Zmeny pre MNO

Sumár zmien a dopadov pre MNO z poslednej novely zákona o neziskových organizáciách prinášame TU:

Zmeny pre neziskové organizácie, výkaz transparentnosti a povinnosti podľa Info zákona

Dopadom sa budeme venovať a prinášať ďalšie články.


tím itretisektor.sk

21.05.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Zmena zákona o mediálnych službách a spoločný rámec pre mediálne služby

Dňa 21.2.2025 bol v MPK zverejnený návrh ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách (zákon o mediálnych službách). Cieľom návrhu zákona je implementácia nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1083 z 11. apríla 2024, ktorým sa stanovuje spoločný rámec pre mediálne služby na vnútornom trhu a mení smernica 2010/13/EÚ (Európsky akt o slobode médií) do slovenského právneho poriadku.

 

Návrhom sa rozširuje predmet zákona aj o úpravu práv a povinností poskytovateľov systémov merania sledovanosti, ktorý doteraz nebol zákonne upravený, a tiež o úpravu povinnosti osôb pri prideľovaní verejných finančných prostriedkov na štátnu reklamu.

V nadväznosti na rozšírenie predmetu zákona o meranie sledovanosti sa tretia časť zákona dopĺňa o samostatnú štvrtú hlavu upravujúcu poskytovanie systémov merania. Meranie sledovanosti má priamy vplyv na prideľovanie a ceny reklamy, ktorá predstavuje hlavný zdroj príjmov mediálneho sektora. Je kľúčovým nástrojom na hodnotenie výkonnosti mediálneho obsahu a pochopenie preferencií publika na účely plánovania budúcej produkcie obsahu.

Pojem štátna reklama nie je v zákone definovaný, ale pri použití tohto pojmu sa odkazuje na definíciu obsiahnutú v čl. 2 ods. 1 bod 19 EMFA.

S cieľom zabezpečenia transparentnosti prideľovania verejných finančných prostriedkov na štátnu reklamu sa návrhom do zákona vkladá nový § 103a, ktorým sa implementuje čl. 6 ods. 1 písm. d) a čl. 25 ods. 3 EMFA. Navrhuje sa zaviesť povinnosť vysielateľa a poskytovateľa audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie zverejniť na svojom webovom sídle informácie o tom, že mu boli poskytnuté finančné prostriedky na štátnu reklamu, či už z verejných finančných prostriedkov alebo od orgánov verejnej moci alebo verejných subjektov z iného členského štátu alebo z tretieho štátu. Povinné subjekty sú povinné na svojom webovom sídle zverejniť informácie o celkovej sume finančných prostriedkov, ktoré im boli na štátnu reklamu poskytnuté za kalendárny rok, a to do 31. januára nasledujúceho roka. Uvedené informácie, sú vysielateľ a poskytovateľ audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie povinní v rovnakej lehote oznámiť aj regulátorovi, ktorý ich zverejní v registri. Obdobná povinnosť sa bude týkať aj vydavateľa periodickej publikácie, s výnimkou vydavateľa vedeckej periodickej publikácie.

Návrhom zákona  sa upravuje konanie pred samoregulačným orgánom. Takéto konanie sa bude vzťahovať aj na oblasť poskytovania systémov merania sledovanosti.

Predpokladaná účinnosť návrhu zákona je 8. augusta 2025.

MPK končí: 13.3.2025
Sprievodná dokumentácia

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov