NR SR prijala viaceré zákony

Pozrite si aktuálne legislatívne správy.

NR SR prijala viaceré zákony s dopadmi aj na neziskový sektor.


VIAC TU - aktuálna legislatíva

17.06.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Obchodovanie s predmetmi kultúrnej hodnoty v MPK

Dňa 15.01.2021 bol v medzirezortnom pripomienkovom konaní (ďalej ako „MPK“) zverejnený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 207/2009 Z. z. o podmienkach vývozu a dovozu predmetu kultúrnej hodnoty a o doplnení zákona č. 652/2004 Z. z. o orgánoch štátnej správy v colníctve (ďalej ako „Novela“).

 

Právny stav k: 15.01.2021

Novela primárne rieši implementáciu nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/880 zo 17. apríla 2019 o vstupe a dovoze tovaru kultúrnej hodnoty (ďalej ako „nariadenie o dovoze“), ktorým sa zavádza jednotný prístupu pri kontrole pred vstupom tovaru na colné územie EÚ s cieľom zabrániť tomu, aby nezákonne získané a vyvážané predmety kultúrnej hodnoty z tzv. tretích krajín, ktoré vstúpia na územie EÚ neslúžili na financovanie terorizmu alebo pranie špinavých peňazí.

Nedovolené obchodovanie s predmetmi kultúrnej hodnoty často súvisí s organizovanou trestnou činnosťou[1], financovaním terorizmu, praním špinavých peňazí alebo s daňovými únikmi. Preto je Novelou zapracované širšie vnímanie zákazu dovozu týchto predmetov získaných nielen krádežou, ale aj z inej rôznorodej trestnej činnosti v spojitosti s kultúrnym dedičstvom.[2]

Predložená Novela určuje postup konkrétnych orgánov Slovenskej republiky, a to na základe skúseností pri udeľovaní na vývoz predmetov kultúrnej hodnoty zo Slovenskej republiky uskutočňovaných podľa zákona č. 207/2009 Z. z.

Zapracovávajú sa aj požiadavky vyplývajúce z doterajšej praxe s cieľom uľahčiť praktickú komunikáciu ministerstva kultúry s colnými orgánmi. Zároveň sa upravuje postup určených orgánov pri posudzovaní žiadostí o povolenie na vstup predmetov kultúrnej hodnoty na územia Slovenskej republiky v rámci colného územia EÚ. 

Novela špecifikuje aj:

  1. údaje, ktoré musí osoba dovážajúca, alebo podieľajúca sa na vstupe predmetu kultúrnej hodnoty na colné územie EÚ, poskytnúť colnému orgánu pri ich vstupe na colné územie EÚ,
  2. postup slovenských orgánov v prípade zadržania alebo zhabania predmetu kultúrnej hodnoty,
  3. postup určených orgánov pri posudzovaní žiadostí o povolenie na vstup predmetov kultúrnej hodnoty na územie Slovenskej republiky,
  4. nevyhnutnú sprievodnú dokumentáciu, ktorou sa preukazuje pôvod predmetu a legálnosť vývozu z krajiny pôvodu resp. z krajiny vývozu,
  5. nové sankcie, ktoré majú členské štáty zaviesť ako prostriedky slúžiace na odradenie od nezákonného predaja takých predmetov kultúrnej hodnoty,
  6. nové sankcie za porušenie povinnosti zákazu obchodovania s nezákonne dovezenými predmetmi kultúrnej hodnoty,
  7. právny rámec disponovania s týmto zadržaným predmetom, odbornú inštitúciu v zriaďovateľskej pôsobnosti ministerstva kultúry poverenú dočasnou úschovou, správou alebo nakladaním a
  8. postup pri návratovom konaní do krajiny pôvodu.

Novelizáciou sa sleduje je aj zosúladenie administratívnej záťaže, ktorú majú oficiálni predajcovia, vykonávajúci svoju obchodnú činnosť s predmetmi kultúrnej hodnoty ako registrovaní podnikatelia v súlade s platným právnym poriadkom, na rozdiel od príležitostných predajcov, ktorí v danom segmente aktivít na trhu doteraz stáli  mimo akéhokoľvek právneho vymedzenia a administratívnej záťaže a svojím často neetickým alebo aj nezákonným správaním deformujú rovnosť postavenia jednotlivých subjektov na trhu s predmetmi kultúrnej hodnoty. Definovaním  tých príležitostných predajcov a stanovením povinnosti rešpektovať princíp náležitej starostlivosti aj pre nich, spolu s možným uplatnením sankcií za nezákonný predaj predmetov kultúrnej hodnoty, sa očakáva kladný efekt smerujúci k ozdraveniu podnikateľského prostredia, ako aj transparentnosti trhu s predmetmi kultúrnej hodnoty.

MPK končí dňa 25.01.2021.

Sprievodná dokumentácia

Mgr. Vladimír Fujak

[1] Rozšírením explicitne menovaných rôznych foriem zločinnej činnosti v kultúrnej oblasti do znenia slovenského zákona o podmienkach vývozu a dovozu sa reaguje na skúsenosti rôznych medzinárodných inštitúcií a ich orgánov pôsobiacich v oblasti ochrany kultúrneho dedičstva, ktoré vychádzajú najmä z dohovoru UNESCO o opatreniach na zákaz a zamedzenie nedovoleného dovozu, vývozu a prevodu vlastníctva kultúrnych statkov a dohovoru UNIDROIT o ukradnutých,  alebo nezákonne vyvezených kultúrnych predmetoch.

[2] reagujúc najmä na jav vykonávania nelegálnej archeológie, rabovania múzeí a ničenia kultúrnych pamiatok počas vojnových operácií na Blízkom Východe

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov