Novela daňových zákonov a oslobodenie neziskoviek od transakčnej dane
Dňa 28.11.2024 NRSR schválila zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Tento zákon novelizuje:
- zákon č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií (ďalej len „Zákon o dani z finančných transakcií“)
- zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákon o DPH“)
- zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov (ďalej len „Zákon o spotrebnej dani z tabakových výrobkov“)
- zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice (ďalej len. „Zákon o elektronickej pokladnici“)
- zákon č. 331/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) (ďalej len „Novelizačný zákon k daňovému poriadku“)
- zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci (zákon o e-Governmente) (ďalej len „Zákon o e-Governmente“)
Zákon o dani z finančných transakcií
Od dani z finančných transakcií sa oslobodzujú právnické osoby neziskového sektora zriadené ako verejno-prospešné organizácie, ktoré spĺňajú všetky zákonom stanovené podmienky, ktoré sú taxatívne vymedzené v zákone o dani z príjmov.
Súčasne sa okruh oslobodených subjektov rozširuje o právnické osoby, ktorých výdavky sú súčasťou limitu verejných výdavkov, a ktoré nie sú zriadené primárne za účelom výkonu podnikateľskej činnosti, ale ako verejné ustanovizne pre určitú oblasť (napr. vedecká, kultúrna, podpora v cestovnom ruchu).
Daňovníkom teda nebudú:
- občianske združenie,
- nadácia,
- neinvestičný fond,
- nezisková organizácia poskytujúca všeobecne prospešné služby,
- účelové zariadenie cirkvi a náboženskej spoločnosti,
- záujmové združenie právnických osôb,
- subjekt výskumu a vývoja,
- organizácia s medzinárodným prvkom,
- Slovenský červený kríž,
ktorých predmetom činnosti sú činnosti podľa § 50 ods. 5 Zákona o dani z príjmu, konkrétne ochrana a podpora zdravia, podpora a rozvoj športu, poskytovanie sociálnej pomoci, zachovanie kultúrnych hodnôt, podpora vzdelávania, ochrana ľudských práv, ochrana a tvorba životného prostredia, veda a výskum, organizovanie a sprostredkovanie dobrovoľníckej činnosti.
Ďalej daňovníkom nebudú ani:
- krajská organizácia cestovného ruchu,
- oblastná organizácia cestovného ruchu,
- turistické informačné centrá,
zriadené podľa zákona č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov.
Rozširuje sa okruh oslobodených platobných operácií, a to:
- platobné operácie súdnych exekútorov, správcov konkurznej podstaty a v súvislosti s dražobnou zábezpekou na osobitnom účte,
- niektoré platobné operácie v súvislosti s verejným obstarávaním, obchodnou verejnou súťažou a finančnou zábezpekou,
- platobné operácie štátnych fondov a zákonom zriadených fondov najmä v oblasti kultúry, umenia, ochrany zdravia a životného prostredia,
- platobné operácie vykonávané cez službu eKolok z dôvodu, že nahradenie bezhotovostných platieb poplatníkmi, ktorými sú právnické osoby inými druhmi platieb – napr. platba platobnou kartou alebo platba v hotovosti, spôsobuje nárast transakčných nákladov štátu na prevádzku služby eKolok, čo by v numerickom vyjadrení bolo menej výhodné ako príjem zabezpečený z tejto dane,
- platobné operácie verejných vysokých škôl, ktoré nesúvisia s podnikateľskou činnosťou,
- platobné operácie NBS súvisiace s menovou politikou Eurosystému v súlade so stanoviskom ECB,
- platobné operácie vykonané z platobného účtu dohliadaného subjektu finančného trhu, vedeného u poskytovateľa platobných služieb, na ktorom tento subjekt (napr. obchodník s cennými papiermi, platobná inštitúcia, inštitúcia elektronických peňazí, poskytovateľ služieb kryptoaktív a pod.) vedie finančné prostriedky prijaté od svojich klientov, tzv. klientske prostriedky. Zvyšné platobné účty dohliadaného subjektu finančného trhu, ako napr. prevádzkové účty, ktoré sú majetkom tohto subjektu a platí z nich napr. náklady na réžiu, nie sú touto výnimkou dotknuté.
- platobné operácie, ktoré by spôsobili duplicitné vyberanie dane z finančných transakcií v prípade nákupu a predaja finančného nástroja, ktorý je prijatý k obchodovaniu na obchodnom mieste v členskom štáte EÚ alebo v rámci EHP, ktorý už aplikuje obdobnú daň z finančných transakcií,
- platobné operácie smerujúce k presunu peňažných prostriedkov medzi podielovými fondami jedného majiteľa v tej istej správcovskej spoločnosti,
- platobné operácie zdravotných poisťovní súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti.
Ďalej sa mení a spresňuje:
- právna úprava, aby sa predišlo interpretačným nejasnostiam pri rozlíšení jednotlivých poskytovateľov platobných služieb, (§ 3 ods. 3 bod. 3),
- terminologické zosúladenie pojmu účet, nakoľko ide o platobný účet podľa zákona č. 492/2009 Z. z. o platobných službách
- znenie tak, aby transakčnej dani nepodliehali platby, ktoré sa ukladajú podľa colných predpisov a sú príjmom rozpočtu EÚ a správne poplatky a súdne poplatky, ako aj platby, ktorými sa skladajú zábezpeky podľa čl. 64 nariadenia (EÚ) 2021/2116 o financovaní, riadení a monitorovaní spoločnej poľnohospodárskej politiky a o zrušení nariadenia (EÚ) č. 1306/2013 v platnom znení,
- legislatívno-technické spresnenie vo vzťahu k chybne vykonaným platbám, a spresnenie súvisiace s platobnou operáciou, ktorou je nákup cenných papierov.
Dopĺňa sa/zavádza sa:
- oslobodenie vo vzťahu k vyplácaniu dávok dôchodkového a sociálneho poistenia, ako aj prevody finančných prostriedkov v rámci dobierkových platieb.
- mechanizmus výpočtu dane tak, aby sa zjednotili pravidlá pre výpočet dane z domácich a zahraničných platieb. Ak daňový subjekt vie preukázateľne identifikovať preúčtované náklady podľa jednotlivých transakcií, vzťahuje sa na tieto transakcie zdanenie so sadzbou 0,4 % s použitím stropu 40€ na transakciu. V prípade, ak preúčtované náklady nevie takto preukázateľne identifikovať, zdaní sa celá suma nákladov bez uplatnenia maximálnej výšky dane. Tento spôsob zdanenia sa uplatní uvedený spôsob zdanenia ako protiúnikové opatrenie.
- mechanizmus preukazovania oslobodenia pre daňovníkov, ktorých transakcie nie sú predmetom dane, pričom spôsob a forma preukázania je ponechaná na platiteľa dane.
- a prechodné ustanovenie pre fyzické osoby alebo právnické osoby, ktoré boli pred 30. decembrom 2024 oprávnené na základe živnostenského oprávnenia poskytovať služby zmenárne virtuálnej meny, služby peňaženky virtuálnej meny alebo poskytovať služby a činnosti, ktoré svojím obsahom spĺňajú znaky služieb kryptoaktív. Prechodné ustanovenie môžu tieto subjekty využiť do 30. decembra 2025 alebo do dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o žiadosti o udelenie povolenia na činnosť poskytovania služieb kryptoaktív, ak toto rozhodnutie nadobudlo právoplatnosť pred 30. decembrom 2025.
Zákon o DPH
Tento novelizačný zákon mení Zákon o DPH v znení účinnom od 1.1.2025. Vláda SR sa rozhodla, že zmeny, ktoré ešte nenadobudli účinnosť je znovu potrebné zmeniť v súlade s cieľmi uvedenými vyššie.
Dochádza k viacero legislatívno-technickým zmenám, ktoré súvisia so zjednocovaním terminológie s inými právnymi predpismi Slovenskej republiky alebo EÚ.
1. Podávanie oznámenia zdaniteľnej osoby na registračnom tlačive
Z dôvodu právnej istoty a jednotného prístupu v prípade oznamovania skutočnosti, na základe ktorej sa zdaniteľná osoba stala platiteľom, sa doplňuje, že aj oznámenie zdaniteľnej osoby, ktorá podala žiadosť o dobrovoľnú registráciu pre daň, avšak neskôr zároveň došlo k skutočnosti, na základe ktorej sa stane platiteľom (podľa § 4 ods. 1 písm. a) až h)) Zákona o DPH pred dňom uvedeným v rozhodnutí o dobrovoľnej registrácii pre daň, sa podáva na registračnom tlačive.
1. 2. Neuplatnenie vyňatia nadobudnutia tovaru v tuzemsku z iného členského štátu spod predmetu dane
Ustanovujú sa skutočnosti, na základe ktorých sa neuplatní vyňatie nadobudnutia tovaru v tuzemsku z iného členského štátu spod predmetu dane, ak je nadobúdateľom buď zahraničná osoba neuplatňujúca v tuzemsku oslobodenie od dane podľa § 68f ods. 2 (osobitnú úpravu uplatňovania oslobodenia od dane pre malý podnik zahraničnej osoby) alebo zdaniteľná osoba, ktorá má v tuzemsku výlučne prevádzkareň a zároveň nejde o malý podnik zahraničnej osoby uplatňujúci oslobodenie od dane podľa § 68f ods. 2 Zákona o DPH.
1. 3. Zmena spôsobu určenia základu dane
V súlade s právom EÚU sa precizuje doterajšie znenie § 22 ods. 5 Zákona o DPH. Dôjde k zmene doterajšieho spôsobu určenia základu dane pri dodaní tovaru na základe ceny, za ktorú bol tovar nadobudnutý vrátane súvisiacich nákladov, resp. na základe nákladov na vytvorenie tovaru vlastnou činnosťou alebo, v prípade tovaru, ktorý je odpisovaným majetkom a tovaru nadobudnutého na iný účel ako na ďalší predaj s obstarávacou cenou nižšou ako 1 700 eur vrátane a dobou použiteľnosti dlhšou ako jeden rok, na základe zostatkovej ceny.
Podľa nového znenia bude základom dane kúpna cena tovaru alebo podobného tovaru v čase jeho dodania. Ak túto cenu nebude možné zistiť, resp. určiť, pretože táto nebude existovať, základ dane sa určí na základe nákladov na vytvorenie príslušného tovaru, a to opäť v čase jeho dodania.
Zdôrazniť však treba skutočnosť, že základ dane sa určí na základe ceny v čase dodania predmetného tovaru, teda základom dane nebude cena, za ktorú platiteľ tento tovaru nadobudol. Zákon o DPH však neustanovuje výpočet podkladov, na základe ktorých sa má táto cena určiť, teda platiteľ na tento účel môže vychádzať z rôznych podkladov, napr. z vykonaného porovnania cien druhovo zhodného tovaru na trhu (prípadne podobného tovaru, ak druhovo zhodný tovar nie je na trhu dostupný), ktoré bude opatrené dôkazom realizácie tohto úkonu v relevantnom čase, prípadne môže na tento účel použitý znalecký posudok, ktorý však na určenie stanovenia kúpnej ceny nie je nevyhnutný.
V súvislosti so skutočnosťou, že odovzdanie tovaru na základe nájomnej (resp. inej obdobnej) zmluvy s dojednanou opciou kúpy odovzdaného tovaru nájomcom, ak pri jej uzatvorení využitie opcie kúpy predstavuje ekonomicky jedinú racionálnu voľbu pre nájomcu, sa s účinnosťou od 1. januára 2025 bude na účely zákona o DPH považovať za dodanie tovaru podľa § 8 ods. 1 písm. c) tohto zákona.
1. 4. Pojem investičný majetok a tovar a odpočítanie dane len sčasti
V § 49 ods. 5 (Odpočítanie dane) sa opúšťa od techniky odkazovania sa na všeobecne záväzný právny predpisov upravujúci oblasť dane z príjmov. Na základe uvedeného sa teda v ustanovení § 49 ods. 5 pojmy „hmotný majetok, ktorý je odpisovaným majetkom podľa osobitného predpisu“ a „hmotný majetok iný ako hmotný majetok, ktorý je odpisovaným majetkom podľa osobitného predpisu“, navrhuje nahradiť Zákonom o DPH legálne definovaným pojmom investičný majetok alebo pojmom tovar, a to v závislosti od kontextu právnej normy.
V nadväznosti na uvedené sa po novom zavádza, aby možnosť odpočítania dane len sčasti, ak platiteľ pri nadobudnutí majetku predpokladá jeho použitie na podnikanie len sčasti, vzťahovala na hnuteľný investičný majetok, ale zároveň sa dopĺňa, aby sa táto možnosť vzťahovala aj na nehmotný investičný majetok.
1. 5. Nový inštitút opravy a úpravy odpočítanej dane
Zavádza sa nový inštitút opravy a úpravy odpočítanej dane (§ 52a Zákona o DPH) a s tým súvisiace legislatívno-technické ale aj obsahové zmeny.
Tiež sa menia inštitúty opravy odpočítanej dane (§ 53 Zákona o DPH), úpravy dane odpočítanej pri investičnom majetku (§ 54 a nasl. Zákona o DPH). S cieľom uľahčiť kontrolu uplatňovania práva na odpočítanie dane a jeho úprav pri investičnom majetku sa ustanovuje povinnosť viesť podrobné záznamy, ktoré preukazujú účel a rozsah použitia investičného majetku (§ 70 Zákona o DPH).
1. 6. Zmena inštitútu oslobodenia od dane
Mení sa inštitút oslobodenia od dane pri dodaní tovarov a služieb ozbrojeným silám iného štátu a vrátenie dane Ministerstvu obrany Slovenskej republiky (§ 63 Zákona o DPH). Tento inštitút upravuje aktuálne uplatňovanú nepriamu formu oslobodenia od dane pre dodania tovarov a služieb v rámci tuzemska pre ozbrojené sily iného členského štátu alebo štátu, ktorý je stranou Severoatlantickej zmluvy na priamu formu oslobodenia od dane.
1. 7. Znížená sadzba dane aj na bezlepkový tovar
Do zoznamu potravín, na ktoré sa bude uplatňovať znížená sadzba DPH vo výške 5 % zo základu dane, sa zaraďuje aj tzv. bezlepkový chlieb a ďalšie bezlepkové pečivo. Pôjde o taký pekársky výrobok, v ktorom obsah lepku predstavuje najviac 20 mg v kilograme výrobku, čo je hodnota, do ktorej možno potravinu označiť za „bezlepkovú“. Súčasne sa rozširuje uplatňovanie zníženej sadzby DPH vo výške 5 % zo základu dane aj na bezlepkové múky.
Zákon o spotrebnej dani z tabakových výrobkov
S cieľom eliminácie potencionálneho rizika obídenia konsolidačného úsilia pri zavádzaní zdanenia nových výrobkov podľa Zákona o spotrebnej dani z tabakových výrobkov k 1. februáru 2025, sa spresňuje a doplňuje prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. februára 2025. Prechodné ustanovenia totiž po vydaní povolenia colného úradu na distribúciu bezdymového tabakového výrobku alebo vydaní povolenia colného úradu na distribúciu výrobku súvisiaceho s tabakovými výrobkami umožňujú daňovému subjektu kontrolné známky odoberať, avšak ich zámerom nie je kontrolnými známkami označovať bezdymové tabakové výrobky alebo výrobky súvisiace s tabakovými výrobkami (náplň do elektronickej cigarety, nikotínové vrecúško alebo iný nikotínový výrobok), pri ktorých nevznikla daňová povinnosť.
Zákon o elektronickej pokladnici
S cieľom minimalizovať zásahy do funkčnosti systému e-kasa a do činnosti online registračnej pokladnice (ORP) sa navrhuje nová technická úprava, kedy ORP nebude posielať rekapituláciu DPH v dátovej správe (na doklade rekapitulácia DPH ostane) do systému e-kasa. Zmena sa navrhuje z dôvodu pridávania nových hodnôt vo vzťahu k DPH.
Menia sa aj sankcie za správne delikty podľa tohto zákona. Ustanovené pokuty neboli menené od 1. januára 2012. Zámerom legislatívnej úpravy je valorizácia dolnej hranice pokút. Horná hranica pokút sa s pravidla upravuje tiež o mieru inflácie, pričom niektoré sa zvyšujú aj nad túto hranicu, aby správca dane pri ukladaní pokút vedel lepšie reflektovať mieru porušenia povinnosti zo strany povinných osôb.
Zvýšenia pokút preto reflektujú aj zistenia z kontrol, ako aj opakovaných kontrol, ktoré vykonali orgány finančnej správy a ktoré preukázali, že pokuty nemajú dostatočný motivačný efekt pre podnikateľov k plneniu povinností súvisiacich s evidenciou tržieb, čo by malo viesť k zníženiu miery daňových únikov.
Zmena k daňovému poriadku
Malo dôjsť k legislatívnej zmene ustanovení § 53 ods. 1 a 2 Zákona o DPH, ktorá by zohľadňovala novo-zavádzanú právnu úpravu samozdanenia pri dovoze tovaru. Uvedenú zmenu právnej úpravy by ale nebolo možné vykonať, keďže týmto zákonom sa navrhuje úprava tohto ustanovenia do takej miery, že by sa znemožnilo zapracovanie pôvodných návrhov. Práve preto došlo k ich vypusteniu.
Zákon o e-Governmente
S ohľadom na skutočnosť, že vybranie a distribúcia úradných zásielok je súčasťou univerzálnej služby podľa zákona č. 324/2011 Z. z. o poštových službách, ktorá je podľa Zákona o DPH oslobodená od uplatňovania DPH, súčasnou úpravou dochádza k disproporcii pri objektivizácii uplatňovania DPH pre povinné orgány verejnej moci (t. j. štátne rozpočtové organizácie povinné využívať dátové schránky pri zasielaní úradných dokumentov) a nepovinné orgány verejnej moci (t. j. tie orgány verejnej moci, ktoré nie sú štátnymi rozpočtovými organizáciami, u ktorých je elektronické zasielanie úradných dokumentov postavené na dobrovoľnom princípe).
Novou úpravou Zákona o e-Governmente tak dôjde k zrovnoprávneniu cenových podmienok pre používanie univerzálnych poštových služieb, ktoré sú oslobodené od DPH v rámci tzv. centrálneho úradného doručovania pre všetky orgány verejnej moci.
Účinnosť: od 01.01.2025, 30.06.2025 a 01.07.2025