NR SR prijala viaceré zákony

Pozrite si aktuálne legislatívne správy.

NR SR prijala viaceré zákony s dopadmi aj na neziskový sektor.


VIAC TU - aktuálna legislatíva

17.06.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Zákon o inšpekcii v sociálnych veciach

Dňa 04.10.2022 NRSR schválila zákon o inšpekcii v sociálnych veciach, ktorý upravuje dozor nad dodržiavaním osobitných predpisov1 pri poskytovaní sociálnych služieb, poskytovaní peňažných príspevkov na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ŤZP, sociálnoprávnej ochrane detí a sociálnej kuratele a vyvodzovania zodpovednosti za porušovanie povinností ustanovených týmto zákonom a osobitnými predpismi.

 

1. Dozorovaný subjekt

Inšpekcia sa podľa prijatého zákona vykonáva voči dozorovanému subjektu, ktorým je:
i. Poskytovateľ sociálnej služby,
ii. FO, ktorej bol priznaný peňažný príspevok na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ŤZP alebo ktorá poskytuje pomoc FO s ŤZP,
iii. Osoba, ktorá vykonáva opatrenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately okrem obce a VÚC pri výkone ich samosprávnej pôsobnosti,
iv. osoba, u ktorej je dôvodný predpoklad, že vykonáva činnosti, ktoré sú neoprávneným poskytovaním sociálnej služby podľa osobitného predpisu alebo majú charakter opatrení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately podľa osobitného predpisu, na vykonávanie ktorých sa vyžaduje udelenie akreditácie, bez udelenej akreditácie.

2. Dozorný orgán a výkon dozoru

Dozorným orgánom v oblasti inšpekcie v sociálnych veciach je Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR. Ministerstvo je povinné zriadiť útvar inšpekcie ako samostatný organizačný útvar a vytvárať podmienky na samostatný, nezávislý a nestranný výkon právomocí útvaru.

Ministerstvo vykonáva dozor z vlastnej iniciatívy:
i. Na základe plánu dozornej činnosti,
ii. Mimo plánu dozornej činnosti, ak je to potrebné na preverenie plnenia povinností dozorovaného subjektu alebo na základe oznámenia na výkon dozoru.

Predmetné oznámenie musí mať písomnú formu a musí obsahovať identifikačné údaje oznamovateľa, údaje umožňujúce identifikáciu dozorovaného subjektu a opis skutočností na základe ktorých oznamovateľ oznamuje neplnenie povinností tohto subjektu.

3. Poverenie na výkon dozoru a práva a povinnosti povereného zamestnanca

Dozor vykonáva štátny zamestnanec, ktorý je na výkon štátnej služby zaradený v útvare, na základe písomného poverenia vedúceho zamestnanca útvaru. Takýto zamestnanec musí spĺňať kvalifikačný predpoklad vysokoškolského vzdelania druhého stupňa.

Poverený zamestnanec je pri výkone dozoru oprávnený:

i. vstúpiť aj bez súhlasu do obydlia dozorovaného subjektu a do obydlia fyzickej osoby, ktorej dozorovaný subjekt neoprávnene poskytuje sociálnu službu, ak možno dôvodne predpokladať, že v obydlí sa nachádza fyzická osoba, ktorá je neoprávneným poskytovaním sociálnej služby alebo neoprávneným vykonávaním opatrení
sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately vystavená ohrozeniu života a zdravia, a ak je to nevyhnutné a nie je možné účel dosiahnuť inak (Vstup do obydlia je možný len v súvislosti s oprávnením Policajného zboru),

ii. hovoriť bez prítomnosti tretej osoby s
a) prijímateľom sociálnej služby,
b) fyzickou osobou, ktorej sa poskytuje peňažný príspevok na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia; to neplatí ak si táto osoba uplatní právo podľa § 8 ods. 3,
c) fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím, na opatrovanie ktorej sa poskytuje peňažný príspevok na opatrovanie,
d) osobným asistentom fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím,
e) fyzickou osobou, pre ktorú sa vykonávajú opatrenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately,
f) fyzickou osobou, pre ktorú sa vykonáva činnosť, u ktorej je dôvodný predpoklad, že je neoprávnene poskytovanou sociálnou službou alebo neoprávnene vykonávaným opatrením sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately

iii. vyhotovovať obrazové, zvukové a obrazovo-zvukové záznamy na zdokumentovanie priebehu výkonu dozoru, a to po predchádzajúcom upovedomení dozorovaného subjektu a ďalších dotknutých osôb; vyhotovené záznamy možno využiť iba na účely súvisiace s výkonom dozoru a na účely iných konaní vedených podľa osobitných predpisov,
iv. uložiť dozorovanému subjektu povinnosť prijať neodkladné opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov, pri ktorých možno dôvodne predpokladať vystavenie osoby, voči ktorej dozorovaný subjekt plní povinnosti podľa osobitných predpisov, ohrozeniu života, zdravia, neľudskému alebo zlému zaobchádzaniu.

Ak Ministerstvo pri výkone dozoru zistí nedostatky môže podľa ust. § 9 podať podnet na iný príslušný orgán, napr. na vykonanie kontroly, dozoru alebo dohľadu alebo na začatie konania o výmaze z registra sociálnych služieb, na začatie konania vo veci odňatia príspevku na opatrovanie alebo osobnú asistenciu atď.

