Možnosti ochrany MNO a dobrá povesť

Spracovali sme článok so zameraním na možnosti ochrany MNO pri rôznych difamačných útokoch.

Viac TU:
Difamačné informácie poškodzujúce dobrú povesť MNO

16.09.2025
Výkaz transparentnosti

Prečítajte si článok ohľadne nových výkazov transparentnosti pre MNO.

Viac TU:

Povinnosti k výkazu transparentnosti

16.09.2025
FAQ info zákon

Otázky & Odpovede k zverejňovaniu a info zákonu.

Viac TU - FAQ aktualizované znenie.

19.08.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Zmeny k zákonu o mediálnych službách

Dňa 10.09.2025 NRSR schválila návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o mediálnych službách) v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 265/2022 Z. z. o vydavateľoch publikácií a o registri v oblasti médií a audiovízie a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o publikáciách) v znení zákona č. 189/2025 Z. z. (ďalej len “novela”). 

Novelou sa implementuje nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1083 z 11. apríla 2024, ktorým sa stanovuje spoločný rámec pre mediálne služby na vnútornom trhu a mení smernica 2010/13/EÚ (Európsky akt o slobode médií) do slovenského právneho poriadku. 

Novelou sa rozširuje pôsobnosť zákona aj o úpravu práv a povinností poskytovateľov systémov merania sledovanosti. Novelizované znenie zákona sa vzťahuje na poskytovateľa systémov merania sledovanosti, ak má svoje sídlo alebo sídlo organizačnej zložky, miesto podnikania alebo bydlisko v Slovenskej republike. Novelou sa dopĺňa úprava poskytovania systémov merania sledovanosti. Meranie sledovanosti má priamy vplyv na prideľovanie a ceny reklamy, ktorá predstavuje hlavný zdroj príjmov mediálneho sektora. Je kľúčovým nástrojom na hodnotenie výkonnosti mediálneho obsahu a pochopenie preferencií publika na účely plánovania budúcej produkcie obsahu. 

Novelou sa dopĺňa v zákone o mediálnych službách § 103a, ktorý obsahuje právnu úpravu za účelom zabezpečenia transparentnosti financovania štátnej reklamy. Novela zavádza povinnosť vysielateľa a poskytovateľa audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie zverejniť na svojom webovom sídle informácie o tom, že mu boli poskytnuté finančné prostriedky na štátnu reklamu, či už z verejných finančných prostriedkov alebo od orgánov verejnej moci alebo verejných subjektov z iného členského štátu alebo z tretieho štátu. Povinné subjekty sú povinné na svojom webovom sídle zverejniť informácie o celkovej sume finančných prostriedkov, ktoré im boli na štátnu reklamu poskytnuté za kalendárny rok, a to do 31. januára nasledujúceho roka. Uvedené informácie, sú vysielateľ a poskytovateľ audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie povinní v rovnakej lehote oznámiť aj regulátorovi, ktorý ich zverejní v evidencii. 

Novelou sa precizujú ustanovenia upravujúce oblasti, v ktorých regulátor vykonáva štátnu reguláciu a ustanovenia upravujúce poslanie regulátora. Regulátor môže pri výkone dohľadu požadovať od vysielateľov, poskytovateľov audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie, poskytovateľov systémov merania sledovanosti alebo od iných osôb, o ktorých možno predpokladať, že na účely súvisiace s ich obchodnou, podnikateľskou alebo profesionálnou činnosťou by mohli mať požadované informácie alebo údaje, aby bezodplatne a v primeranej lehote určenej regulátorom poskytli informácie alebo údaje, ktoré sú primerané a potrebné na vykonávanie úloh regulátora. 

Obdobne ako v prípade zákona o mediálnych službách aj v zákone o publikáciách novela zavádza povinnosť vydavateľa periodickej publikácie, s výnimkou vydavateľa vedeckej periodickej publikácie, a povinnosť prevádzkovateľa spravodajského webového portálu zverejniť na svojom webovom sídle informácie o tom, že mu boli poskytnuté finančné prostriedky na štátnu reklamu, či už z verejných finančných prostriedkov alebo od orgánov verejnej moci alebo verejných subjektov z iného členského štátu alebo zo štátu, ktorý nie je členským štátom Európskej únie. Povinné subjekty sú povinné na svojom webovom sídle zverejniť informácie o celkovej sume finančných prostriedkov, ktoré im boli na štátnu reklamu poskytnuté za kalendárny rok, a to do 31. januára nasledujúceho roka. 

Rada pre mediálne služby má podľa zákona o publikáciách obdobný nárok na poskytnutie informácií ako regulátor v zmysle zákona o mediálnych službách. 

Účinnosť: 01.11.2025 

Schválené znenie
Sprievodná dokumentácia
 


Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov