Spoločný systém EÚ pre návrat štátnych príslušníkov tretích krajín
Dňa 9.9.2025 bol v MPK zverejnený návrh nariadenia Európskeho parlamentu a Rady, ktorým sa vytvára spoločný systém pre návrat štátnych príslušníkov tretích krajín, ktorí sa v Únii zdržiavajú neoprávnene, a zrušuje smernica Európskeho parlamentu a Rady 2008/115/ES, smernica Rady 2001/40/ES a rozhodnutie Rady 2004/191/ES (ďalej len „návrh nariadenia“) a predbežné stanovisko Slovenskej republiky ako aj dopady na slovenskú legislatívu.
Návrh nariadenia má za cieľ zaviesť jednotný a efektívny systém návratu štátnych príslušníkov tretích krajín neoprávnene sa zdržiavajúcich v EÚ. Reaguje na nízku úspešnosť doterajších návratov a nahrádza pôvodnú smernicu z roku 2018, ktorá bola legislatívne zablokovaná. Návrh nariadenia zavádza spoločné pravidlá pre vydávanie rozhodnutí, posilňuje dobrovoľné aj nútené návraty, upravuje procesné záruky a posilňuje povinnosť spolupráce navrátilcov s orgánmi. Členské štáty získavajú nástroje na efektívnejšiu kontrolu osôb, vrátane mechanizmov na posudzovanie rizika úteku, dlhšej doby zaistenia či osobitných postupov pre bezpečnostné riziká. Novinkou je Európsky príkaz na návrat, ktorý dopĺňa národné rozhodnutia a má sa vykonávať prostredníctvom Schengenského informačného systému. Návrh tiež upravuje vzájomné uznávanie rozhodnutí o návrate medzi členskými štátmi a stanovuje podmienky návratov do tretích krajín na základe dohôd o readmisii.
Podstata stanoviska SR k návrhu nariadenia je, že prijatie textu bude mať legislatívne dopady najmä v oblasti právnej pomoci maloletým bez sprievodu a v oblasti preskúmavania návratových rozhodnutí, čo si vyžiada novelizáciu zákona o pobyte cudzincov, Správneho súdneho poriadku a zákona o poskytovaní právnej pomoci. Slovensko navrhuje doplniť výnimky z pôsobnosti nariadenia pre prípady návratu ukladaného ako trestná sankcia alebo v rámci extradície. V oblasti návratových konaní požaduje spresniť postupy pri určovaní krajiny návratu, vydávaní rozhodnutí a používaní európskeho príkazu na návrat, pričom trvá na povinnom využívaní Schengenského informačného systému. SR nesúhlasí so skrátenými lehotami na podanie a rozhodovanie o opravných prostriedkoch a so zavádzaním automatického odkladného účinku, keďže by to zasiahlo do systému správneho súdnictva. V otázke zaisťovania SR podporuje prísnejšiu ochranu maloletých bez sprievodu, odmieta ich zaistenie a požaduje flexibilitu pri alternatívach k zaisteniu. V prípade spolupráce a štatistického vykazovania SR upozorňuje na nadmernú administratívnu záťaž a potrebu zosúladiť nové povinnosti s už existujúcimi pravidlami.
MPK končí dňa: 23.9.2025
Sprievodná dokumentácia