4. Zverejňovanie výsledkov inšpekčnej činnosti

Ministerstvo na svojom webovom sídle zverejňuje výsledok inšpekčnej činnosti, ktorým je:
i. záznam z vykonaného dozoru alebo protokol o výsledku vykonaného dozoru,
ii. právoplatné rozhodnutie vo veci uloženia pokuty a právoplatné rozhodnutie vo veci uloženia pokuty a zákazu vykonávať činnosť,
iii. písomná správa o opatreniach prijatých na odstránenie nedostatkov zistených pri výkone dozoru a príčin ich vzniku a písomná správa o splnení opatrení prijatých na odstránenie zistených nedostatkov.

Výsledky sa zverejňujú bez uvedenia osobných údajov. Zákon osobitne upravuje (§ 12) aj spracúvanie
osobných údajov.

5. Súčinnosť

Orgány verejnej moci a iné osoby, ktorých činnosť súvisí s výkonom činnosti dozorovaných subjektov, sú povinné poskytovať ministerstvu ním požadovanú súčinnosť na účely výkonu inšpekcie v sociálnych veciach. Orgány verejnej moci a iné osoby podľa prvej vety sú povinné bezplatne sprístupňovať a poskytovať ministerstvu na účely inšpekcie v sociálnych veciach ním požadované vyjadrenia, vysvetlenia, údaje a iné informácie, ktoré získali pri svojej činnosti.
Dožiadaný orgán alebo dožiadaná osoba má právo odoprieť sprístupnenie a poskytnutie požadovaných informácií len vtedy, ak by tým došlo k porušeniu povinnosti mlčanlivosti alebo ak by sprístupnenie alebo poskytnutie informácií bolo v rozpore s osobitným predpisom alebo medzinárodnou zmluvou, ktorou je Slovenská republika viazaná. Policajný zbor a orgány činné v trestnom konaní nie sú povinné poskytnúť a sprístupniť požadované informácie, ktorých poskytnutím alebo sprístupnením by mohlo byť zmarené plnenie ich úloh podľa osobitných predpisov.

Zákonom bol novelizovaný aj zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách, ktorý okrem iného zaviedol v Prílohe č. 2 aj štandardy kvality poskytovanej sociálnej služby, ktoré sú poskytovatelia sociálnych služieb povinní plniť.

Novela tohto zákona upravuje aj kontrolnú činnosť vo veciach sociálnych služieb, ktorou je kontrola:
a) zariadení zriadených alebo založených obcou alebo vyšším územným celkom v rozsahu pôsobnosti obce podľa § 80 písm. i) a j) a vyššieho územného celku podľa § 81 písm. i) a j),
b) plnenia podmienok na zápis do registra počas poskytovania sociálnej služby a povinností poskytovateľa sociálnej služby v rozsahu pôsobnosti vyššieho územného celku podľa § 81 písm. r),
c) účelnosti využitia finančných prostriedkov poskytnutých podľa § 71 ods. 10, v rozsahu pôsobnosti vyššieho územného celku podľa § 81 písm. u),
d) hospodárenia prijímateľa finančného príspevku.

1 Zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a sociálnej kuratele, zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ŤZP, zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách.

Dopad na samosprávu: priamy

Účinnosť od: 01.11.2022 s určitými výnimkami
Schválené znenie
Sprievodná dokumentácia  

***

Podpora v čase skrátenej práce

Dňa 05.10.2022 vláda SR schválila nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 102/2020 Z. z. o niektorých opatreniach v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 v znení neskorších predpisov.

Nariadenie vlády vychádza z aplikačnej praxe, z dôvodu zvýšenej miery inflácie súvisiacej s ekonomickými dôsledkami pandémie ochorenia COVID-19.
Nariadením bolo prijaté rozhodnutie, že zamestnancom v štátnej správe ako aj vo verejnej správe bude vyplatená odmena s cieľom napomôcť osobám zvládnuť dopady inflácie. Niektorí zamestnanci okrem výkonu svojho zamestnania vykonávajú súbežne aj opatrovanie fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím a je im poskytovaný peňažný príspevok na opatrovanie podľa zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. V súvislosti s vyplatením odmeny súvisiacej s výkonom zamestnania dochádza k situácii, že niektorým poberateľom zaniká nárok na peňažný príspevok na opatrovanie, nakoľko ich príjem zo zamestnania presiahol zákonom stanovenú hranicu, čo nebolo cieľom poskytnutia tzv. inflačnej pomoci formou odmeny. Nariadenie má za cieľ, aby vyplatenie odmeny nemalo negatívny vplyv na poberateľa peňažného príspevku na opatrovanie.

Nariadením sa ustanovuje:
- peňažný príspevok na opatrovanie možno poskytnúť za splnenia zákonom stanovených podmienok aj vtedy, ak osoba vykonávajúca opatrovanie, má príjem zo zamestnania,
- prechodné ustanovenie rieši situácie, keď v súvislosti s vyplatenou odmenou poberateľovi príspevku už zanikol nárok na peňažný príspevok na opatrovanie. V prechodnom ustanovení sa uvádza, že týmto osobám vzniká nárok na peňažný príspevok na opatrovanie odo dňa účinnosti nariadenia vlády SR s tým, že nebude potrebné rozhodovať o novej žiadosti. Zároveň sa ustanovuje formou zvýšenia peňažného príspevku na opatrovanie poskytnúť poberateľovi sumu zodpovedajúcu peňažnému príspevku na opatrovanie, ktorý by mu patril odo dňa zániku nároku na príspevok do dňa účinnosti nariadenia vlády SR. Obdobne sa zvyšuje peňažný príspevok na opatrovanie aj tým poberateľom, ktorým už bol tento príspevok opätovne priznaný rozhodnutím na základe novej žiadosti.

Dopad na samosprávu: priamy

Sprievodná dokumentácia

Mgr. Helena Laposová

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov