Oslovenie „pán/pani“ vs. GDPR a hranice oprávneného záujmu dopravcu
Občianske združenie podalo sťažnosť na francúzsku dopravnú spoločnosť, ktorá predáva cestovné lístky cez web a aplikácie pre porušenie zásady minimalizácie podľa čl. 5 ods. 1 písm. c) GDPR, ku ktorému malo dochádzať tým, že spoločnosť pri nákupe vyžaduje povinný výber oslovenia „pán“ alebo „pani“, ktorý zaznamenáva. Spoločnosť ju zamietla s odôvodnením, že spracúvanie je nevyhnutné na plnenie zmluvy podľa čl. 6 ods. 1 písm. b) GDPR a dotknuté osoby môžu namietať podľa čl. 21 GDPR.
Občianske združenie následne podalo žalobu o neplatnosť rozhodnutia spoločnosti na vnútroštátny súd, ktorý konanie prerušil a položil Súdnemu dvoru EÚ prejudiciálnu otázku, či spracúvanie oslovenia zákazníkov dopravcu na účel personalizácie obchodnej komunikácie možno považovať za nevyhnutné na plnenie zmluvy podľa čl. 6 ods. 1 písm. b), alebo za nevyhnutné na účely oprávnených záujmov podľa čl. 6 ods. 1 písm. f) v spojení so zásadou minimalizácie z čl. 5 ods. 1 písm. c) GDPR. Kontextom poskytovania služby je pri tom bežná komunikácia pri doručení lístka, informovaní o zmenách a popredajnom servise.