Zmeny k zákonu o mediálnych službách
Dňa 10.09.2025 NRSR schválila návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o mediálnych službách) v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 265/2022 Z. z. o vydavateľoch publikácií a o registri v oblasti médií a audiovízie a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o publikáciách) v znení zákona č. 189/2025 Z. z. (ďalej len “novela”).
Novelou sa implementuje nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1083 z 11. apríla 2024, ktorým sa stanovuje spoločný rámec pre mediálne služby na vnútornom trhu a mení smernica 2010/13/EÚ (Európsky akt o slobode médií) do slovenského právneho poriadku.
Novelou sa rozširuje pôsobnosť zákona aj o úpravu práv a povinností poskytovateľov systémov merania sledovanosti. Novelizované znenie zákona sa vzťahuje na poskytovateľa systémov merania sledovanosti, ak má svoje sídlo alebo sídlo organizačnej zložky, miesto podnikania alebo bydlisko v Slovenskej republike. Novelou sa dopĺňa úprava poskytovania systémov merania sledovanosti. Meranie sledovanosti má priamy vplyv na prideľovanie a ceny reklamy, ktorá predstavuje hlavný zdroj príjmov mediálneho sektora. Je kľúčovým nástrojom na hodnotenie výkonnosti mediálneho obsahu a pochopenie preferencií publika na účely plánovania budúcej produkcie obsahu.
Novelou sa dopĺňa v zákone o mediálnych službách § 103a, ktorý obsahuje právnu úpravu za účelom zabezpečenia transparentnosti financovania štátnej reklamy. Novela zavádza povinnosť vysielateľa a poskytovateľa audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie zverejniť na svojom webovom sídle informácie o tom, že mu boli poskytnuté finančné prostriedky na štátnu reklamu, či už z verejných finančných prostriedkov alebo od orgánov verejnej moci alebo verejných subjektov z iného členského štátu alebo z tretieho štátu. Povinné subjekty sú povinné na svojom webovom sídle zverejniť informácie o celkovej sume finančných prostriedkov, ktoré im boli na štátnu reklamu poskytnuté za kalendárny rok, a to do 31. januára nasledujúceho roka. Uvedené informácie, sú vysielateľ a poskytovateľ audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie povinní v rovnakej lehote oznámiť aj regulátorovi, ktorý ich zverejní v evidencii.
Novelou sa precizujú ustanovenia upravujúce oblasti, v ktorých regulátor vykonáva štátnu reguláciu a ustanovenia upravujúce poslanie regulátora. Regulátor môže pri výkone dohľadu požadovať od vysielateľov, poskytovateľov audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie, poskytovateľov systémov merania sledovanosti alebo od iných osôb, o ktorých možno predpokladať, že na účely súvisiace s ich obchodnou, podnikateľskou alebo profesionálnou činnosťou by mohli mať požadované informácie alebo údaje, aby bezodplatne a v primeranej lehote určenej regulátorom poskytli informácie alebo údaje, ktoré sú primerané a potrebné na vykonávanie úloh regulátora.
Obdobne ako v prípade zákona o mediálnych službách aj v zákone o publikáciách novela zavádza povinnosť vydavateľa periodickej publikácie, s výnimkou vydavateľa vedeckej periodickej publikácie, a povinnosť prevádzkovateľa spravodajského webového portálu zverejniť na svojom webovom sídle informácie o tom, že mu boli poskytnuté finančné prostriedky na štátnu reklamu, či už z verejných finančných prostriedkov alebo od orgánov verejnej moci alebo verejných subjektov z iného členského štátu alebo zo štátu, ktorý nie je členským štátom Európskej únie. Povinné subjekty sú povinné na svojom webovom sídle zverejniť informácie o celkovej sume finančných prostriedkov, ktoré im boli na štátnu reklamu poskytnuté za kalendárny rok, a to do 31. januára nasledujúceho roka.
Rada pre mediálne služby má podľa zákona o publikáciách obdobný nárok na poskytnutie informácií ako regulátor v zmysle zákona o mediálnych službách.
Účinnosť: 01.11.2025
Schválené znenie
Sprievodná dokumentácia