Aktuálne Ústavný súd SR - nesúlad novely č. 109/2025 Z. z. s Ústavou SR

Ústavný súd SR rozhodol o nesúlade zákona č. 109/2025 Z. z., ktorým boli zavedené nové povinnosti pre MNO v oblasti Info zákona aj v oblasti zverejňovania - tzv. výkaz transparentnosti, a to s Ústavu SR, Dohovorom o ochrane ľudských práv a základných slobôd, Chartou základných práv Európskej únie a Zmluvou o fungovaní Európskej únie.

Viac aj TU.

Podrobnejšie info prinesieme po zverejnení celého znenia rozhodnutia.

18.12.2025
Odvody pre trénerov v roku 2026

Pripravili sme informáciu pre trénerov a úľave z odvodov v roku 2026.


Aké daňové a odvodové úľavy vznikajú pre osoby vykonávajúce trénerskú činnosť od 1.1.2026?

15.12.2025
Zmeny k evidencii cirkví

V legislatívnom procese sa nachádza aj opatrenie k cirkevným subjektom.

Zmeny opatrenia k evidencií cirkví a náboženských spoločností

15.12.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Stratégia inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní

Dňa 10.11.2021 bola v MPK zverejnená stratégia inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní. Stratégia predstavuje rámcový dokument, ktorý prostredníctvom prioritných oblastí vymedzuje smerovanie verejných politík k dosiahnutiu zmeny v oblasti vzdelávania detí, žiakov a študentov k inkluzívnemu vzdelávaniu.

 

Dokument načrtáva základnú filozofiu inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní, ktorej cieľom je proinkluzívny vzdelávací systém, poskytujúci vzdelávanie všetkým deťom, žiakom, študentom bez rozdielu, rešpektujúc jedinečnosť a rozmanitosť každého jednotlivca a umožňujúci naplniť mu svoj potenciál na najvyššiu možnú mieru.

Dlhodobým zámerom je vytvoriť prostredie naklonené inkluzívnemu vzdelávaniu, motivujúce školy stať sa inkluzívnymi, a zároveň motivujúce rodičov, aby vnímali inkluzívne školy ako primárnu možnosť pre vzdelávanie svojich detí.
Tento 38 stranový dokument predstavuje šesť prioritných oblastí pre dlhodobý rozvoj inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní v SR, rozpracovaných do jednotlivých strategických cieľov, z ktorých bude vychádzať prvý akčný plán na obdobie 2022 – 2024.[1]

Na základe vyššie uvedeného sa dokument skladá z nasledujúcich prioritných oblastí:

  1. INKLUZÍVNE VZDELÁVANIE
  2. PORADENSKÝ SYSTÉM V ŠKOLSTVE
  3. DESEGREGÁCIA VO VÝCHOVE A VZDELÁVANÍ
  4. DEBARIERIZÁCIA ŠKOLSKÉHO PROSTREDIA
  5. PRÍPRAVA A VZDELÁVANIE PEDAG. ZAMESTNANCOV a ODBORNÝCH ZAMESTNANCOV
  6. DESTIGMATIZÁCIA.[2]

Stratégia je otvoreným dokumentom, v budúcnosti ho bude možné, ak bude potrebné, upravovať a dopĺňať na základe výsledkov monitorovacieho procesu realizácie, vrátane akčného plánu, ktorý sa pripraví po prijatí Stratégie.

MPK do: 25.11.2021
Sprievodná dokumentácia

Mgr. Vladimír Fujak

[1] Stratégia je prepojená s inými už existujúcimi dokumentmi rezortu školstva, ako napr. Nultý akčný plán stratégie inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní na rok 2021, Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania, komponent 6 Plánu obnovy a odolnosti SR.

[2] Znamená dosiahnutie zmeny v ponímaní členov marginalizovanej skupiny členmi majoritnej skupiny.

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov