Zásadné zmeny v školstve v roku 2026
07.11.2025
Zverejnenie zmluvy a neistota o povinnej osobe

Zaoberali sme sa aj takotuo témou vo veci povinností Info zákona a MNO:

Zverejňovanie zmlúv v prípade neistoty o povinnej osobe

23.10.2025
Aktuálne Ústavný súd SR a info zákon

Ústavný súd SR dňa 5.11.202ť rozhodol o protiústavnosti vo veci spoplatnenia nákladov pri poskytovaní informácií.

Viac TU:

Spoplatnenie práva na informácie a protiústavnosť

07.11.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Nový zákon o vysokých školách

Dňa 05.11.2025 prezident SR podpísal nový zákon o vysokých školách, ktorý predstavuje novú právnu úpravu vysokých škôl na Slovensku. Cieľom novej právnej úpravy je zjednodušiť a spriehľadniť právnu úpravu, znížiť administratívne zaťaženie vysokých škôl aj študentov a zároveň zaviesť jasné pravidlá pre implementáciu bolonského procesu. Nová právna úprava vychádza z osvedčených a funkčných základov doterajšej právnej úpravy vysokého školstva, pričom zároveň reaguje na potrebu prijatia moderného právneho predpisu, ktorý by zodpovedal potrebám aplikačnej praxe a trhu práce. 

Vysokým školám sa umožňuje vytvárať konzorciá - záujmové združenia právnických osôb podľa ustanovení Občianskeho zákonníka s cieľom spoločnej realizácie vzdelávacích, výskumných a prevádzkových činností.   

·                 Zavádza sa právny inštitút doktorandskej školy ako organizačného útvaru vysokej školy, ktorý je výlučne zameraný na podporu a rozvoj kvality doktorandov, bez ohľadu na ich špecializáciu alebo príslušnosť k fakulte.

·                 Zákon uvádza štyri hlavné typy špecializovaných pracovísk, ktoré sa v praxi osvedčili ako najčastejšie formy. Výskumné centrum – špecializované vedecké pracovisko s dôrazom na vedeckú excelentnosť a metodologickú inováciu naviazané na doktorandské štúdium. Inkubátor – podpora podnikavosti, start-upov a spin-offov; cieľom je rozvoj ekonomicky životaschopných subjektov vychádzajúcich z výsledkov výskumu. Technologické centrum – prepojenie výskumu s podnikateľskou praxou, vývoj prototypov, testovanie technológií, podpora študentského podnikania. Umelecké centrum – špecificky zamerané na tvorivú činnosť a vzdelávania v oblasti umenia a kultúry.

·                 V oblasti debyrokratizácie sa znižuje počet obligatórne predpísaných vzorov dokumentov a ich formálnych náležitostí, zavádzajú sa elektronické nástroje na doručovanie rozhodnutí a posilňuje sa postavenie jednotnej elektronickej prihlášky.

·                 Zákon obsahuje opatrenia na zvýšenie atraktivity profesie vysokoškolského učiteľa, nastavením spravodlivejších a stabilnejších pracovných podmienok. Týmito opatreniami sú najmä uzatvorenie zmluvy po deviatich rokoch na funkčnom mieste vysokoškolského učiteľa až do dosiahnutia 70 rokov veku a úprava tvorivého voľna,sa Zákon zavádza tvorivé voľno (tzv. sabatikal), ktorý sa poskytuje na žiadosť vysokoškolského učiteľa na dobu uvedenú v žiadosti, pričom táto nemôže byť skrátená zo strany rektora alebo dekana. Tvorivé voľno sa poskytne v trvaní najviac šesť mesiacov raz za sedem rokov, ak tomu nebránia závažné okolnosti týkajúce sa plnenia úloh vysokej školy. Počas tvorivého voľna patrí vysokoškolskému učiteľovi funkčný plat znížený najviac o 40%.

·                 Vymedzuje sa študijný program ako základná forma poskytovania vysokoškolského vzdelávania. Upravuje sa klasifikácia predmetov zaradených do študijného programu podľa ich nadväznosti. Vysoká škola si môže upraviť, ktoré predmety sa považujú za podmieňujúce, podmienené, a “bez nadväznosti”, zvyšuje dôraz na akademickú mobilitu ako súčasť vysokoškolského štúdia. Študenti by mali mať možnosť absolvovať časť štúdia v zahraničí alebo na inej vysokej. V tejto súvislosti sa zavádzajú spoločné študijné programy, ktoré umožňujú vysokým školám realizovať štúdium v spolupráci s inými domácimi alebo zahraničnými vysokými školám. Zdôrazňuje sa dôležitosť praktického vyučovania, ktoré sa predpokladá v každom študijnom programe, ktorého charakter to umožňuje.

·                 Vymedzuje sa tiež štandardná dĺžka štúdia nie prostredníctvom rokov, ale prostredníctvom kreditov. Dĺžka štúdia je definovaná ako súčet kreditov s možnosťou ich flexibilnejšieho rozvrhnutia v rámci štúdia, podľa potrieb a schopností študenta. Na účely identifikácie štandardnej dĺžky štúdia z dôvodov určenia školného za jej prekročenie a najdlhšej prípustnej dĺžky štúdia, zákon naďalej časovo ohraničuje minimálnu a maximálnu štandardnú dĺžku štúdia v jednotlivých študijných programoch, ktorú si vysoké školy prispôsobia svojim potrebám. 

·                 V súvislosti s bakalárskym študijným program sa zakotvujú osobitné typy bakalárskeho štúdia, a to profesijne orientované bakalárske študijné programy, ktoré sa uskutočňujú v spolupráci so zamestnávateľmi a ich vzdelávacie výstupy sú orientované najmä na praktické zručnosti. Súčasťou týchto študijných programov je vždy záverečná práca a záverečná stáž, pričom študent má právo voľby či spracuje záverečnú prácu alebo absolvuje záverečnú stáž. V iných bakalárskych študijných programom to či súčasťou študijného programu bude záverečná skúška alebo záverečná stáž závisí od vysokej školy. Definuje sa aj interdisciplinárne bakalárske štúdium ako interdisciplinárne štúdium, ak sa uskutočňuje vo viac ako dvoch študijných odboroch.

·                 V súvislosti so študijným program druhého stupňa sa zavádza sa požiadavka, aby praktické vyučovanie bolo súčasťou študijných programov druhého stupňa a spojených programov, ak to vyplýva z definovaných vzdelávacích výstupov. Cieľom je zabezpečiť kvalitu absolventov a ich pripravenosť na prax. Študenti majú v rámci skončenia štúdia možnosť voľby medzi záverečnou prácou a záverečnou stážou, ktoré sú, ako alternatívy, súčasťami každého študijného programu druhého stupňa alebo študijného programu spájajúceho prvý a druhý stupeň.

·                 Zákon obsahuje osobitnú úpravu pre učiteľské študijné programy s dôrazom na praktickú prípravu budúcich pedagogických zamestnancov. 

·                 Zavádza sa nový typ študijného programu, tzv. krátky študijný program, ktorý sa zameriava najmä na získanie praktických poznatkov a na zvládnutie použitia týchto poznatkov pri výkone povolania. Z tohto dôvodu je súčasťou každého krátkeho študijného programu aj praktické vyučovanie, ktoré tvorí minimálne tretinu študijného programu z jeho celkovej kreditovej záťaže. Vysoká škola pri jeho uskutočňovaní intenzívne spolupracuje so zamestnávateľmi. Krátky študijný program je osobitným typom vyššieho odborného vzdelávania, pričom sa bude udeľovať titul DiS.

·                 Podporuje sa združovanie študentov a aktívna činnosť študentov sa zohľadňuje napr. pri prideľovaní internátov alebo kreditov. Vysoké školy budú povinné poskytovať poradenské a podporné služby pre študentov a zamestnancov, pričom sa zavádza systém mentoringu a tútorstva („buddy systém“) na uľahčenie integrácie nových študentov do vysokoškolského prostredia.

·                 V oblasti zabezpečovania kvality dochádza k zmene v spôsobe obsadzovania členov výkonnej rady Slovenskej akreditačnej agentúry pre vysoké školstvo (SAAVŠ). Nominácie sa, v záujme zvýšenia transparentnosti, nahrádzajú výberovým konaním, rovnako ako je to v súčasnosti v prípade predsedu výkonnej rady.   

Účinnosť: 01.03.2026  a časť neskôr 01.09.2026 
Schválené znenie zákona
  
Sprievodná dokumentácia
 


Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov