Schválená novela k Daňovým zákonom
Dňa 27.10.2021 bola prijatá novela k zákonom: Zákon o správe daní (daňový poriadok), Zákon o dani z príjmov ako aj Zákon o DPH, Zákon o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu ako aj Zákon o spotrebnej dani z alkoholických nápojov(ďalej len ako „novela zákona“), ktorej cieľom je vytvorenie nových efektívnych nástrojov v boji proti daňovým podvodom a motivácia daňových subjektov k dobrovoľnému plneniu svojich daňových povinností. Spracovali sme vybrané zmeny, ktoré boli vykonané v rámci novelizačného procesu.
1. „Index daňovej spoľahlivosti“
Do Daňového poriadku bol zavedený nový inštitút – „index daňovej spoľahlivosti“, ktorý predstavuje hodnotenie daňového subjektu podnikateľa registrovaného pre daň z príjmov na základe kritérií, ktorými sú plnenia jeho povinností voči finančnej správe a na základe jeho ekonomických ukazovateľov.
Daňový úrad je povinný zaslať index daňovej spoľahlivosti daňovému subjektu najneskôr do konca mesiaca nasledujúceho po uplynutí dvoch rokov od konca roka, v ktorom bol daňový subjekt registrovaný na daň z príjmov. Novela zákona umožňuje daňovému subjektu podať proti oznámeniu o indexe námietku do 15 dní odo dňa doručenia oznámenia, pričom podanie námietky má odkladný účinok. Kritéria pre určenie indexu daňovej spoľahlivosti majú byť ustanovené všeobecne záväzným právnym predpisom, ktorý vydáva ministerstvo. Daňové subjekty, ktoré budú zodpovedne pristupovať k svojim daňovým povinnostiam (napr. včasné podávanie daňových priznaní a platenie dane), budú odmeňované benefitmi. Naopak tí podnikatelia, ktorí nebudú hodnotení ako spoľahliví, budú motivovaní k zodpovednejšiemu prístupu.
Benefitmi, na ktoré bude mať vysoko spoľahlivý daňový subjekt nárok sú:
a) vyhotovenie čiastkového protokolu v rámci výkonu daňovej kontroly;
b) určenie lehoty najmenej 15 dní vo výzve v súvislosti s vykonávaním daňovej kontroly alebo výkonom miestneho zisťovania.
Na druhej strane, daňovému subjektu, ktorý je na základe indexu nespoľahlivý, správca dane určí lehotu osem dní na splnenie si povinností v súvislosti s vykonávaním daňovej kontroly, vyrubovacieho konania alebo výkonom miestneho zisťovania.
Zároveň bola zavedená povinnosť finančného riaditeľstva sprístupniť na svojom webovom sídle aktualizovaný zoznam daňových subjektov, ktorým bol určený index daňovej spoľahlivosti, v ktorom sa uvedie meno a priezvisko FO, adresa trvalého pobytu alebo miesto podnikania, obchodné meno alebo názov PO a jej sídlo, IČO, a index daňovej spoľahlivosti. Zároveň správca dane pri určovaní výšky pokuty prihliada na závažnosť, trvanie a následky protiprávneho stavu a na index daňovej spoľahlivosti. Ďalšie výhody a nevýhody viď. v bode 7.
2. Vypustenie súhrnného protokolu z Daňového poriadku
V zmysle doterajšej právnej úpravy, finančné riaditeľstvo na účely správy daní mohlo v odôvodnených prípadoch vyhotoviť súhrnný protokol o navzájom prepojených transakciách daňových subjektov, u ktorých bolo zistené porušenie daňových predpisov alebo obchádzanie daňových predpisov. Novelou zákona ustanovenie (§ 19a) o súhrnnom protokole bolo odstránené z dôvodu jeho nevyužívania v praxi.
3. Povinnosť preukázania dôvodov neúčasti na úkone pri správe daní
Do Daňového poriadku bola zavedená povinnosť predvolanej osoby predložiť spolu s ospravedlnením aj dôkazy o tom, že sa nemohla zo závažných dôvodov alebo na základe okolností hodných osobitného zreteľa zúčastniť na požadovanom úkone pri správe daní.
4. Dokazovanie podľa Daňového poriadku
Daňový poriadok upravuje aj inštitút dokazovania v rámci daňového konania, pričom ust. § 24 ods. 4 vymedzuje, čo všetko môže slúžiť ako dôkaz. V zmysle novej právnej úpravy dôkazom môže byť už aj protokol o určení dane podľa pomôcok. Novelou zákona boli zavedené nové oprávnenia správcu dane:
a) na účely dokazovania môže správca dane úkony, ktorými sú najmä ústne pojednávanie, výsluch svedkov, výsluch znalcov a oboznámenie sa s dôkazmi, vykonávať aj spoločne;
b) správca dane môže uskutočniť vypočutie svedka/znalca prostredníctvom videokonferencie, alebo inými prostriedkami komunikačnej technológie.
5. Zverejnenie daňových subjektov, ktorí si uplatnili odpočet výdavkov na investície
V zmysle doterajšej úpravy finančné riaditeľstvo zverejňovalo na svojom webovom sídle iba zoznam daňových subjektov, ktorí si uplatnili odpočet výdavkov na výskum a vývoj alebo oslobodenie podľa osobitného predpisu. Podľa novely zákona sa povinné zverejňovanie vzťahuje aj na daňové subjekty, ktorí si uplatnili odpočet výdavkov na investície. Odpočet výdavkov na investície pritom upravuje novela zákona o dani z príjmov v novom ustanovení § 30e. Predmetné ustanovenie umožňuje pri realizácii investičného plánu (po splnení zákonných podmienok) odpočítať od základu dane určité percento výdavku z investície, pričom priemerná hodnota investícií musí byť vyššia ako nula a vypočíta sa ako aritmetický priemer výdavkov vynaložených daňovníkom na obstaranie napr. hmotného majetku. rôznych softvérov, technického zhodnotenia majetku a pod.
6. Zmena lehôt na výzvu a doplnenie žiadosti o záväzné stanovisko k uplatneniu daňových predpisov
Doteraz, ak žiadosť daňového subjektu neobsahovala predpísané náležitosti, finančné riaditeľstvo bolo povinné vyzvať daňový subjekt v lehote do 7 prac. dní od doručenia žiadosti, aby daňový subjekt v lehote do 8 prac. dní od doručenia výzvy doplnil svoje podanie. Novelou zákona došlo k predĺženiu týchto lehôt. Teraz má finančné riaditeľstvo 10 prac. dní na výzvu a daňový subjekt je povinný doplniť svoju žiadosť v lehote do 10 prac. dní.
7. Zmena výšky úhrady za záväzné stanovisko k uplatneniu daňových predpisov
Došlo k úplnému prepracovaniu ustanovenia § 53c, ktoré upravuje výšku sumy za záväzné stanovisko, ktorú je daňový subjekt povinný zaplatiť spolu so žiadosťou o záväzné stanovisko, pričom „starý“ zákon odvodzoval výšku úhrady zo sumy predpokladaného obchodného prípadu. Po novom, daňový subjekt je povinný zaplatiť úhradu vo výške 1 000 eur (bez ohľadu na sumu predpokladaného obchodného prípadu), pričom novela zákona ustanovuje, že vysoko spoľahlivý daňový subjekt zaplatí len polovicu tejto sumy.
8. Zrušenie zasielania osvedčenia o registrácii
Z dôvodu zníženia administratívnej záťaže bola odstránená povinnosť správcu dane zasielať daňovým subjektom osvedčenia o registrácii (tzv. kartičky) v zmysle ust. § 67, ktoré bolo potrebné vždy pri vykonaní zmien doručiť správcovi dane za účelom ich zapísania do osvedčenia a po skončení podnikania bolo potrebné ich vrátiť.
9. Sprecizovanie ustanovenia o zániku daňového nedoplatku, v prípade, ak dôjde k oddlženiu
Nadväzne na doterajšie úpravy inštitútu „osobného bankrotu“ v zákone o konkurze a reštrukturalizácií ako aj z dôvodu odstránenia rôznosti výkladu doterajšieho znenia zákona došlo k sprecizovaniu ustanovenia § 84 ods. 1 písm. f). Po novom, daňový nedoplatok zanikne dňom nasledujúcim po uplynutí šiestich rokov od:
- vyhlásenia konkurzu alebo určenia splátkového kalendára podľa štvrtej časti predpisu upravujúceho konkurzné konanie, a to v rozsahu nevymáhateľných daňových nedoplatkov; rovnako zanikajú aj neprihlásené pohľadávky daňových nedoplatkov; rovnako zanikajú aj neprihlásené pohľadávky a pohľadávky nezaradené v splátkovom kalendári určenom súdom,
- vyhlásenia konkurzu, ak sa uplatnil postup podľa osobitného predpisu a to v rozsahu pohľadávok, ktoré zostali po zrušení konkurzu neuspokojené bez ohľadu na to, či boli do konkurzu prihlásené.
Ďalej do ust. § 84 bolo doplnené nové ustanovenie, v zmysle ktorého § 84 ods. 1 písm. g)[1] sa neuplatní, ak ide o daňový nedoplatok z daňového priznania, na podanie ktorého lehota uplynula do začatia reštrukturalizačného konania, pričom v tejto lehote nebolo podané; takýto daňový nedoplatok sa považuje za pohľadávku vzniknutú po začatí reštrukturalizačného konania.
10. Zadržanie vodičského preukazu a (ne)určenie exekučných nákladov
Došlo k doplneniu ustanovenia, ktoré upravuje spôsoby výkonu daňovej exekúcie pri ktorých správca dane neučí exekučné náklady. Novelou zákona bolo ustanovené, že exekučné náklady správca dane neurčí pri výkone daňovej exekúcie zadržaním vodičského preukazu.
11. Dôvody neuloženia pokuty daňovému subjektu
Novela zákona upravuje prípady, kedy správca dane nie je oprávnený uložiť pokutu daňovému subjektu. Správca dane pokutu daňovému subjektu neuloží:
- po vyhlásení konkurzu za správny delikt, ktorého sa dopustil do vyhlásenia konkurzu;
- po uplynutí kalendárneho mesiaca, v ktorom bol vyhlásený konkurz alebo poskytnutá ochrana pred veriteľmi (ďalej len ako „rozhodujúci deň“) za správny delikt, ktorého sa dopustil do rozhodujúceho dňa;
- po začatí reštrukturalizačného konania za správny delikt, ktorého sa dopustil do začatia RK a účinky súdom potvrdeného reštrukturalizačného plánu trvajú.
12. Rozhodnutie o vylúčení štatutárneho orgánu zo spoločnosti
Do Daňového poriadku bolo vložené ustanovenie, na základe ktorého môže správca dane rozhodnúť o vylúčení fyzickej osoby. Ustanovenie bolo navrhnuté v súvislosti s úpravou diskvalifikácie osôb v Obchodnom zákonníku ako aj v zákone o súdoch, podľa ktorých je možné, aby nielen súd, ale aj iný orgán vydal rozhodnutie o diskvalifikácii, ak sú splnené zákonné dôvody:
- ak ide o FO, ktorá je štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu u daňového subjektu, ktorý mal ukončenú daňovú kontrolu a má daňový nedoplatok a nedoplatok na inom peňažnom plnení v úhrne aspoň 5 000 eur viac ak jeden rok;
- ak ide o FO, ktorá bola u daňového subjektu štatutárnym orgánom alebo vo funkcii člena štatutárneho orgánu, v čase keď daňový subjekt podal daňové priznanie k DPH za zdaňovacie obdobie, za ktoré bola daňová kontrola oprávnenosti nároku podľa osobitného predpisu ukončená podľa 46 ods. 9 písm. c).
Doba na ktorú správca dane fyzickú osobu rozhodnutím vylúči je 3 roky od právoplatnosti rozhodnutia o vylúčení, pričom vylúčenie nastáva dňom nadobudnutia právoplatnosti tohto rozhodnutia. Takáto FO sa bude môcť voči rozhodnutiu odvolať, avšak nebude môcť podať podnet na preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania a ani návrh na obnovu konania. Rozhodnutie o vylúčení je preskúmateľné súdom.
Rozhodnutie o vylúčení nie je možné vydať, ak u daňového subjektu, ktorého konateľ má byť vylúčený, prebieha exekučné konania na nedoplatok, ktorý je uspokojovaný aj po jednom roku od jeho splatnosti, alebo je voči nemu vedené konkurzné alebo reštrukturalizačné konanie, alebo má tento daňový subjekt povolený odklad platenia dane alebo daňového nedoplatku alebo má povolené splátky podľa § 57.
13. Osobitná oznamovacia povinnosť platiteľa DPH
Do zákona o DPH bola zavedená povinnosť platiteľa oznámiť Finančnému riaditeľstvu SR každý vlastný účet vedený u poskytovateľa (aj u zahraničného) platobných služieb, ktorý bude používať na podnikanie, ktoré je predmetom dane v zmysle tohto zákona. Platiteľ je povinný oznámiť aj zmeny, doplnenie alebo zrušenie týkajúceho bankového účtu. Táto povinnosť sa však nevzťahuje na platiteľa, ktorý je poskytovateľom platobných služieb, a ide o iný ako platobný účet určený na zúčtovanie platobných operácií vedený pre tohto poskytovateľa platobných služieb. Zároveň sa ustanovuje povinnosť finančného riaditeľstva zverejniť na svojom webovom sídle aktualizovaný zoznam bankových účtov platiteľa.
Schválené znenie
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Helena Laposová
[1] Daňový nedoplatok zanikne dňom nasledujúcim po úplnom splnení pohľadávok správcu dane vyplývajúcich z potvrdeného reštrukturalizačného plánu, a to v rozsahu pohľadávok, ktoré daňový subjekt na základe schváleného reštrukturalizačného plánu nemusí plniť; riadne a včas neprihlásené daňové nedoplatky zanikajú dňom nasledujúcim po dni zverejnenia uznesenia o potvrdení reštrukturalizačného plánu a skončení reštrukturalizácie.