Odborné vzdelávanie a príprava
Dňa 18.06.2025 bol v MPK zverejnený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave, ktorý reaguje na aplikačnú prax v oblasti zavedenia agentúrneho systému duálneho vzdelávania. Popri tom sa má zaviesť aj možnosť vykonávať praktické vyučovanie na inom mieste ako doposiaľ, napríklad na stavbe, ktorej zhotoviteľom je zamestnávateľ, aby mohli žiaci flexibilnejšie realizovať praktické vyučovanie najmä v odvetviach s vyššou mierou rôznych pracovísk.
Návrh zákona má zaviesť:
a) nový inštitút Centier excelentnosti odborného vzdelávania a prípravy,
b) nové formy praktického vyučovania a reaguje na potreby aplikačnej praxe spojené s nástupom umelej inteligencie a digitálnych technológií.
1.Zmena typu strednej odbornej školy
Podľa návrhu, stredné priemyselné školy sa menia z typu strednej odbornej školy na samostatný druh a upravuje sa spolupráca medzi strednou priemyselnou školou a vysokou školou, kde budú môcť žiaci vykonávať prax pod dohľadom vysokoškolského učiteľa.
2.Digitálna odborná prax
Majú sa rozšíriť formy praktického vyučovania o odbornú stáž medzi strednou priemyselnou školou a vysokou školou a o digitálnu odbornú prax, ktorá predstavuje novú formu praktického vyučovania v rámci systému duálneho vzdelávania alebo praktického vyučovania na pracovisku zamestnávateľa. Nové formy praktického vyučovania vychádzajú z odporúčaní Európskej komisie a OECD.
3.Prax na zdieľaných pracoviskách zamestnávateľov
Má sa doplniť možnosť absolvovať prax žiakov aj na tzv. zdieľaných pracoviskách u zamestnávateľov, s ktorými má zamestnávateľ pôsobiaci v systéme duálneho vzdelávania nejakú formu zmluvného vzťahu, napr. objednávka, faktúra, zmluva, dohoda. Ide o odvetvia priemyslu a služieb, napr. stavebníctvo, poľnohospodárstvo, kde podniky majú viacero prevádzok a zákaziek, ktoré musia obsluhovať. Z dôvodu flexibility sa má zaviesť takáto možnosť pre zamestnávateľov posúvať žiakov na prax na ďalšie pracoviská pri zachovaní si zodpovednosti za týchto žiakov.
4.Zjednodušenie administrácie registrácie a nahlasovania dielní
Návrhom sa zjednodušuje administrácia registrácie a nahlasovania dielní ako integrálnych súčastí stredných škôl, čím sa vylučuje ich alternatívne zaraďovanie ako elokované pracoviská.
5.Centrum excelentnosti odborného vzdelávania a prípravy
Centrum excelentnosti odborného vzdelávania a prípravy má byť poskytovateľom odborného vzdelávania a prípravy (ďalej len „OVP“) pre región, subregión alebo sektor v postavení strednej odbornej školy. Zameriava sa na dosahovanie excelentných výsledkov v oblasti, ktoré sú kľúčové pre úspech v procese prípravy pracovnej sily vo formálnom alebo neformálnom vzdelávaní. Má vytvoriť partnerský ekosystém v oblasti OVP a komplexnú sieť vzájomne závislých vzťahov medzi kľúčovými aktérmi v oblasti OVP ktoré navzájom spolupracujú.
Ustanovenia návrhu zákona definujú minimálne požiadavky, ktoré musí stredná odborná škola alebo stredná priemyselná škola, ktorá sa uchádza o udelenie označenie CEOVP splniť. Jedným z predpokladov pre udelenie oprávnenia používať označenie CEOVP je minimálny počet žiakov (400 žiakov) či vyváženosť odborov vzdelávania. Škola má preukázať 90 % čistotu sektorového zamerania a to najmä v kontexte spájania žiakov z rôznych odborov vzdelávania do spoločných tried.
Okrem toho sa predpokladá vydanie vnútorného predpisu zo strany stavovských organizácií a profesijných organizácií, ktoré môžu definovať ďalšie kritériá, ktoré musí stredná odborná škola, ktorá má záujem o udelenie označenia CEOVP splniť. Zároveň CEOVP má s príslušnými stavovskými a profesijnými organizáciami spolupracovať, pričom spolupráca sa očakáva aj so zahraničnými partnermi OVP.
Označenie CEOVP má udeľovať ministerstvo školstva, ktoré má rozhodovať na základe návrhu príslušnej stavovskej organizácie alebo profesijnej organizácie a so súhlasom rady zamestnávateľov.
Zároveň s odloženou účinnosťou majú byť zrušené pôvodné Centrá odborného vzdelávania a prípravy, ktorých bolo viac ako 100 a podľa dôvodovej správy nespĺňali poslanie, na ktoré boli primárne určené, a to zabezpečiť vysoký štandard kvality odborného vzdelávania a prípravy podľa európskych parametrov.
6.Nový inštitút agentúrneho systému duálneho vzdelávania
Predstavuje podporu malých a stredných podnikov, ktoré sa z rôznych dôvodov obávajú vstúpiť do systému duálneho vzdelávania. Agentúrny systém predstavuje formu kooperatívneho systému duálneho vzdelávania. Cieľom je prispievať a podporovať k rozvoju a implementácii systému duálneho vzdelávania s dôrazom na zapojenie malých a stredných podnikov. Na agentúrnom systéme duálneho vzdelávania participujú agentúrny zamestnávateľ, hostiteľský zamestnávateľ, stredná odborná škola a žiak.
Ide o systém na podporu zamestnávateľov, ktorí síce majú záujem mať žiaka s učebnou zmluvou, ale nie sú schopní s ním na začiatku štúdia uzatvoriť učebnú zmluvu. Ponúka zamestnávateľom flexibilný spôsob, ako ponúknuť žiakom duálne vzdelávanie ako hostiteľský zamestnávateľ, pričom agentúrny zamestnávateľ sa zaoberá celou administratívou, zabezpečením zmluvnej spolupráce so strednou odbornou školou a následne koordináciou poskytovania praktického vyučovania u hostiteľských zamestnávateľov.
7,Praktické vyučovanie počas leta
Má sa zaviesť nové ustanovenie, ktoré zvyšuje flexibilitu pre žiakov v systéme duálneho vzdelávania dopĺňať si praktické vyučovanie aj počas letných prázdnin z dôvodu, že napr. nestíhajú, majú zlé hodnotenie alebo boli počas školského roka vážne chorí. Ide o preventívne opatrenie na zamedzenie predčasného ukončenia štúdia na strednej škole.
8.Stredné zdravotnícke školy v systéme duálneho vzdelávania
Návrhom sa zavádza možnosť pre stredné zdravotnícke školy vstupovať do systému duálneho vzdelávania. Ministerstvo zdravotníctva SR určí odbory, ktoré budú môcť vstúpiť do systému duálneho vzdelávania.
Predpokladaná účinnosť od: 01.01.2026 s určitými výnimkami
MPK končí: 08.07.2025
Sprievodná dokumentácia