ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Oslobodenie od koncesionárskych poplatkov pre školy a školské zariadenia

Odborný článok približuje problematiku oslobodenia škôl a školských zariadení bez právnej subjektivity od úhrady koncesionárskych poplatkov. 

 

Právny stav k 12.9.2019

Zákon č. 340/2012 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „Zákona č. 340/2012 Z. z. o úhrade“) ustanovuje všeobecnú povinnosť platenia úhrad za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska v oblasti rozhlasového vysielania a televízneho vysielania (ďalej len „úhrada“).

Podľa § 3 vyššie uvedeného zákona sú platiteľmi úhrady:

a) fyzická osoba, ktorá je evidovaná dodávateľom elektriny v evidencii odberateľov elektriny v domácnosti ako odberateľ elektriny v domácnosti v odbernom mieste, pre spotrebu v byte alebo v rodinnom dome,

b) zamestnávateľ, ktorý v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu zamestnáva aspoň troch zamestnancov; na účely tohto zákona sa služobný úrad posudzuje ako zamestnávateľ.

Vyššie uvedená zásada tzv. „všeobecnej povinnosti“ platiť úhrady je prelomená v § 5 Zákona o 340/2012 Z. z. o úhrade, v zmysle ktorej nie sú vybrané fyzické alebo právnické osoby povinné platiť úhradu. V § 5 ods. 3 Zákona č. 340/2012 Z. z. o úhrade sú medzi oslobodenými subjektmi aj školy a školské zariadenia (školou alebo školským zariadením je výchovno-vzdelávacia inštitúcia zriadená podľa osobitného predpisu1).

V zásade teda platí, že každá škola alebo školské zariadenie, ktoré je zaradené do siete škôl a školských zariadení Slovenskej republiky v zmysle § 15 Zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve je od platenia úhrad oslobodené priamo zo zákona.

Vyššie uvedené platí aj bez ohľadu na to, či škola alebo školské zariadenia má alebo nemá právnu subjektivitu.

V aplikačnej praxi môžu práve pri školách a školských zariadeniach bez právnej subjektivity vzniknúť problémy pri uplatnení inštitútu „oslobodenia“ od platenia úhrady. Ak je zriaďovateľom školy alebo školského zariadenia obec alebo mesto môžu vzniknúť nejasnosti v otázke počtu zamestnancov, ktorí vykonávajú prácu priamo súvisiacu s výkonom výchovy a vzdelávania, o ktorých by mal byť ich zamestnávateľ (mesto/obec alebo jej rozpočtová organizácia2) oslobodený od platenie úhrad.

Odborná literatúra3  v praxi odporúča, aby by si mesto/obec v Sociálnej poisťovni kontrolovala počty zamestnancov evidovaných v Sociálnej poisťovni, aby v prípade spájania zamestnancov „mestskej školy“ s ostatnými zamestnancami mesta alebo jej organizáciami mohli pri stanovovaní sadzby úhrady argumentovať štruktúrou zamestnancov a požadovať od Rozhlasu a televízie Slovenska (ďalej len „RTVS“) ako vyberateľa úhrady úpravu sadzby podľa skutočného počtu zamestnancov mesta odrátajúc zamestnancov „mestskej školy“ alebo „mestského školského zariadenia“.

Výška poplatku je pre školy, školské zariadenie alebo ich zriaďovateľov ak škola/školské zariadenie nemá právnu subjektivitu upravená v § 6 ods. 5 Zákona o č. 340/2012 Z. z. o úhrade a jej výška sa odvíja od počtu zamestnancov „evidovaných“ v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu.

RTVS ako vyberateľ úhrady a príjemca úhrady je oprávnená vo veci kontroly počtu zamestnancov platiteľa podľa § 3 písm. b) (t.j. zamestnávateľa) Zákona č. 340/2012 Z. z. o úhrade požiadať o súčinnosť Sociálnu poisťovňu, ktorá je povinná vyžiadanú informáciu poskytnúť.

Právny režim platenia úhrady je upravený v § 7 Zákona č. 340/2012 Z. z. o úhrade, v zmysle ktorého sa úhrada platí mesačne a povinnosť platiť úhradu vzniká od prvého dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom sa osoba stala platiteľom. V prípade ak platiteľ úhrady nezaplatí úhradu, má RTVS v zmysle § 10 Zákona č. 340/2012 Z. z. o úhrade povinnosť vymáhať úhrady. Ak tento nedoplatok a poštové sadzby nebudú v lehote do 30 dní zaplatené, má RTVS v zmysle § 10 ods. 6 Zákona č. 340/2012 povinnosť uplatniť na súde nárok na zaplatenie úhrady, s ktorou je platiteľ v omeškaní, a tiež pokuty vo výške 100 eur v zmysle § 10 ods. 4 písm. c) Zákona č. 340/2012 Z. z. o úhrade a poštových sadzieb.

Vo vzťahu k niektorým úhradám je možné uplatniť námietku premlčania. V zmysle § 100 ods. 1 zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v platnom znení (ďalej len „OZ “) „sa právo sa premlčí, ak sa nevykonalo v dobe v tomto zákone ustanovenej (§ 101 až 110). Na premlčanie súd prihliadne len na námietku dlžníka. Ak sa dlžník premlčania dovolá, nemožno premlčané právo veriteľovi priznať. Pokiaľ ide o premlčanie práva na úhradu „koncesionárskych poplatkov“, Zákon č. 340/2012 o úhrade neustanovuje osobitnú úpravu dĺžky a plynutia premlčacej doby. V zmysle judikatúry súdov Slovenskej republiky sa v tomto prípade uplatňuje všeobecná úprava premlčania podľa OZ. Podľa § 101 OZ „Pokiaľ nie je v ďalších ustanoveniach uvedené inak, premlčacia doba je trojročná a plynie odo dňa, keď sa právo mohlo vykonať po prvý raz.“

Zjednodušene povedané to znamená, že právo na úhradu „koncesionárskych poplatkov“ sa premlčuje za tri roky odo dňa, kedy sa platiteľ úhrady dostal do omeškania s ich zaplatením.

Záverom tak sumarizujeme, že pokiaľ ide o školu a školské zariadenia, sú od platenia koncesionárskeho poplatku oslobodené, a to aj vtedy ak sa jedná o školy zriadené obcou/ mestom bez právnej subjektivity, kedy sa pre účely stanovenia výšky úhrady obce/mesta počet zamestnancov školy alebo školského zariadenia nezapočítava do celkového počtu zamestnancov obce/mesta.

JUDr. Dagmara Pagáčová


1 Napríklad § 19 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 19 zákona č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi v znení neskorších predpisov, § 142 ods. 3 zákona č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov.
2 V zmysle § 4 ods. 3 písm. l) Zákona č. 369/1990 Zb. Slovenskej národnej rady o obecnom zriadení v platnom znení zakladať, zriaďovať, zrušovať a kontrolovať podľa osobitných predpisov svoje rozpočtové a príspevkové organizácie, iné právnické osoby a zariadenia.
3 https://www.epi.sk/odborny-clanok/povinnosti-zamestnavatela-a-tzv-koncesionarske-poplatky.htm
Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov