NR SR prijala viaceré zákony

Pozrite si aktuálne legislatívne správy.

NR SR prijala viaceré zákony s dopadmi aj na neziskový sektor.


VIAC TU - aktuálna legislatíva

17.06.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Opatrenia v sociálnej oblasti v súvislosti s Ukrajinou

Dňa 24.05.2022 NRSR schválila návrh zákona o niektorých opatreniach v sociálnej oblasti v súvislosti so situáciou na Ukrajine. Predmetný zákon rieši niekoľko okruhov problémov v oblasti sociálnych vecí a rodiny súvisiacich s prílevom cudzincov tak, aby bolo možné účinne a efektívne poskytnúť, resp. organizovať rôzne formy pomoci a podpory občanom Ukrajiny, ktorí sa zdržiavajú na území Slovenskej republiky.

 

Zákonom boli novelizované viaceré právne predpisy, konkrétne:

  1. Zákon č. 480/2002 Z. z. o azyle,
  2. Zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele,
  3. Zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia,
  4. Zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách,
  5. Zákon č. 561/2008 Z. z. o príspevku na starostlivosť odieťa,
  6. Zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi,
  7. Zákon č. 215/2021 Z. z. o podpore v čase skrátenej práce.

Zákon o azyle:

    1. Dočasné útočisko a cudzinci

Došlo k spresneniu postavenia cudzinca, ktorému sa podľa ust. § 29 a nasl. zákona o azyle poskytuje dočasné útočisko. Cudzincom sa na účely poskytovania dočasného útočiska rozumie štátny príslušník tretej krajiny podľa osobitného predpisu. Osobitným predpisom je v tomto prípade zákon č. 404/2011 Z.z. o pobyte cudzincov v platnom znení, konkrétne ustanovenie § 2 ods. 2 tohto zákona, Štátnym príslušníkom tretej krajiny je každý, kto nie je štátnym občanom Slovenskej republiky ani občanom Únie; štátnym príslušníkom tretej krajiny sa rozumie aj osoba bez štátnej príslušnosti“.

    2. Nárok na vreckové

V zmysle novej právnej úpravy, vreckové nepatrí cudzincovi žiadajúcemu o poskytnutie dočasného útočiska a ani odídencovi, a to ani v prípade, ak je členom domácnosti, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi alebo poberá obdobnú finančnú pomoc. Cudzinec je povinný túto skutočnosť oznámiť bezodkladne ministerstvu.

    3. Príspevok za ubytovanie odídenca

Platí, že vláda môže rozhodnúť o poskytovaní príspevku za ubytovanie odídenca prostredníctvom obce, v ktorej územnom obvode sa poskytuje odídencovi ubytovanie. Po novom, vláda bude môcť rozhodnúť aj o tom, že súčasťou príspevku je aj náhrada za bezodplatné zabezpečenie stravovania odídencovi.

Zároveň, ak oprávnená osoba zabezpečuje odídencovi popri ubytovaní aj stravovanie a náhrada za zabezpečenie stravovania odídencovi je súčasťou príspevku, odídenec je povinný oznámiť obci raz mesačne aj túto skutočnosť. 

Rozpočtové a príspevkové organizácie obce a VÚC sú oprávnené poskytnúť bezodplatne ubytovanie odídencovi, prípade aj zabezpečiť bezodplatne stravovanie.  

Zákon o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele:

    1. Finančné príspevky poskytované orgánom sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately

Ustanovenie § 89a zákona, ktoré upravuje finančné príspevky poskytované orgánom sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately sa dopĺňa novým odsekom (odsek 5), v zmysle ktorého „finančný príspevok dohodnutý v zmluve o poskytnutí finančného príspevku sa v priebehu bežného rozpočtového roka môže na požiadanie centra zvýšiť o sumu zodpovedajúcu zvýšeným finančným výdavkom súvisiacim so zmenou mzdových nárokov alebo iných nárokov podľa osobitných predpisov alebo o sumu zodpovedajúcu zvýšeným finančným výdavkom, ktoré preukázateľne nemohli byť zohľadnené v poskytnutom finančnom príspevku. Podmienky poskytnutia zvýšenia finančného príspevku podľa prvej vety dohodne orgán sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately podľa § 73 ods. 1 a centrum v dodatku k zmluve o poskytnutí finančného príspevku“.

Zákon o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia:

    1. Vrátená funkčná pomôcka a vrátené funkčné zdvíhacie zariadenie pre cudzincov

Vrátenú funkčnú pomôcku alebo vrátené funkčné zdvíhacie zariadenie možno poskytnúť do užívania aj fyzickej osobe v súvislosti s jej zdravotným postihnutím, ak sa jej poskytuje dočasné útočisko alebo je žiadateľom o azyl alebo doplnkovú ochranu a poskytovanie dočasného útočiska jej zaniklo z dôvodu žiadosti o udelenie azylu alebo o poskytnutie doplnkovej ochrany, a to na základe písomnej zmluvy o poskytnutí vrátenej funkčnej pomôcky alebo vráteného funkčného zdvíhacieho zariadenia do užívania, ktorú uzatvorí úrad a táto fyzická osoba.

Zákon o sociálnych službách:

    1. Služba na podporu zosúlaďovania rodinného života a pracovného života

V rámci služby na podporu zosúlaďovania rodinného života a pracovného života sa poskytujú bežné úkony starostlivosti o dieťa a pomoc pri príprave na školské vyučovanie, ak nejde o službu na podporu zosúlaďovania rodinného života a pracovného života podľa odseku 5.

Odsek 5 ustanovenia § 32a znie:

Službu na podporu zosúlaďovania rodinného života a pracovného života možno poskytovať formou starostlivosti o dieťa v detskej skupine, ak

  1. sa poskytuje starostlivosť o dieťa vo veku do začatia plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v materskej škole,
  2. ju poskytuje fyzická osoba ako sústavnú činnosť prevádzkovanú samostatne, vo vlastnom mene, na vlastnú zodpovednosť a za odplatu.

Službu na podporu zosúlaďovania rodinného života a pracovného života formou starostlivosti o dieťa v detskej skupine možno poskytovať najviac štyrom deťom súčasne.

    2. Registrácia sociálnych služieb

Žiadosť o zápis do registra sociálnych služieb musí obsahovať:

identifikačné údaje žiadateľa, a to

  1. obchodné meno alebo názov, sídlo, identifikačné číslo organizácie a právnu formu, ak ide o právnickú osobu,
  2. meno a priezvisko alebo obchodné meno, pod ktorým fyzická osoba podniká, ak je tvorené inak ako jej menom a priezviskom, trvalý pobyt alebo prechodný pobyt, dátum narodenia, identifikačné číslo organizácie, ak je pridelené, a druh oprávnenia na podnikanie, ak ide o fyzickú osobu,
  3. meno a priezvisko, trvalý pobyt alebo prechodný pobyt a dátum narodenia, ak ide o fyzickú osobu, ktorá žiada o zápis sociálnej služby poskytovanej podľa § 32a ods. 5.

    3. Nové právomoci vlády SR

Vláda Slovenskej republiky môže v čase mimoriadnej situácie ustanoviť nariadením vlády Slovenskej republiky na obdobie v čase mimoriadnej situácie alebo na obdobie bezprostredne nasledujúce po skončení mimoriadnej situácie osobitnú úpravu

  1. okruhu účastníkov právnych vzťahov pri poskytovaní sociálnej služby,
  2. podmienok poskytovania sociálnej služby,
  3. podmienok financovania sociálnej služby,
  4. postupov v oblasti poskytovania sociálnych služieb.

Zákon o príspevku na starostlivosť o dieťa:

    1. Poskytovateľ starostlivosti o dieťa

Poskytovateľ starostlivosti o dieťa podľa tohto zákona je aj fyzická osoba, ktorá poskytuje:

  1. starostlivosť dieťaťu na základe živnostenského oprávnenia,
  2. službu na podporu zosúlaďovania rodinného života a pracovného života formou starostlivosti o dieťa v detskej skupine.

    2. Suma príspevku

Príspevok za kalendárny mesiac je (aj) v sume úhrady dohodnutej medzi poskytovateľom a oprávnenou osobou, ak starostlivosť o dieťa zabezpečuje poskytovateľ podľa § 2 ods. 3 písm. c) druhého bodu, najviac v sume 160 eur.

    3. Nová povinnosť Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny

Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny a platiteľ poskytujú osobné údaje oprávnenej osoby a dieťaťa, ktoré podľa tohto zákona spracúvajú, medzinárodnej organizácii, ak je to nevyhnutné na plnenie úloh tejto organizácie podľa medzinárodnej zmluvy, ktorou je Slovenská republika viazaná, a to v rozsahu nevyhnutnom na dosiahnutie účelu medzinárodnej zmluvy, ktorou je Slovenská republika viazaná.

Zákon o pomoci v hmotnej núdzi: 

  1. Príjem podľa zákona o pomoci v hmotnej núdzi

Vo všeobecnosti platí, že pri posudzovaní hmotnej núdze a poskytovaní pomoci v hmotnej núdzi sa na účely tohto zákona započítavajú príjmy členov domácnosti.

Príjem na účely tohto zákona nie je príjem z platenia úhrady za poskytovanie služby na podporu zosúlaďovania rodinného života a pracovného života formou starostlivosti o dieťa v detskej skupine.

Zákon o podpore v čase skrátenej práce:

    1. Podmienky poskytnutia podpory

Podpora sa poskytuje zamestnávateľovi, ak požiada o poskytnutie podpory najneskôr do 10. dňa druhého kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, za ktorý žiada o poskytnutie podpory.

    2. Výplata podpory

Podpora sa vypláca mesačne a je splatná tretí pracovný deň po pripísaní finančných prostriedkov postúpených Sociálnou poisťovňou podľa osobitného predpisu na samostatný účet poskytovateľa podpory.

Účinnosť od: dňom vyhlásenia
Schválené znenie
Sprievodná dokumentácia 

Mgr. Helena Laposová  

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov