Zmeny pre MNO

Sumár zmien a dopadov pre MNO z poslednej novely zákona o neziskových organizáciách prinášame TU:

Zmeny pre neziskové organizácie, výkaz transparentnosti a povinnosti podľa Info zákona

Dopadom sa budeme venovať a prinášať ďalšie články.


tím itretisektor.sk

21.05.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Zákon o údajoch v MPK

Dňa 08.02.2021 bol v medzirezortnom pripomienkovom konaní (ďalej ako „MPK“) zverejnený zákon o údajoch (ďalej ako „Zákon“).

 

Právny stav k: 08.02.2021

Zákon sa predkladá do MPK opätovne[1] s nemenným účelom, ktorým je transformácia Slovenskej republiky na štát, ktorý svoje rozhodovanie vykonáva na základe odborných podkladov z analýz s používaním aktuálnych, dostupných, presných a úplných údajov.

Za týmto účelom zákon obsahuje úpravu práv fyzických osôb a právnických osôb a povinností povinných subjektov pri:

  1. manipulácii s údajmi o fyzických osobách a právnických osobách a pri ich spracúvaní,
  2. zadefinovanie nového právneho pojmu „moje údaje“,
  3. vytvorenie špecializovaných analytických jednotiek a špecifickej pozície dátového kurátora a nového publikačného nástroja ministerstva – Vestníka údajov,
  4. definuje sa verejný záujem i významný verejný záujem v oblasti údajov, pričom sa vysoký dôraz kladie najmä na kvalitu údajov a ich interoperabilitu,

Zámerom zákona je tiež zabezpečenie prístupu k údajom za účelom tvorby verejných politík, ale najmä garantovanie primeranej úrovne ochrany pri manipulácii s „mojimi údajmi“, a tým zvýšenie kvality a rozšírenie práv fyzických osôb a právnických osôb týkajúcich sa ich údajov evidovaných v registroch orgánov verejnej moci.

Zákon je koncipovaný tak, aby bolo možné v budúcnosti operatívne a efektívne reagovať na dynamický vývoj právnej úpravy v oblasti údajov na európskej i medzinárodnej úrovni.

V jednotlivých článkoch zákona sa reaguje aj na:

  1. aktuálne problémy súvisiace s aktiváciou elektronických schránok právnických osôb nezapísaných v Obchodnom registri,
  2. aplikačné problémy súvisiace so stotožňovaním údajov na referenčné registre i samotným referencovaním údajov a
  3. ďalšie avizované problémy súvisiace s digitalizáciou verejnej správy.[2]

Zákon vymedzuje aj subjekty, ktoré sú tzv. povinné osoby, ktorým zákon zveruje právomoc rozhodovať o právach a povinnostiach fyzických osôb alebo právnických osôb v oblasti verejnej správy, a to v rozsahu jej rozhodovacej činnosti, právnická osoba zriadená zákonom a právnická osoba zriadená alebo založená štátnym orgánom; povinným subjektom sa rozumie aj obec, vyšší územný celok, právnická osoba zriadená alebo založená obcou alebo vyšším územným celkom.

Povinné subjekty sú pri výkone svojej právomoci povinné používať údaje z referenčných registrov, a to prostredníctvom tzv. referencovania. Referencovanie sa vykonáva v nadväznosti na právnu úpravu obsiahnutú v zákone o e-Governmente automatizovaným spôsobom. Základným predpokladom úspešnej aplikácie systému referencovania je nevyhnutná integrácia informačných systémov verejnej správy obsahujúcich jednotlivé registre, z ktorých sa majú referenčné údaje referencovať. Použitie údaja objektu evidencie v podobe, ktorá je zhodná s podobou, v ktorej je referenčný údaj vedený v referenčnom registri je definované ako referencovanie.

Zákon definuje pojem „moje údaje“ ako údaje, ktoré:

  1. sa týkajú fyzickej osoby alebo právnickej osoby,
  2. boli zaradené ako dátový prvok medzi moje údaje ministerstvom
  3. sú prístupné elektronicky v strojovo-spracovateľnom formáte automatizovaným spôsobom cez aplikačné programovacie rozhranie,
  4. konkrétne ide o množinu údajov, vrátane osobných údajov, viažucich sa k fyzickej osobe alebo právnickej osobe ako ku subjektu evidencie, ktoré sú predmetom evidovania povinným subjektom,
  5. množina údajov obsiahnutých v návrhu na začatie konania, žalobe, rozhodnutí, žiadosti, sťažnosti, vyjadrení, stanovisku a ohlásení alebo inom dokumente, ktorý vydáva v konaní povinný subjekt, viažuci sa ku konkrétnej fyzickej osobe alebo právnickej osobe,
  6. množina údajov o konaní, ktoré sa týkajú fyzickej osoby alebo právnickej osoby.

V súlade s požiadavkami všeobecného nariadenia o ochrane údajov vymedzuje sa významný verejný záujem, ktorý v špecifickom režime umožní vybranému, a preto jednoduchšie kontrolovateľnému okruhu subjektov spracúvanie aj citlivých údajov, a to s cieľom tvorby kvalitnejších verejných politík založených na prístupných údajoch.

Definuje sa referenčný register[3]. Definujú sa aj údaje a informácie, ktoré sú vedené v zozname referenčných údajov o jednotlivých registroch, ktoré sú v ňom uvedené. Zoznam referenčných údajov vedie ministerstvo. Zoznam referenčných údajov je zverejnený na ústrednom portáli a príslušná informácia aj na webovom sídle ministerstva.[4]

S cieľom zjednodušiť a zefektívniť používanie referenčných registrov obsah Zoznamu referenčných údajov sa ustanovuje iba demonštratívnym výpočtom a ponecháva sa na správcu referenčného registra, aby v spolupráci so správcami zdrojových registrov, poskytol konzumentom údajov dostatočné a praktické informácie.

V záujme zvyšovania kvality, lepšieho využívania údajov naprieč celou verejnou správou, a tiež napĺňania medzinárodnoprávnych záväzkov Slovenskej republiky vyplývajúcich najmä z členstva EÚ sa navrhuje vytvorenie publikačného minima ako minimálneho povinného rozsahu, ktorý budú musieť vo forme otvorených údajov sprístupňovať všetky povinné subjekty – orgány verejnej moci.

S cieľom sfunkčnenia a zefektívnenia procesu aktivácie elektronických schránok sa mení okrem iného aj zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení. Vo vzťahu k združeniam obcí, keď je nevyhnutná jednoznačná identifikácia osôb vykonávajúcich pôsobnosť orgánov oprávnených konať v mene združenia obcí.

MPK končí dňa 26.02.2021.

Sprievodná dokumentácia

Mgr. Vladimír Fujak

[1] Prvé MPK k nemu prebehlo v dňoch 04. – 24. októbra 2019. Vzhľadom na veľké množstvo pripomienok zaslaných v rámci MPK pristúpilo ministerstvo k dôslednému prepracovaniu návrhu zákona, a tiež jeho rozšíreniu o právnu úpravu tzv. referenčných údajov (aktuálne obsiahnutú v zákone č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente). V aktuálnom znení sú zohľadnené aj výsledky rozporových konaní s pripomienkujúcimi subjektami.

[2] Interoperabilitou informačných systémov a zvyšovaním kvality evidovaných údajov.

[3] Register, ktorý je uvedený v zozname referenčných údajov.

[4] Oproti doterajšej právnej úprave sa v súlade s aplikačnou praxou a s cieľom zjednodušenia používania referenčných údajov dopĺňa „informácia o právnom základe poskytovania referenčného údaja“.

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov