Zmeny pre MNO

Sumár zmien a dopadov pre MNO z poslednej novely zákona o neziskových organizáciách prinášame TU:

Zmeny pre neziskové organizácie, výkaz transparentnosti a povinnosti podľa Info zákona

Dopadom sa budeme venovať a prinášať ďalšie články.


tím itretisektor.sk

21.05.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Odchod do dôchodku

V medzirezortnom pripomienkovom konaní sa nachádza návrh zákona, ktorým sa upravuje spôsob určenia dôchodkového veku na roky a mesiace.

 

V medzirezortnom pripomienkovom konaní sa nachádza návrh novely zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení (ďalej len „novela“ a "zákon o sociálnom poistení"). Cieľom novely je aj zvýšenie zapamätateľnosti dôchodkového veku, a preto sa dôchodkový vek určuje na roky a mesiace.

Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení od roku 2012 v § 65a definuje mechanizmus automatického rastu dôchodkového veku. Tento mechanizmus od roku 2017, kedy nadobudol účinnosť, naviazal zvyšovanie dôchodkového veku osôb, ktoré v príslušnom roku dosahujú referenčný vek, na rast strednej dĺžky života, spoločne pre mužova ženy, zistený v rámci referenčných období. Samotný mechanizmus je však navrhnutý tak, že vek odchodu do dôchodku upravuje vždy len na jeden rok dopredu. V praxi to napríklad znamená, že 60 ročný človek ešte stále nevie, kedy bude môcť ísť do dôchodku. Poistenci tak nemajú istotu presne a vopred stanového dôchodkového veku a nemôžu tak plánovať svoje dôležité životné rozhodnutia. Zároveň súčasné právne znenie zákona v § 65a určuje dôchodkový vek na roky a dni, čo je ťažko zapamätateľný údaj.

Novela zvyšuje transparentnosť, prehľadnosť a zrozumiteľnosť dôchodkového systému tým, že vek odchodu do dôchodku má byť známy 5 rokov dopredu. Inšpiráciou pre zmenu zákona bol dôchodkový systém v susednej Českej republike, ktorý taktiež ustanovuje dôchodkový vek na dlhšie obdobie do budúcnosti. Úpravou ustanovenia § 65a zákona o sociálnom poistení je možné tiež zabezpečiť hladší priebeh zmien dôchodkového veku, ktorý závisí od vývoju demografie a vývoju strednej dĺžky života tej časti populácie, ktorá sa dožíva dôchodkového veku.

Prijatie návrhu zákona bude mať pozitívne sociálne vplyvy a nemá žiaden vplyv na verejné financie a ani na podnikateľský sektor.

Novela zákona upravuje prvé a druhé referenčné obdobie. Znenie ust. § 65a ods. 2 písm. c) zákona o sociálnom poistení upravuje tak, že prvým referenčným obdobím je obdobie piatich po sebe nasledujúcich kalendárnych rokov, ktoré sa začína kalendárnym rokom, ktorý o dvanásť rokov (doterajšia úprava je sedem) predchádza príslušnému kalendárnemu roku. Podľa novely by druhé referenčné obdobie malo byť obdobie piatich po sebe nasledujúcich kalendárnych rokov, ktoré sa začína kalendárnym rokom, ktorý o trinásť rokov (doterajšia úprava je osem) predchádza príslušnému kalendárnemu roku.

Novela takisto dopĺňa zákon o sociálnom poistení o určenie dôchodkového veku do roku 2022:

Dôchodkový vek

  1. v roku 2019 je 62 rokov a 6 mesiacov,
  2.  v roku 2020 je 62 rokov a 8 mesiacov,
  3.  v roku 2021 je 62 rokov a 10 mesiacov,
  4.  v roku 2022 je 63 rokov,
  5.  v roku 2023 je 63 rokov a 2 mesiace.

Vypúšťa sa povinnosť ministerstva vydať v roku 2018 opatrenie podľa § 65a ods. 3 zákona o sociálnom poistení, pretože dôchodkový vek na rok 2019 sa ustanovuje explicitne zákonom. Mechanizmus vydávania opatrení sa obnoví v roku 2019, v ktorom sa prvýkrát vydá opatrenie na rok 2024.

Táto novela má nadobudnúť účinnosť 1. januára 2019 a ustanovenie o vypustení vydania opatrenia má nadobudnúť účinnosť už 1. októbra 2018.

Dôvodová správa k novela je dostupná TU.

Návrh novely je dostupný TU.

Zdroj: Slov-lex

Spracovala: Mgr. Monika Ivanová, dňa 01.08.2018 

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov