viac TU:

FAQ _MNO a info zákon

11.07.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Zmeny ku kryptoaktívam a asignovanej dane pre rodičov

Dňa 10.06.2025 NRSR schválila zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 359/2015 Z. z. o automatickej výmene informácií o finančných účtoch na účely správy daní ako aj ďalšie zákony.  V dôsledku vlastností kryptoaktív je mimoriadne náročné odsledovať zdaniteľné udalosti v cezhraničných situáciách. Nedostatočné oznamovanie príjmov z investícií do kryptoaktív vedie k výpadku daňových príjmov štátov. Používatelia kryptoaktív sú vo výhodnejšom postavení v porovnaní s tými, ktorí do kryptoaktív neinvestujú. Prijatý zákon tak upravuje mnohé podrobnosti pri nakladaní s kryptoaktívami za účelom plnenie cieľa daňovej spravodlivosti ako aj lepší a efektívnejšieho výberu daní. 

V súlade so smernicou (EÚ) 2023/2226 návrh zákona v čl. I zavádza povinnosť pre poskytovateľov služieb kryptoaktív oznamovať finančnej správe informácie o kryptoaktívach slúžiacich na platobné a investičné účely, ktoré bude finančná správa ako príslušný orgán vymieňať s príslušnými orgánmi členských štátov EÚ a zmluvných štátov podľa medzinárodnej dohody, ktorou je Dohovor o administratívnej pomoci v daňových záležitostiach. Rozširuje sa taktiež rozsah pôsobnosti automatickej výmeny o finančných účtoch aj na elektronické peniaze a digitálne meny centrálnych bánk v súlade s aktualizáciou spoločného štandardu oznamovania (CRS). Lehota na zaslanie informácií finančnej správe je stanovená v súlade s lehotou na automatickú výmenu informácií o finančných účtoch a výmena medzi príslušnými daňovými orgánmi bude prebiehať do 9 mesiacov po oznamovanom období.  

V Čl. II sa mení a dopĺňa zákon č. 78/1992 Zb. o daňových poradcoch a Slovenskej komore daňových poradcov, v ktorom sa upravuje rozsah povinnosti zachovávať mlčanlivosť pri výkone činnosti daňového poradcu ako aj bezúhonnosť. 

V Čl. V sa doplňuje a mení zákon č. 593/2003 Z. z. o dani z príjmov, a to za účelom spresnení pri určovaní podielu asignovanej dane pre rodičov ako aj úpravy komunikácie Sociálnej poisťovne a Finančného riaditeľstva, na základe ktorej Finančné riaditeľstvo SR zasiela Sociálnej poisťovni zoznam rodičov, ktorí boli uvedení vo vyhlásení na poukázanie podielu zaplatenej dane pre rodiča za účelom overenia, či rodič dovŕšil dôchodkový vek a či je poberateľom jedného z dôchodkov. 

V nadväznosti na zmenu procesu overovania údajov potrebných pre poukázanie podielu zaplatenej dane pre rodiča sa predlžuje lehota, v ktorej je Finančné riaditeľstvo SR povinné zaslať Sociálnej poisťovni údaje o rodičovi vrátane sumy podielu zaplatenej dane, ktorá príslušnému rodičovi prináleží. 

Vzhľadom na možnosť výplaty podielu zaplatenej dane pre rodiča v hotovosti cez Slovenskú poštu dochádza pri splnení povinnosti Sociálnej poisťovne na vrátenie neprevedenej sumy k predlženiu lehoty z 30 dní na 60 dní. Uvedená lehota sa predlžuje z dôvodu reálneho splnenia tejto povinnosti Sociálnou poisťovňou.  

Navrhovanou úpravou sa zavádza pre Sociálnu poisťovňu povinnosť doručiť Finančnému riaditeľstvu SR okrem neprevedenej sumy podielu zaplatenej dane pre rodiča aj údaje o rodičovi, ktorému nebol tento podiel zaplatenej dane poukázaný vrátane dôvodu, pre ktorý nebol vyplatený. 

Navrhovanou úpravou sa dopĺňa do ustanovenia postup vyzvania daňovníka správcom dane na doplnenie dokladov pre uplatnenie podielu zaplatenej dane pre rodiča alebo pre opravenie nesprávnych údajov o rodičovi uvedených vo vyhlásení. Zároveň sa ustanovenie § 50aa dopĺňa o postup ako bude správca dane postupovať, ak vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane pre rodiča bude obsahovať nesprávny údaj o jednom z rodičov a daňovník ani na základe výzvy tento údaj neopraví alebo nedoloží doklady. V tomto prípade poukáže správca dane podiel zaplatenej dane pre rodiča aspoň jednému rodičovi, ktorý spĺňa podmienky ustanovené pre poukázanie podielu zaplatenej dane. 

Ak daňovník nespĺňa súčasne podmienky pre poukázanie podielu zaplatenej dane pre rodiča podľa § 50aa a podmienky pre poukázanie podielu zaplatenej dane podľa § 50, napríklad z dôvodu nedoloženia potvrdenia o zaplatení dane, nárok na uplatnenie poukázania podielu zaplatenej dane pre rodiča podľa § 50aa ako aj podielu zaplatenej dane podľa § 50 zaniká a správca dane v tomto prípade zašle daňovníkovi jedno oznámenie o uvedenej skutočnosti. 

Odsekom 11 sa na účely poukázania podielu zaplatenej dane zriaďuje register vzťahov o rodičovi a jeho dieťati, ktorý o každom z nich obsahuje údaje v rozsahu meno, priezvisko a rodné číslo 

Podľa prechodného ustanovenia sa zmeny ustanovenia § 50aa týkajúce sa poukazovania podielu zaplatenej dane pre rodiča, ktoré sú platné a účinné od 1. januára 2026, uplatnia prvýkrát pri poukazovaní podielu zaplatenej dane na základe vyhlásenia podaného po 31. decembri 2025. 

Účinnosť: 1.1.2026 a neskôr
Sprievodná dokumentácia
Schválené znenie zákona
 



Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov