Stratégia globálneho vzdelávania na roky 2023-2030
Dňa 21.12.2022 bol v MPK zverejnený návrh Stratégie globálneho vzdelávania na roky 2023 – 2030. Dokument nadväzuje na prvú Národnú stratégiu globálneho vzdelávania 2012 – 2016 a rozvíja ju zohľadňujúc nový vývoj vo svete, v Európe, ako aj na Slovensku.
Národnú stratégiu pre globálne vzdelávanie na obdobie rokov 2012 – 2016, prijala Vláda Slovenskej republiky v roku 2012. Stratégia 2012 – 2016 vytvorila základné predpoklady pre začleňovanie prvkov a princípov globálneho vzdelávania do systému formálneho i neformálneho vzdelávania na Slovensku. Jedným z kľúčových medzinárodných dokumentov, o ktoré sa Stratégia 2012 – 2016 opierala, bola Maastrichtská Deklarácia globálneho vzdelávania, ktorá bola prijatá ministerskou konferenciou členských štátov Rady Európy v roku 2002.
Nová stratégia pre globálne vzdelávanie SR je v súlade aj s inými významnými medzinárodnými dokumentmi, vrátane Agendy 2030 pre udržateľný rozvoj Organizácie spojených národov a jej čiastkového cieľa 4.7. V tomto zmysle má stratégia ambíciu nadväzovať aj na Víziu a stratégiu rozvoja Slovenska do roku 2030 - dlhodobá stratégia udržateľného rozvoja Slovenskej republiky – Slovensko 2030 - nové znenie. Slovensko 2030 je základným implementačným dokumentom plnenia národných priorít Agendy 2030 v Slovenskej republike.
V nadväznosti na stratégiu sa plánuje prijatie Akčného plánu globálneho vzdelávania na roky 2023 – 2026 a po jeho vyhodnotení prijatie ďalšieho akčného plánu na obdobie rokov 2027 – 2030.
Prijatie Stratégie globálneho vzdelávania na roky 2023 – 2030 je vyvrcholením národného konzultačného procesu, ktorý trval v období od septembra 2021 do novembra 2022 a bol realizovaný v spolupráci Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR, Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR a Európskej siete pre globálne vzdelávanie – Global Education Network Europe (GENE).
Stratégia sa opiera aj o Plán obnovy a odolnosti SR, v ktorom sa uvádza, že pre zvyšovanie životnej úrovne musí Slovensko reagovať aj na globálne megatrendy, ktoré zasahujú všetky krajiny. Zároveň reaguje na napĺňanie Agendy 2030 a reaguje aj na prijatie Dublinskej deklarácie o globálnom vzdelávaní do roku 2050 z 3.-4.novembra 2022 .
Strategickým cieľom v zmysle tohto materiálu je aj Posilnenie globálnych kompetencií v rámci formálneho a neformálneho vzdelávania. Začlenenie prvkov, obsahov a metód globálneho vzdelávania do formálneho kurikula, podpora vzdelávania pedagogických a odborných zamestnancov, vytváranie nástrojov neformálneho vzdelávania sú kľúčové predpoklady naplnenia cieľov stratégie a medzi spolupracujúce subjekty uvádza aj mimovládne neziskové organizácie. Globálne vzdelávanie a informálne učenie sa je ďalším strategickým cieľom. Je potrebné, aby si učiaci sa už v procese formálneho a neformálneho vzdelávania osvojili tie prierezové zručnosti, napríklad schopnosť kritickej analýzy, kontextuálneho a strategického uvažovania, ktoré napomáhajú efektívnemu informálnemu učeniu sa aj v oblasti globálneho vzdelávania. Medzi spolupracujúce subjekty materiál uvádza aj miestne a regionálne samosprávy a mimovládne neziskové organizácie. Neposledným cieľom je podpora rozvoja expertízy v oblasti globálneho vzdelávania, veda a výskum. Transfer nových vedeckovýskumných poznatkov do vzdelávacieho systému je aj v prípade globálneho vzdelávania jedným z predpokladov jeho rozvoja a kvality. Je tiež potrebné vytvoriť štandardy kvality a realizovať zber relevantných dát a spolupracujúcim subjektom sú aj mimovládne neziskové organizácie.
Medzi hlavné odporúčania pre verejnosť, pre posilnenie postavenia globálneho vzdelávania a pre výmenu dobrej praxe materiál zaraďuje kladenie dôrazu na vzťah medzi regiónmi a samosprávou a témami trvalej udržateľnosti a globálnych problémov.
Materiál uvádza, že Slovenská agentúra pre medzinárodnú rozvojovú spoluprácu každoročne podporuje projekty mimovládnych organizácií a vzdelávacích inštitúcií s cieľom zlepšiť integráciu, kvalitu a efektívnosť rozvojového vzdelávania v SR, budovať kapacity relevantných aktérov, začleňovať globálne témy do štátnych vzdelávacích programov a do systému neformálneho vzdelávania a zvyšovať povedomie verejnosti o rozvojovej spolupráci SR pod značkou SlovakAid. V rokoch 2013 -2022 SAMRS podporila celkovo 39 projektov rozvojového (globálneho) vzdelávania v celkovej výške takmer 1,3 mil. EUR, a že o finančné prostriedky zo Zeleného vzdelávacieho fondu sa môžu uchádzať mimovládne organizácie, občianske združenia, neziskové organizácie, neinvestičné fondy a školy.
MPK končí: 04.01.2023
Mgr. Adam Mikuš