Novela zákona o sociálnom poistení k dôchodkovej prognóze
Dňa 21.11.2024 prezident SR podpísal zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení, ktorého účelom je doplniť platný a účinný právny rámec pre zostavovanie dôchodkovej prognózy o ďalšie (dobrovoľné) dôchodkové schémy.
Najdôležitejšie zmeny, ktoré novela prináša:
1. Výpočet 13. dôchodku za obdobie poistenia získané v cudzine
Do ust. § 77b bolo vložené ustanovenie, v zmysle ktorého suma 13. dôchodku poberateľa starobného dôchodku alebo predčasného starobného dôchodku, ktorého suma bola určená s prihliadnutím na obdobie poistenia získané v cudzine, sa určí ako súčin sumy 13. dôchodku určenej podľa odseku 1[1] a koeficientu určeného ako podiel počtu rokov dôchodkového poistenia získaného poistencom podľa tohto zákona a čísla 10; za obdobie poistenia získané v cudzine sa nepovažuje československé obdobie dôchodkového poistenia podľa § 60 ods. 9. Na hodnotu koeficientu prevyšujúcu hodnotu 1 sa neprihliada.
2. Údaje poskytované Sociálnou poisťovňou
Po novom, Sociálna poisťovňa poskytuje elektronicky dôchodkovej správcovskej spoločnosti zo svojho informačného systému bez súhlasu dotknutých osôb údaje vrátane osobných údajov o:
- predpokladanom dôchodkovom veku poistenca na účel vyhotovenia dôchodkovej prognózy podľa § 226b a na účel vyhotovenia prognózy dôchodku podľa osobitného predpisu a
- predpokladanom veku poistenca, ku ktorému poistenec môže získať potrebné odpracované obdobie podľa § 67 ods. 9 a 10, na účel vyhotovenia dôchodkovej prognózy podľa § 226b.
Doplnkovej dôchodkovej spoločnosti a poskytovateľovi celoeurópskeho osobného dôchodkového produktu poskytuje SP údaje o predpokladanom dôchodkovom veku poistenca na účel vyhotovenia dôchodkovej prognózy podľa § 226b a na účel vyhotovenia prognózy doplnkového starobného dôchodku z doplnkového dôchodkového sporenia a dôchodku alebo programového výberu z celoeurópskeho osobného dôchodkového produktu.
3. Zmena v dôchodkovej prognóze
Sociálna poisťovňa v zmysle § 226b ods. 1 zákona vyhotovovala dôchodkovú prognózu na účel informovania poistenca o jeho predpokladaných dôchodkových nárokoch z dôchodkového poistenia a starobného dôchodkového sporenia.
Po schválení novely, takúto prognózu bude vyhotovovať aj na účel informovania poistenca o jeho doplnkového dôchodkového sporenia a celoeurópskeho osobného dôchodkového produktu.
Mení sa aj spôsob doručovania dôchodkovej prognózy. Po novom platí, že ak poistenec neoznámil Sociálnej poisťovni, že dôchodkovú prognózu žiada sprístupniť výlučne prostredníctvom elektronického účtu poistenca, Sociálna poisťovňa zašle dôchodkovú prognózu na adresu elektronickej pošty, ktorú poistenec na tento účel oznámil Sociálnej poisťovni, alebo ktorá bola Sociálnej poisťovni poskytnutá; ak Sociálna poisťovňa neeviduje adresu elektronickej pošty poistenca na účel zasielania dôchodkovej prognózy, zasiela dôchodkovú prognózu listinnou formou.
Čo sa týka obsahu dôchodkovej prognózy – v zmysle novely táto prognóza musí obsahovať okrem iného aj informáciu o základnej prognóze:
i. starobného dôchodku a starobného dôchodku zo starobného dôchodkového sporenia, ktorá zahŕňa základný scenár, optimistický scenár a pesimistický scenár vychádzajúci z možných ekonomických scenárov a z možných scenárov vývoja parametrov, ktoré
majú vplyv na výšku starobného dôchodku a starobného dôchodku zo starobného dôchodkového sporenia,
ii. doplnkového starobného dôchodku z doplnkového dôchodkového sporenia a dôchodku alebo programového výberu z celoeurópskeho osobného dôchodkového produktu pre základný scenár vychádzajúci z predpokladaného vývoja parametrov, ktoré majú vplyv na výšku doplnkového starobného dôchodku z doplnkového dôchodkového sporenia a dôchodku alebo programového výberu z celoeurópskeho osobného dôchodkového produktu; ak sa na toho istého poistenca vzťahuje viac prognóz doplnkového starobného dôchodku z doplnkového dôchodkového sporenia alebo viac prognóz dôchodku alebo programového výberu z celoeurópskeho osobného dôchodkového produktu, základná prognóza môže byť určená ako úhrn všetkých týchto prognóz alebo ako úhrn príslušných prognóz.
Zároveň musí obsahovať aj informáciu o možnosti dobrovoľného sporenia na dôchodok, ak ide o poistenca, ktorý nie je zúčastnený na doplnkovom dôchodkovom sporení alebo nie je sporiteľom celoeurópskeho osobného dôchodkového produktu.
Účinnosť od: dňa vyhlásenia v Zbierke zákonov (s určitými výnimkami)