Novela zákona o dobrovoľníctve
Dňa 02.02.2023 NRSR schválila zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve.
Dobrovoľníctvo ponúka možnosti participácie pre všetky skupiny obyvateľstva (z hľadiska pohlavia, náboženského vyznania alebo viery, rasy, príslušnosti k národnosti alebo etnickej skupine, zdravotného postihnutia, veku, manželského stavu a rodinného stavu, farby pleti, jazyka, politického alebo iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, majetku, rodu alebo iného postavenia), významne prispieva k ekonomike našej krajiny, je dôležitým nositeľom sociálneho kapitálu, prispieva k sociálnej inklúzii a prináša inovatívne riešenia spoločenských problémov.
Dobrovoľníctvo má priamy vplyv na formovanie detí a mladých ľudí a ich hodnôt, na zvyšovanie ich záujmu o prostredie a spoločnosť, v ktorej žijú. Dobrovoľníctvo tiež podporuje aktívne občianstvo, je prostriedkom osobného rozvoja ľudí a ich sociálnej participácie. Poskytuje priestor na sebarealizáciu, je nástrojom na získavanie a rozvíjanie zručností, čím prispieva k zvyšovaniu zamestnateľnosti a k rozvíjaniu ich konkurencieschopnosti. Zároveň napĺňa aktuálne potreby spoločnosti a prináša prospech všetkým zapojeným stranám.
Sociálny a ekonomický prínos dobrovoľníctva potvrdzujú parciálne výskumy, štúdie a prieskumy. Dobrovoľnícke aktivity sú preto vnímané ako želaná súčasť života jednotlivca a spoločnosti.
Kľúčovými prvkami infraštruktúry dobrovoľníctva sú legislatívna úprava a finančná podpora umožňujúce cielený rozvoj dobrovoľníctva. Na Slovensku existuje základná legislatívna úprava dobrovoľníctva prostredníctvom zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Tento zákon upravuje základné pravidlá a vzťahy v tejto oblasti. Vymedzuje dobrovoľnícku činnosť, dobrovoľníka, povinnosti vysielajúcej organizácie a prijímateľa dobrovoľníckej činnosti a náležitosti zmluvy o dobrovoľníckej činnosti. Zákon bol prijatý pred 10 rokmi a vytvoril základný rámec pre úpravu vzťahov pri realizácii dobrovoľníckej činnosti.
Aplikačná prax legislatívnej úpravy v tejto oblasti priniesla niekoľko problematických bodov. V Akčnom pláne Koncepcie rozvoja občianskej spoločnosti na Slovensku na roky 2019 – 2020 boli stanovené dve úlohy B.9. a B.10., konkrétne analyzovať potrebu legislatívnych zmien zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve, ako aj návrhy súvisiacich právnych predpisov a pripraviť návrh mechanizmu priamej štátnej podpory dobrovoľníckych programov za účelom podpory dobrovoľníctva v rôznych oblastiach a predložiť ich na rokovanie vlády SR.
Zámerom právnych úprav je reagovať na problematické body aplikačnej praxe zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a ďalších právnych predpisov tak, aby bol umožnený rozvoj dobrovoľníctva v rôznych oblastiach spoločnosti. Zároveň navrhované úpravy vytvárajú rámec pre finančnú podporu dobrovoľníctva v budúcnosti zo strany štátu.
Zákonom sa:
- doplňuje sa predmet právnej úpravy o akreditáciu v oblasti dobrovoľníckych činností,
- podľa aktuálnej právnej úpravy môže akákoľvek fyzická aj právnická osoba byť prijímateľom dobrovoľníckej činnosti. Aplikačná prax a skúsenosti inšpektorátov práce ukazujú, že zákon o dobrovoľníctve je často využívaný aj podnikateľskými subjektmi, ktoré nevykonávajú činnosť v prospech verejného záujmu alebo verejného prospechu. Podnikatelia namiesto pracovných zmlúv uzatvárajú s pracovníkmi zmluvy o dobrovoľníckej činnosti. Podstatným charakterom dobrovoľníckej činnosti však je, že je vykonávaná vo verejný prospech. Zákon by mal teda definovať ako prijímateľov právnické a fyzické osoby, ktorých prvoradým cieľom nie je tvorba zisku či súkromného obohatenia, ale realizácia činností, ktoré napĺňajú verejný prospech/záujem. Nová právna úprava sa opiera o definíciu verejného záujmu vymedzenú v zákone č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- úprava reaguje na skutočný stav personálneho zabezpečovania služieb mnohých organizácií, a v tomto smere aj v aplikačnej praxi reálne využívaného potenciálu dobrovoľníkov. Na Slovensku je podľa viacerých výskumov aj aplikačnej praxe dobrovoľníctvo úzko spojené s členstvom v organizáciách,
- úprava má umožniť členom organizácií byť zároveň ich dobrovoľníkmi a uzatvárať s nimi zmluvy o dobrovoľníckej činnosti,
- úprava má podporiť výkon dobrovoľníctva v tejto oblasti, v ktorej zapojenie dobrovoľníkov prispieva k lepšej kvalite služieb,
- dochádza k zjednoteniu/zosúladeniu pojmov s inými právnymi predpismi (napr. zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov),
- upravuje sa výkon krátkodobej a dlhodobej dobrovoľníckej činnosti. Právna úprava súvisí s vytvorením dotačného mechanizmu na podporu dlhodobých dobrovoľníckych činností,
- zavádza povinnosť vystaviť dobrovoľníkovi potvrdenie o získaných zručnostiach, schopnostiach a skúsenostiach v dobrovoľníctve,
- úprava má explicitne uviesť, že miestnom výkonu dobrovoľníckej činnosti môže byť aj domácnosť dobrovoľníka,
- úprava umožní preplácať dobrovoľníkom výdavky iba na základe skutočne vynaložených výdavkov, pričom pri cestovnom, ubytovaní a stravnom sa bude vychádzať z právnej úpravy ako je definovaná v zákone o cestovných náhradách. Pri výkone dobrovoľníckej činnosti na Slovensku by sa náhrady poskytovali v rozsahu § 4 zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách, a to preukázateľné cestovné výdavky (možnosť aplikovať aj § 7 zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách), preukázateľné ubytovacie výdavky, stravné v sume podľa § 5 zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách, preukázateľné potrebné vedľajšie výdavky, preukázateľné cestovné výdavky za cesty k návšteve rodiny; ďalej je možnosť ako nenárokové náhrady poskytovať iné ako vyššie uvedené náhrady. Pri výkone dobrovoľníckej činnosti v cudzine by sa náhrady poskytovali ako pri zahraničnej pracovnej ceste, a to preukázateľné cestovné výdavky (možnosť aplikovať aj § 4 a 15 zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách), preukázateľné ubytovacie výdavky, stravné v sume podľa § 13 zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách, preukázateľné potrebné vedľajšie výdavky, poistenie nevyhnutných liečebných nákladov v zahraničí, povinné alebo odporúčané očkovanie, výdavky za cesty k návšteve rodiny (na základe dohody); ďalej je možnosť poskytovať ako nenárokové náhrady iné druhy komerčného poistenia, vreckové a iné ako vyššie uvedené náhrady,
- vytvára finančný mechanizmu na podporu dlhodobých dobrovoľníckych programov, ktorý je upravený v rámci článku IV tohto zákona, pričom obsahom tohto článku je novelizácia zákona č. 526/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky,
- je vymedzený postup pri akreditácii subjektov, ktorý vychádza zo skúseností iných akreditačných komisií a zo systému akreditácie organizácií v oblasti dobrovoľníctva v Českej republike,
- upravuje náležitosti žiadosti o akreditáciu a jej povinné prílohy,
- upravuje kontrolné mechanizmy zo strany štátu,
- umožňuje zamestnávateľovi, či a v akom rozsahu podporí zapájanie zamestnancov do spoločensky prospešnej činnosti, ktorú v praxi aj samy organizujú, pričom základný rámec zostáva zachovaný, teda náhrada mzdy zamestnancovi nepatrí, ak sa nedohodne so zamestnávateľom inak,
- úprava reaguje na stav podpory vykonávania opatrení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, a v tomto smere aj v aplikačnej praxi reálne využívaného potenciálu dobrovoľníkov, ktorí svojou činnosťou nesporne zvyšujú kvalitu poskytovania opatrení sociálno-právnej ochrany a sociálnej kurately,
- úprava má vytvoriť podmienky pre systematickú finančnú podporu dlhodobých dobrovoľníckych programov,
- upravuje možnosti použiť dotáciu z MV SR,
- konkretizuje sa subjekt, ktorému je možné poskytnúť dotáciu na dlhodobú dobrovoľnícku činnosť.
Účinnosť od: 01.04.2023
Mgr. Adam Mikuš