NR SR prijala viaceré zákony

Pozrite si aktuálne legislatívne správy.

NR SR prijala viaceré zákony s dopadmi aj na neziskový sektor.


VIAC TU - aktuálna legislatíva

17.06.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Organizovanie verejných športových podujatí

Dňa 05.05.2022 NRSR schválila novelu zákona č. 1/2014 Z.z. o organizovaní verejných športových podujatí, ktorej cieľom bolo zdôrazniť princíp bezpečnosti, ochrany a služieb divákov. Aplikačná prax poukázala na nevyhnutnosť integrovaného prístupu k organizácii verejných športových podujatí s cieľom vytvorenia právnych opatrení zameraných na organizáciu podujatia, vylúčenie rizikových osôb, budovania bezpečných športovísk, vzdelávania usporiadateľských služieb a bezpečnostných zložiek štátu a zlepšovania komfortu a služieb pre prilákanie divákov na verejné športové podujatia.

 

Uvádzame najdôležitejšie zmeny, ktoré boli schválené novelou zákona:

    1. Režim malých podujatí

Po novom, ak ide o malé podujatie organizátor podujatia nie je povinný:

  1. zabezpečiť usporiadateľskú službu,
  2. zabezpečiť, aby na mieste konania podujatia všetky predávané, podávané a donesené nápoje boli v obaloch, ktoré nemôžu spôsobiť ujmu na zdraví,
  3. zabezpečiť efektívny systém zvukového, obrazového alebo iného spojenia s účastníkmi podujatia a vhodným spôsobom ich viesť k pokojnému správaniu,
  4. zabezpečiť, aby sa na miesto konania podujatia neumožnil vstup fyzickým osobám, ktorým bola účasť na podujatí zakázaná podľa tohto zákona alebo podľa osobitného predpisu,
  5. zabezpečiť pre usporiadateľov reflexné vesty alebo reflexné rovnošaty s výrazným nápisom „USPORIADATEĽ“ a číslom na prednom a zadnom diele,
  6. zabezpečiť sprístupnenie záznamov z kamerového zabezpečovacieho systému,
  7. zabezpečiť pre odborne spôsobilých zamestnancov prevádzkovateľa strážnej služby reflexné vesty alebo reflexné rovnošaty s výrazným nápisom „SECURITY“ a číslom na prednom a zadnom diele vesty, farebne odlíšené od reflexnej vesty alebo reflexnej rovnošaty usporiadateľa,
  8. zabezpečiť pre dobrovoľníkov reflexné vesty alebo reflexné rovnošaty s výrazným nápisom „DOBROVOĽNÍK“ a číslom na prednom a zadnom diele reflexnej vesty, farebne odlíšené od reflexnej vesty alebo od reflexnej rovnošaty usporiadateľa a odborne spôsobilého zamestnanca prevádzkovateľa strážnej služby.

Zároveň na malé podujatia sa nevzťahuje ani ust. § 14 zákona, t.j. oprávnenia a povinnosti člena usporiadateľskej služby. Ak organizátor zabezpečí usporiadateľskú službu, na člena usporiadateľskej služby sa vzťahuje § 14.

    2. Správca informačného systému

Vzhľadom na to, že správcom informačného systému nebude už národný športový zväz futbalu a nebude ďalej povinný spolu s národným športovým zväzom hokeja vytvárať a prevádzkovať informačný systém, bude rizikovým účastníkom podujatia fyzická osoba, ktorá je evidovaná v informačnom systéme Ministerstva vnútra Slovenskej republiky.

    3. Lehota na oznámenie podujatia

Na základe podnetov aplikačnej praxe, najmä organizátorov maratónov, sa z dôvodu prekrývania lehôt pri podávaní oznámenia organizátorom pred konaním podujatia upravuje lehota na podanie oznámenia o konaní podujatia obci z 30 dní na 15 dní.

V nadväznosti na úpravu lehoty na oznámenie konania podujatia obci sa upravuje aj lehota, v rámci ktorej obec zverejňuje oznámenie o konaní podujatia, ak ide o podujatie, ktoré sa má konať mimo športoviska a organizátor podujatia nepredložil súhlas vlastníkov alebo užívateľov pozemkov alebo priestorov, kde sa má podujatie konať. Nová lehota, v rámci ktorej obec zverejňuje oznámenie o konaní podujatia je 7 dní.

    4. Nové povinnosti organizátora podujatia

Organizátor podujatia je po novom povinný:

  1. označiť miesta zdravotnej pomoci na situačnom pláne miesta konania podujatia,
  2. zabezpečiť pre dobrovoľníkov reflexné vesty alebo reflexné rovnošaty s výrazným nápisom „DOBROVOĽNÍK“ a číslom na prednom a zadnom diele reflexnej vesty, farebne odlíšené od reflexnej vesty alebo od reflexnej rovnošaty usporiadateľa a odborne spôsobilého zamestnanca prevádzkovateľa strážnej služby,
  3. zabezpečiť asistenciu pre osoby so zdravotným postihnutím a osoby so zníženou pohyblivosťou v priestoroch športoviska,
  4. zabezpečiť, aby vstupenky pre divákov vystavené na meno a priezvisko diváka boli označené menom a priezviskom diváka, ktorému bola vstupenka vystavená,
  5. získavať a uchovávať údaje o divákovi v rozsahu meno a priezvisko, dátum narodenia a adresa trvalého pobytu alebo obdobného pobytu na účel vystavenia vstupenky na meno a priezvisko diváka a na účel vedenia zoznamu divákov, ktorým boli vstupenky vystavené na meno a priezvisko diváka, ktorý organizátor podujatia vedie a uchováva po dobu 30 dní odo dňa skončenia podujatia,
  6. umožniť divákovi, ktorému bola vstupenka vystavená na meno a priezvisko diváka, vstup na podujatie až po overení totožnosti diváka s touto vstupenkou na základe dokladu totožnosti alebo iného dokladu nahrádzajúceho doklad totožnosti,
  7. poskytnúť bezodkladne Policajnému zboru na vyžiadanie zoznam divákov, ktorým boli vstupenky vystavené na meno a priezvisko diváka, na účely dokumentovania a objasňovania zistených protiprávnych konaní,
  8. viesť zoznam členov usporiadateľskej služby v rozsahu meno, priezvisko, dátum narodenia a číslo reflexnej vesty, na účel preukázania zabezpečenia usporiadateľskej služby podľa § 9 a identifikácie člena usporiadateľskej služby,
  9. viesť zoznam odborne spôsobilých zamestnancov prevádzkovateľa strážnej služby vykonávajúcich činnosť usporiadateľskej služby v rozsahu meno, priezvisko, dátum narodenia a číslo reflexnej vesty, na účel preukázania zabezpečenia usporiadateľskej služby podľa § 9 a identifikácie zamestnanca strážnej služby,
  10. poskytnúť bezodkladne Policajnému zboru na vyžiadanie zoznam členov usporiadateľskej služby alebo zoznam odborne spôsobilých zamestnancov prevádzkovateľa strážnej služby vykonávajúcich činnosť usporiadateľskej služby na účely dokumentovania a objasňovania zistených protiprávnych konaní.

Organizátor podujatia s osobitným režimom[1] okrem vyššie uvedených povinností musí po novom

zabezpečiť, aby sa na mieste konania podujatia nepredávali, nepodávali alebo nepožívali alkoholické nápoje s obsahom alkoholu vyšším ako 4,1 objemových percent alkoholu, ak obec nevydala zákaz predaja, podávania alebo požívania alkoholických nápojov.

Organizátor rizikového podujatia je povinný v zmysle novely:

  1. vykonať pred uskutočnením podujatia kontrolu funkčnosti kamerového systému v súčinnosti s príslušným športovým zväzom,
  2. zabezpečiť, aby vstupenky pre divákov boli vystavené na meno a priezvisko diváka,
  3. uzavrieť písomnú zmluvu s prevádzkovateľom strážnej služby, ktorej predmetom je výkon činnosti usporiadateľskej služby.
  4. poskytnúť priestory na športovisku pre nasadenie síl a prostriedkov príslušníkov Policajného zboru a na bezprostredné vykonanie služobného zákroku, ak je narušený verejný poriadok alebo je narušená ochrana života, zdravia alebo majetku,
  5. zriadiť riadiacu miestnosť športoviska.
  6. zabezpečiť uskutočnenie porady za účasti obecnej polície, pričom jej činnosť nenahrádza usporiadateľskú službu.

Úpravou § 6 ods. 3 sa v nadväznosti na doplnenie povinnosti organizátora (umožniť divákovi, ktorému bola vstupenka vystavená na meno a priezvisko diváka,  vstup na podujatie až po overení totožnosti diváka s touto vstupenkou na základe dokladu totožnosti alebo iného dokladu nahrádzajúceho doklad totožnosti) vypúšťa duplicitná povinnosť, ktorá platí všeobecne pri akomkoľvek podujatí, pri ktorom sa vyžaduje distribúcia vstupeniek na meno a priezvisko diváka a súčasne v záujme zvýšenia bezpečnosti na rizikových podujatiach bude organizátor podujatia povinný zabezpečiť, aby pre všetkých divákov boli na týchto podujatiach vstupenky vystavené na meno a priezvisko diváka.

    5. Hlavný usporiadateľ

Hlavný usporiadateľ organizuje a riadi činnosť usporiadateľskej služby, ak pre podujatie nie je určený bezpečnostný manažér.

Skúška hlavného usporiadateľa sa skladá z písomnej časti vo forme testu a ústnej časti. Ústna časť skúšky sa vykonáva až po úspešnom absolvovaní písomnej časti pred  skúšobnou komisiou. Skúšobná komisia má troch členov, ktorých na žiadosť národného športového zväzu vymenúva odborná komisia zo zoznamu odborne spôsobilých osôb na konkrétny termín skúšky.

Po novom, osvedčenie hlavného usporiadateľa musí obsahovať aj druh športu, na ktorý sa odborná spôsobilosť na výkon činnosti hlavného usporiadateľa vzťahuje.

    6. Bezpečnostný manažér

Bezpečnostný manažér sa počas rizikového podujatia prevažne zdržiava v riadiacej miestnosti športoviska, vyhodnocuje bezpečnostné opatrenia a priamo a nepretržite koordinuje ich výkon s veliteľom bezpečnostného opatrenia Policajného zboru.

Osvedčenie bezpečnostného manažéra taktiež musí obsahovať druh športu, na ktorý sa odborná spôsobilosť na výkon činnosti bezpečnostného manažéra vzťahuje.

    7. Usporiadateľ

Usporiadateľ plní úlohy podľa pokynov bezpečnostného manažéra alebo podľa pokynov hlavného usporiadateľa, ak pre podujatie nie je určený bezpečnostný manažér.

Preukaz usporiadateľa musí obsahovať aj druh športu, na ktorý sa odborná spôsobilosť na výkon činnosti usporiadateľa vzťahuje.

Ak sa usporiadateľ, ktorý je držiteľom platného preukazu usporiadateľa, dopustí priestupku podľa § 25 ods. 2,  športový zväz alebo športový klub, ktorý mu preukaz vydal, mu tento preukaz usporiadateľa odníme.

Hlavný usporiadateľ, bezpečnostný manažér a usporiadateľ sú športovými odborníkmi podľa osobitného predpisu.[2]

    8. Oprávnenia a povinnosti člena usporiadateľskej služby

 

Po novom, člen usporiadateľskej služby je oprávnený vyžadovať preukázanie totožnosti diváka pri vstupe na športové podujatie na účely overenia vstupenky, ktorá bola vystavená na meno a priezvisko diváka.

    9. Osobitné ustanovenia o bezpečnosti

Pri organizovaní podujatia na športovisku, na ktorom sa predpokladá účasť 4 000 a viac divákov, musia byť na účel ochrany bezpečnosti a zdravia divákov zriadené vo vnútornom priestore športoviska najmenej dve miesta zdravotnej pomoci so zdravotníckym pracovníkom Pri ostatných podujatiach musí byť na účel ochrany bezpečnosti a zdravia divákov zriadené najmenej jedno miesto zdravotnej pomoci so zdravotníckym pracovníkom.

    10. Evidencia v informačnom systéme

Informačný systém, ktorého prevádzkovateľom a správcom je ministerstvo vnútra, obsahuje evidenciu o fyzických osobách,

  1. ktorým bol uložený trest zákazu účasti na verejných podujatiach alebo obmedzenie podľa osobitného predpisu,
  2. ktoré boli odsúdené za trestné činy spáchané v súvislosti s účasťou na verejnom podujatí alebo ktorých trestné stíhanie za také trestné činy bolo podmienečne zastavené alebo skončené zmierom,
  3. ktoré boli postihnuté za priestupky podľa § 25 ods. 1, 3 až 6 alebo priestupky diváckeho násilia,
  4. ktoré boli postihnuté za správne delikty podľa § 24,
  5. ktorým bolo uložené obmedzujúce opatrenie spočívajúce v zákaze účasti na verejných podujatiach,
  6. ktoré majú príslušným orgánom verejnej moci uložené predbežné opatrenie podľa § 27 ods. 2 alebo primerané obmedzenie spočívajúce v zákaze účasti na podujatiach podľa osobitného predpisu,
  7. ktoré sú štátnymi príslušníkmi iného štátu a bolo im uložené administratívne vyhostenie a zákaz vstupu na územie Slovenskej republiky za protiprávne konanie v súvislosti s účasťou na podujatí, ktorého sa dopustili na území Slovenskej republiky,
  8. ktoré boli postihnuté alebo potrestané za protiprávne konanie v súvislosti s účasťou na podujatí v cudzine,
  9. ktoré sa dopustili konania zakladajúceho podozrenie z priestupku diváckeho násilia alebo z trestného činu spáchaného v súvislosti s účasťou na podujatí a ich totožnosť nebola zistená.

    11. Príjmy a výdavky športového zväzu

Športový zväz  je povinný 50 % sumy z uhradených pokút uložených v disciplinárnom konaní alebo v disciplinárnom konaní jeho členov za neslušnosti a výtržnosti účastníkov podujatia a za porušenie povinností organizátora podujatia alebo člena usporiadateľskej služby pri organizovaní podujatia použiť na výdavky na aktivity v oblasti zabezpečenia verejného poriadku a ochrany bezpečnosti, zdravia, mravnosti, majetku a životného prostredia na podujatiach a na výdavky na vzdelávacie aktivity v tejto oblasti.

Príjmy a výdavky a ich použitie športový zväz priebežne zverejňuje na svojom webovom sídle; to neplatí, ak vedie príjmy a výdavky na osobitnom účte vedenom v banke alebo v pobočke zahraničnej banky, ktorého číslo je zverejnené na webovom sídle športového zväzu a na ktorom  je bezplatne, diaľkovo a nepretržite uvedený prehľad platobných operácií v rozsahu suma, dátum zaúčtovania, identifikácia poskytovateľa a príjemcu, účel platby a variabilný symbol.

Účinnosť od: 01.06.2022
Schválené znenie
Sprievodná dokumentácia

Mgr. Helena Laposová  

[1] podujatie s osobitným režimom:

  1. futbalové stretnutie alebo hokejové stretnutie dvoch najvyšších súťaží v kategórii dospelých alebo posledné štyri kolá pohárových súťaží vo futbale a hokeji v kategórii dospelých,
  2. podujatie, na ktorom sa predpokladá účasť 4 000 a viac divákov, alebo
  3. podujatie, na ktorom sa predpokladá viac ako 90 % obsadenia športového zariadenia s kapacitou 2 000 a viac divákov.

[2] Zákon o športe.

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov