Zmena financovania sociálnych služieb
Dňa 13.10.2025 bol do MPK predložený vládny návrh Zákona o príspevku na pomoc pri odkázanosti inej fyzickej osoby a o zmene a doplnení niektorých zákonov, (ďalej len „Návrh zákona o príspevku“), ktorým dochádza k zmenám vo financovaní sociálnych služieb zavedením osobného rozpočtu. Tento návrh zákona je vnútorne previazaný so zákonom č. 376/2024 Z. z. o integrovanej posudkovej činnosti, nakoľko od záverov integrovanej posudkovej činnosti v správnom konaní v pôsobnosti príslušných úradov práce, sociálnych vecí a rodiny, obsiahnutých v integrovanom posudku, vychádza aj vymedzenie cieľovej skupiny osôb, pre ktoré je určený príspevok poskytovaný v pôsobnosti príslušných úradov práce, sociálnych vecí a rodiny, ako aj voľba konkrétneho druhu sociálnej služby v rámci voľby využitia priznaného príspevku na úhradu výdavkov alebo ich časti podľa návrhu zákona na poskytovanie formálnej starostlivosti.
A. Návrh zákona o príspevku
Návrh zákona o príspevku zavádza nový príspevok na pomoc pri odkázaní na pomoc inej fyzickej osoby, priznaný a vyplácaný príslušným úradom práce, sociálnych vecí a rodiny priamo odkázanej osobe, ktorá bude sama podľa vlastnej potreby a preferencií rozhodovať o jeho využití na úhradu výdavkov na neformálnu starostlivosť, formálnu starostlivosť – najmä ambulantné formy a terénne formy sociálnych služieb alebo ich kombináciu. Obsah neformálnej starostlivosti a formálnej starostlivosti je v Návrhu zákona o príspevku definovaný pozitívnym, ako aj negatívnym vymedzením. Neformálna starostlivosť je poskytovaná neformálnym opatrovateľom ako osobná pomoc vo vecnom rozsahu činností pri uspokojovaní základných životných potrieb, ktoré na základe záverov integrovanej posudkovej činnosti, obsiahnutých vo výroku integrovaného posudku, odkázaná osoba nie je schopná samostatne vykonávať alebo je schopná ich vykonávať len s dohľadom. Neformálnu starostlivosť nemožno poskytovať ako činnosť za účelom dosiahnutia zisku.
V návrhu zákona o príspevku sa upravujú podmienky nároku na príspevok, suma príspevku za kalendárny mesiac a podmienky nároku na výplatu príspevku za príslušný kalendárny mesiac, a to vo väzbe na preukázanú úhradu za poskytnutú formálnu starostlivosť a preukázané účelové využitie príspevku na úhradu výdavkov na neformálnu starostlivosť v príslušnom kalendárnom mesiaci, a to v rozsahu a spôsobom podľa tohto zákona. O priznaní nároku na príspevok bude rozhodovať úrad práce, sociálnych vecí a rodiny, priamo odkázanej osobe. V rámci rozhodovania o nároku na výplatu príspevku za príslušný kalendárny mesiac sa preukazuje plnenie účelu tohto príspevku vo svojich dôsledkov v prijímaní neformálnej starostlivosti, formálnej starostlivosti alebo ich kombinácie podľa tohto zákona so súvisiacou realizáciou výdavkov aj z príjmu odkázanej osoby z príspevku. odkázaná osoba s mesačnou periodicitou rozhoduje, ako reálne využije príspevok na riešenie dôsledkov svojej odkázanosti na pomoc inej fyzickej osoby na úhradu výdavkov na neformálnu starostlivosť, formálnu starostlivosť - ambulantné formy a terénne formy sociálnych služieb alebo ich kombináciu, a to podľa vlastnej potreby a preferencií v konkrétnom čase, spolu s plnením povinnosti finančného vykazovania (s mesačnou periodicitou) preukázaných výdavkov spojených s jeho čerpaním príslušnému úradu práce, sociálnych vecí a rodiny, ak ide o formálnu starostlivosť. Ustanovujú sa právne podmienky a súvisiaci procesný postup pri možnej zmene v nároku na príspevok a v nároku na výplatu príspevku.
Poskytovanie príspevku predpokladá v dôsledkoch reálnu schopnosť odkázanej osoby samostatne viesť svoj mesačný osobný rozpočet. V prípade, že takáto schopnosť u odkázanej osoby absentuje, návrh zákona o príspevku ustanovuje osobitného príjemcu na účely tohto zákona a to v záujme naplnenia účelu, na ktorý má byť príspevok použitý. Ide o pomoc a podporu zo strany osobitného príjemcu pri realizácii informovaných rozhodnutí odkázanej osoby, výberu konkrétnej pomoci pri odkázanosti uhrádzanej prostredníctvom osobného rozpočtu v súvislosti s vlastnou starostlivosťou a zabezpečiť si vhodnú starostlivosť v požadovanej kvalite, ak úrad bezodplatným sprostredkúvaním neformálnej starostlivosti a formálnej starostlivosti odkázanej osobe osobitného príjemcu v rozhodnutí o určení osobitného príjemcu poveril, ako aj pomoc zo strany osobitného príjemcu pri používaní príspevku na pomoc pri odkázanosti.
Návrh zákona o príspevku ďalej upravuje
- možnosť priznania preddavku na príspevok žiadateľovi o príspevok na jeho žiadosť,
- vedenie evidencie o odkázanej osobe a o žiadateľovi o príspevok a im poskytovanej neformálnej starostlivosti a formálnej starostlivosti, úradom práce, sociálnych vecí a rodiny, pričom zápis do tejto evidencie je právnou podmienkou pre vznik nároku na výplatu príspevku,
- procesné právne aspekty konania podľa tohto zákona okrem konania úradu vo veciach súvisiacich s nezapísaním vybraných údajov do evidencie, výmazom neformálneho opatrovateľa z evidencie a výmazom vybraných údajov týkajúcich sa neformálnej starostlivosti a formálnej starostlivosti, ktoré je upravené osobitnou právnou úpravou konania, pričom platí, že s výnimkou konania podľa § 10 ods. 12 Návrhu zákona o príspevku sa na konanie vzťahuje zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní s odchýlkami upravenými priamo v tomto návrhu zákona,
- lekársku posudkovú činnosť na účely tohto zákona v rozsahu posúdenia odkázanosti na pomoc inej fyzickej osoby a jej stupňa odkázanosti lekárskym posudkom spolu s jeho odôvodnením, ak počas konania o príspevok účastník konania zomrel alebo bol vyhlásený za mŕtveho a konanie o integrovanom posudku sa nezačalo alebo bolo zastavené,
- povinnú súčinnosť odkázanej osoby, a to v záujme posudzovania trvania nároku na príspevok a nároku na jeho výplatu.
Prechodné ustanovenia upravujú prechod doterajšej podpory pri odkázanosti na pomoc inej osoby peňažným príspevkom na opatrovanie podľa zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a v znení neskorších predpisov a súvisiacich ustanovení zákona o sociálnych službách na vyplácanie príspevku na pomoc pri odkázanosti. Explicitne sa stanovuje, že nárok na výplatu príspevku vzniká najskôr za január 2027, nakoľko k 31. decembra 2026 dochádza k zrušeniu predchádzajúceho peňažného príspevku na opatrovanie podľa osobitného predpisu.
B. Novela zákona o sociálnych službách
V Novele zákona o sociálnych službách sa nanovo definuje vecné vymedzenie nepriaznivej sociálnej situácie (§ 2) a prijímateľa a poskytovateľa sociálnej služby (§ 3).
Novo sa ustanovuje, že povinnosť uzatvorenia zmluvy o poskytovaní sociálnej služby na základe preukázateľným spôsobom realizovaného požiadania obce alebo vyššieho územného celku o poskytovanie sociálnej služby, sa vzťahuje na rovnakom základe na každého poskytovateľa sociálnej služby, ak má voľné miesto, teda nielen na neverejných poskytovateľov sociálnej služby.
Navrhuje sa aj úprava podmienok na plnenie povinnosti poskytovateľov sociálnych služieb pri dodržiavaní tzv. „personálneho normatívu“ - poskytovatelia sociálnych služieb už nebudú povinní dodržiavať ustanovený maximálny počet prijímateľov sociálnej služby na jedného svojho zamestnanca a minimálny percentuálny podiel odborných zamestnancov na celkovom počte zamestnancov, ale ustanovený maximálny počet prijímateľov sociálnej služby na jedného odborného zamestnanca.
Novela obsahuje aj ustanovenia týkajúce sa úpravy rozsahu činností, ktoré sa v rámci poskytovaných sociálnych služieb vykonávajú, zavádza sa napr. nová odborná činnosť – rozvoj rodičovských zručností (nový § 23c). Podmienky poskytovania niektorých druhov sociálnych služieb sa menia alebo upravujú.
Prehľad zmien v tejto oblasti:
- V zariadeniach, ktorými sú zariadenie podporovaného bývania, zariadenie pre seniorov a zariadenie opatrovateľskej služby, sa sociálna služba bude poskytovať len formou pobytovej sociálnej služby, t.j. nebude možné ju poskytovať ambulantne.
- S cieľom zjednodušenia prístupu cieľovej skupiny osôb k sociálnym službám, ktorými sú prepravná služba, sprievodcovská a predčitateľská služba, tlmočnícka služba a požičiavanie pomôcok bude platiť, že podmienky pre poskytovanie týchto sociálnych služieb bude možné alternatívne preukázať aj integrovaným posudkom vydaným úradom práce, sociálnych vecí a rodiny, v ktorom je tento druh sociálnej služby navrhnutý ako pre túto osobu- účastníka konania o integrovanom posudku, možný druh sociálnej služby na základe vykonanej sociálnej posudkovej činnosti a lekárskej posudkovej činnosti.
- Zavádza sa nový druh sociálnej služby – sprostredkovanie sociálnej služby a inej pomoci (§ 60a). Účelom tejto sociálnej služby je najmä vyhľadávanie a sprostredkúvanie fyzickej osobe a jej rodine, a to osobne poskytovanou súčinnosťou- najmä asistenciou pri administrácií, za aktívnej súčinnosti tejto fyzickej osoby a jej rodiny, potrebnej pomoci v nepriaznivej sociálnej situácii (nielen sociálnej služby ale aj inej pomoci v súvisiacich oblastiach uplatňovania možných individuálnych nárokov, ako napr. hmotná núdza a pod.), ale aj administrácia súvisiaca s príspevkom na pomoc pri odkázanosti.
- Vypúšťa sa v doterajšej právnej úprave explicitne uvedená možnosť vykonávať na účel zvýšenia kvality poskytovanej sociálnej služby muzikoterapiu, arteterapiu, hipoterapiu, canisterapiu, biblioterapiu, hydroterapiu, aromaterapiu a činnostnú terapiu - poskytovanie týchto činností nebude môcť byť obsiahnuté v zmluve o poskytovaní sociálnej služby, ale v osobitnej zmluve tak,
- Medzi činnosti, ktoré možno v rámci sociálnych služieb poskytovať, sa dopĺňa aj poskytovanie fyzioterapeutickej starostlivosti podľa zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov.
Sociálne služby ako služby vo všeobecnom hospodárskom záujme
V § 61a sa definuje sociálna služba ako služba vo všeobecnom hospodárskom záujme (ďalej len „SVHZ“) v zmysle článku 106 ods. 2 Zmluvy o fungovaní Európskej únie a sekundárnych právnych aktov Európskej komisie. Ide o platené druhy sociálnych služieb, s existenciou trhu poskytovateľov týchto sociálnych služieb s ekonomickým plnením a majú teda povahu hospodárskej činnosti. Sociálne služby podľa § 34 až 41 svojím charakterom napĺňajú znaky SVHZ a to najmä:
- zabezpečujú starostlivosť pre osoby, ktoré sú z dôvodu odkázanosti na pomoc inej fyzickej osoby neschopné uspokojovať základné životné potreby,
- plnia funkciu sociálnej inklúzie a prevencie sociálneho vylúčenia,
- prispievajú k ochrane ľudskej dôstojnosti, zdravia a života odkázaných osôb,
- sú poskytované bez ohľadu na trhovú ziskovosť, a preto vyžadujú stabilné financovanie z verejných zdrojov.
Právne zakotvenie SVHZ má praktické dôsledky bližšie popísanej v dôvodovej správe k bodu 42 čl. XII návrhu zákona. Zaradenie týchto služieb medzi SVHZ je v súlade s európskym rámcom pre sociálne služby všeobecného záujmu, ktorý umožňuje členským štátom poskytovať financovanie bez toho, aby boli považované za nedovolenú štátnu pomoc, pokiaľ sú splnené podmienky transparentnosti, proporcionality a kontroly.
Rozšírenie okruhu poskytovateľov sociálnych služieb
Okruh verejných poskytovateľov sociálnej služby sa rozširuje o združenia obcí alebo právnické osoby ním zriadené alebo založené, ktoré môžu byť zároveň prijímateľmi finančného príspevku poskytovaného podľa § 78a a 78aa z rozpočtu MPSVR.
Zároveň združenie obcí bude v rozsahu dohodnutom v zmluve o združení obcí plniť pôsobnosti obcí ustanovené zákonom o sociálnych službách, ktoré sú v ňom združené.
Špecifikuje sa, že všetci poskytovatelia sociálnych služieb (verejní aj neverejní) sú povinní vypracovať výročnú správu o činnosti a hospodárení poskytovateľa sociálnej služby za predchádzajúci kalendárny rok do 15. júla príslušného kalendárneho roka. Neverejní poskytovatelia sú povinní ju do tohto termínu uložiť do verejnej časti registra účtovných závierok a verejní poskytovatelia ju zverejnia na svojom webovom sídle.
Zmena financovania sociálnych služieb
Finančná podpora spolufinancovania sociálnych služieb v zariadeniach podmienených odkázanosťou zo štátneho rozpočtu prostredníctvom kapitoly MPSVR poskytovaním finančného príspevku na poskytovanie sociálnej služby v zariadeniach podmienených odkázanosťou podľa § 78a zákona bude novo viazaná len na pobytovú sociálnu službu v zariadeniach uvedených v § 34 až 39, v nadväznosti na zavedenie príspevku na pomoc pri odkázanosti na pomoc inej fyzickej osoby v Návrhu zákona o príspevku. Príspevok na pomoc pri odkázanosti môže byť použitý aj na úhradu výdavkov odkázanej osoby na formálnu starostlivosť, ktorou je aj ambulantná sociálna služba v zariadeniach sociálnych služieb podmienených odkázanosťou.
V § 71 sa novo upravujú zdroje financovania sociálnych služieb, a to aj s ohľadom na zavedenie príspevku na pomoc pri odkázanosti priamo odkázanej osobe, upraveného v Návrhu zákona o príspevku.
Medzi iné zdroje financovania sociálnych služieb, explicitne neuvedené v znení ustanovenia patria napr. príjmy:
- z prostriedkov prijatých na základe písomnej darovacej zmluvy,
- z výsledku hospodárenia z podnikateľskej činnosti po zdanení daňou z príjmov, ktorú vykonáva neverejný poskytovateľ sociálnej služby podľa osobitných predpisov,
- z výnosov sociálneho podniku,
- z výnosov z nástrojov aktívnych opatrení na trhu práce,
- z dotácií a grantov,
- z finančných prostriedkov Európskej únie.
V § 71 ods. 2 sa ustanovuje, že obec a vyšší územný celok sú povinní zabezpečiť, aby rozpočet verejného poskytovateľa sociálnej služby príslušného druhu sociálnej služby a formy sociálnej služby v prepočte na jednotku výkonu u tejto sociálnej služby (napr. v prepočte na jednu hodinu poskytovanej domácej opatrovateľskej služby) na príslušný rozpočtový rok, ktorého zriadili/založili nebol nižší ako finančný príspevok na prevádzku poskytovanej sociálnej služby poskytovaný neverejnému poskytovateľovi tejto sociálnej služby príslušného druhu a jej príslušnej formy na jednotku výkonu u tejto sociálnej služby (napr. v prepočte na jednu hodinu poskytovanej domácej opatrovateľskej služby) na príslušný rozpočtový rok.
Spomedzi zdrojov financovania verejného poskytovateľa z verejných prostriedkov sa vypúšťa úhrada ekonomicky oprávnených nákladov pri zabezpečení sociálnej služby vyšším územným celkom obyvateľovi tohto vyššieho územného celku v zariadení sociálnych služieb zriadenom/založenom iným VÚC (teda v územnom obvode iného vyššieho územného celku).
V § 72 sa novo upravujú niektoré podmienky určenia sumy úhrady za sociálnu službu.
Zároveň sa novo medzi priemerné príjmy, ktoré sa na účely určenia regulovanej úhrady za sociálnu službu odpočítavajú od priemerných ekonomicky oprávnených výdavkov poskytovateľa sociálnej služby v zariadeniach s poskytovaním ošetrovateľskej starostlivosti, zahŕňa aj priemerný príjem za predchádzajúci rozpočtový rok z úhrady ošetrovateľskej starostlivosti na základe verejného zdravotného poistenia v prepočte na jednotku výkonu sociálnej služby určenú podľa § 77 ods. 1 na mesiac.
V § 75 sa novo upravuje poskytovanie finančného príspevku na prevádzku poskytovanej sociálnej služby neverejným poskytovateľom sociálnych služieb. Ide o výraznú zmenu v systéme spolufinancovania sociálnych služieb z verejných prostriedkov.
- Povinnosť poskytovať finančný príspevok na prevádzku (FPP) poskytovanej sociálnej služby (neverejným poskytovateľom sociálnych služieb, ktorí neposkytujú sociálnu službu s cieľom dosiahnuť zisk, a ktorou je sociálna služba v zariadení pre seniorov a v zariadení opatrovateľskej služby, prechádza z obcí na vyššie územné celky.
- VÚC bude poskytovať FPP neverejnému poskytovateľovi sociálnej služby, ktorý poskytuje sociálnu službu len v jeho územnom obvode, a to podľa kapacity tejto sociálnej služby (počtu miest v zariadení) zapísanej do registra, ak ide o sociálnu službu v zariadení krízovej intervencie alebo v zariadení podmienenom odkázanosťou (podľa § 24c, 26, 27, 29, 32, § 34 až 39 zákona).
- Nárok na FPP neverejnému poskytovateľovi sociálnej služby v zariadení vznikne aj v prípade “neobsadeného miesta” v pobytovom zariadení najviac po dobu 30 po sebe nasledujúcich dní a v ambulantnom zariadení najviac po dobu 20 po sebe nasledujúcich pracovných dní.
- Ruší sa finančný príspevok pri odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby pri úkonoch sebaobsluhy, ktorý bola povinná poskytovať obec neverejným poskytovateľom opatrovateľskej služby, podľa stupňa odkázanosti jeho prijímateľov na pomoc inej fyzickej osoby. Dôvodom je zavedenie príspevku na pomoc pri odkázanosti podľa Návrhu zákona o príspevku, ktorý bude môcť odkázaná osoba využiť aj na úhradu jej preukázaných výdavkov na formálnu starostlivosť, ktorou je aj domáca opatrovateľská služba.
- FPP sa určí podľa druhu sociálnej služby a formy sociálnej služby, v prepočte na počet miest v zariadení, na počet prijímateľov sociálnej služby, na počet hodín sociálneho poradenstva, na počet hodín opatrovateľskej služby, na počet hodín sociálnej rehabilitácie, na počet hodín služby včasnej intervencie, na počet kilometrov prepravnej služby, na počet hodín sprievodcovskej služby a predčitateľskej služby, na počet hodín tlmočenia alebo na inú jednotku výkonu.
- v nadväznosti na zavedenie príspevku na pomoc pri odkázanosti v Návrhu zákona o príspevku, sa finančný príspevok zo štátneho rozpočtu poskytovaný prostredníctvom kapitoly MPSVR pre poskytovateľov sociálnej služby v zariadeniach podmienených odkázanosťou bude poskytovať už len na pobytovú sociálnu službu v zariadení uvedenom v § 34 až 39 - nie na ambulantnú formu sociálnej služby v tomto zariadení. Zároveň sa upravuje účel poskytnutia tohto finančného príspevku.
Pôsobnosť samosprávy
Povinnosti pri zabezpečení dostupnosti sociálnych služieb, pôvodne upravené v § 8, sa presúvajú do nových ustanovení § 81a, § 81b a § 81c.
Oproti doterajšej úprave spôsobu zabezpečenia sociálnych služieb podmienených odkázanosťou (podľa § 34 až 41 zákona) sa novo upravuje, že na základe podanej žiadosti o zabezpečenie poskytovania sociálnych služieb, bude prostredníctvom obce a vyššieho územného celku zabezpečovaná len sociálna služba v dennom stacionári, domáca opatrovateľská služba a sociálna služba, ktorá má byť poskytnutá bezodkladne. Dôvodom takejto úpravy sú na jednej strane úpravy navrhované v ďalších ustanoveniach (§ 75 a 77), na základe ktorých sa finančná podpora z rozpočtu obce viaže na podmienku zabezpečenia sociálnej služby zo strany obce u konkrétneho poskytovateľa sociálnej služby na základe žiadosti fyzickej osoby o jej zabezpečenie len v prípade denného stacionára a domácej opatrovateľskej služby. Spolufinancovanie sociálnych služieb v pôsobnosti VÚC je realizované na kapacitu miest v zariadení na území kraja a preto podľa dôvodovej správy nie je dôvod ho podmieňovať aj osobitným podaním žiadosti o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby zo strany odkázanej fyzickej osoby.
Zavádza sa nové znenie § 96 – povinnosti poskytovateľa sociálnej služby pri zverejňovaní informácií.
Poskytovateľ sociálnej služby je povinný cenník sociálnej služby a cenník úhrady za iné činnosti viesť v informačnom systéme sociálnych služieb a zverejniť na svojom webovom sídle, a ak ho nemá, na inom verejne dostupnom mieste.
Prechodné ustanovenia k novonavrhovaným úpravám sa nachádzajú v § 110aw až § 110bf.
Novela zákona o sociálnych službách obsahuje aj ďalšie zmeny týkajúce sa financovania, kvalifikačných predpokladov na výkon povolania v sociálnych službách, správnych deliktov, spracúvania osobných údajov, rozsahu evidencie v informačnom systéme a ďalších tém, ktorým sa z dôvodu ich mimoriadnej rozsiahlosti nie je možné venovať v rámci legislatívnej správy detailnejšie.
C. Novely ďalších právnych predpisov
V súvislosti so zavedením nového príspevku na pomoc pri odkázanosti na spolufinancovanie sociálnych služieb sa mení a dopĺňa
- zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
- záklon č. 345/2022 Z. z. o inšpekcii v sociálnych veciach a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
V súvislosti so zrušením peňažného príspevku na opatrovanie a so zavedením nového príspevku na pomoc pri odkázanosti, so zámerom zachovať súčasné postavenie poberateľa peňažného príspevku na opatrovanie pre neformálneho opatrovateľa a to najmä v prípade, ak je jediným neformálnym opatrovateľom odkázanej osoby sa navrhuje zmena a doplnenie
- zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov;
- zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov;
- zákona č. 601/2003 Z. z. o životnom minime a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;
- zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;
- zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;
- zákona č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;
- zákona č. 376/2024 Z. z. o integrovanej posudkovej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
S cieľom odľahčiť administratívnu záťaž mimovládnych neziskových organizácií, ktoré pôsobia v sociálnej oblasti vyňatím resp. upravením ich postavenia ako tzv. povinných osôb sa navrhuje zmena a doplnenie zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám (zákon o slobode informácií).
S cieľom vytvoriť rámec na lepšie prepojenie sociálnej a zdravotnej starostlivosti sa navrhuje zmena a doplnenie
- zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;
- zákona č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov;
- zákona č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
V rámci návrhu novely zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov:
- zavádzajú podmienky pre novo ustanovenú odbornú činnosť „pomoc pri odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby“ ako samostatnú odbornú činnosť, ktorá je druhom sociálnej služby, ktorú je možné poskytovať vo vybraných zariadeniach zdravotnej starostlivosti, kde sa poskytuje dlhodobá zdravotná starostlivosť,
- dochádza k zmierneniu požiadaviek na výkon zodpovednej osoby za poskytovanie ošetrovateľskej starostlivosti v zariadení sociálnej pomoci tak, aby naďalej dohliadala nad výkonom odborných činností najviac v dvoch zariadeniach sociálnej pomoci, avšak bez ohľadu na počet lôžok v zariadení a osôb, ktoré si vyžadujú poskytovanie ošetrovateľskej starostlivosti.
- dochádza k zmierneniu požiadaviek na výkon zodpovednej osoby za poskytovanie ošetrovateľskej starostlivosti v zariadení sociálnej pomoci tak, aby zostala zachovaná kvalitná a bezpečná starostlivosť osobám, ktoré si vyžadujú poskytovanie ošetrovateľskej starostlivosti. Zodpovedná osoba, v tomto prípade sestra získava odbornú spôsobilosť už nadobudnutím vysokoškolského vzdelania prvého stupňa
MPK končí: 21.10.2025
Sprievodná dokumentácia