Zmeny dôchodkového systému SR
Dňa 13.11.2020 bol do medzirezortného pripomienkového konania (ďalej ako „MPK“) zaradený návrh Ústavného zákona o starobnom dôchodkovom systéme (ďalej ako „ústavný zákon“).
Právny stav k: 13.11.2020
Ústavný zákon má za cieľ ustanoviť na ústavnej úrovni takpovediac východiská a základné limity, obmedzenia pre zákonnú úpravu tohto základného práva. Zákonná úprava prijatá v zmysle čl. 39 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky bude musieť rešpektovať aj ustanovenia tohto ústavného zákona.[1]
Hlavným cieľom je, aby v okruhoch ktoré ústavný zákon upravuje explicitne určitým spôsobom, nebolo možné zákonnou úpravou zmeniť. Ide napríklad o ustanovenia o organizácii starobného dôchodkového systému v tzv. prvom pilieri, ktorý nebude možné zveriť osobe súkromného práva alebo o ustanovenia o tzv. valorizácii starobných dôchodkov, ktoré budú predstavovať jediný možný spôsob plošného zvyšovania starobných dôchodkov do budúcnosti.
Zákonodarca predmetným ústavným zákonom zavádza ústavnú úpravu definujúcu základné parametre prvého a druhého piliera dôchodkového systému.
Vo vzťahu k organizácii starobného dôchodkového systému sa navrhuje zachovať v oblasti primeraného hmotného zabezpečenia v starobe súčasné členenie na tzv. piliere – priebežne financovaný pilier a kapitalizačný pilier, ako dva povinné mechanizmy zabezpečenia v starobe a ďalšie, dobrovoľné sporiace nástroje, tvoriace tretí a štvrtý pilier.
Účelom ústavného zákona je predovšetkým:
- zreformovať všetky piliere dôchodkového systému s cieľom zlepšiť finančnú udržateľnosť a zvýšiť dôchodky pre občanov,
- zlepšiť informovanosť a transparentnosť dôchodkového systému pre občanov,
- v prvom pilieri (priebežne financovaný systém)
- posilniť udržateľnosť väzbou na demografický vývoj a posilniť transparentnosť a spravodlivosť systému,
- zaviesť spravodlivý systém valorizácie dôchodkov,
- spravodlivo zohľadniť obdobia výkonu práce a samostatnej zárobkovej činnosti, poberania materského a rodičovského príspevku vo vzťahu k nároku na dôchodok,
- umožniť pracujúcim deťom prispievať k dôchodku ich rodičov formou asignácie časti ich príspevku z vymeriavacieho základu,
- spravodlivo upraviť minimálny dôchodok,
- v druhom pilieri (starobné sporenie)
- zaviesť automatický vstup pre osoby do 35 rokov veku, s možnosťou výstupu v určenej dobe,
- zaviesť dobre nastavenú investičnú politiku, vychádzajúcu z rozhodnutí profesionálnych investorov a posudzovať kapitalizáciu príspevkov s použitím medzinárodných benchmarkov,
- zlepšiť postupný programový výber.
Účinnosť ústavného zákona sa navrhuje od 01.01.2022.
MPK do 04.12.2020.
Sprievodná dokumentácia je k dispozícii TU
Mgr. Vladimír Fujak
[1] Čl. 39 Ústavy SR hovorí, že:
„(1) Občania majú právo na primerané hmotné zabezpečenie v starobe a pri nespôsobilosti na prácu, ako aj pri strate živiteľa.
(2) Primerané hmotné zabezpečenie v starobe sa vykonáva prostredníctvom priebežne financovaného dôchodkového systému a systému starobného dôchodkového sporenia. Štát podporuje dobrovoľné sporenie na dôchodok.
(3) Vek potrebný na vznik nároku na primerané hmotné zabezpečenie v starobe nesmie presiahnuť 64 rokov. Žena má právo na primerané zníženie maximálneho veku potrebného na vznik nároku na primerané hmotné zabezpečenie v starobe o
a) šesť mesiacov, ak vychovala jedno dieťa,
b) dvanásť mesiacov, ak vychovala dve deti,
c) osemnásť mesiacov, ak vychovala tri a viac detí.
(4) Každý, kto je v hmotnej núdzi, má právo na takú pomoc, ktorá je nevyhnutná na zabezpečenie základných životných podmienok.
(5) Podrobnosti o právach podľa odsekov 1 až 4 ustanoví zákon.“