Národná stratégia európskeho integrovaného riadenia hraníc
Dňa 04.11.2022 bol v MPK zverejnený materiál „Národná stratégia európskeho integrovaného riadenia hraníc na roky 2023 až 2026 a zriadenie Riadiaceho výboru pre implementáciu európskeho integrovaného riadenia hraníc“.
Materiál vyplýva z nariadenia Európskeho parlamentu a Rady 2019/1896 o európskej pohraničnej a pobrežnej stráži. V súlade s uvedeným nariadením EÚ sú členské štáty povinné vypracovať národné stratégie európskeho integrovaného riadenia hraníc prostredníctvom úzkej spolupráce medzi všetkými vnútroštátnymi orgánmi zodpovednými za riadenie vonkajších hraníc a návrat.
Cieľom materiálu je kontinuálne nadviazať na predchádzajúcu „Národnú stratégiu integrovaného riadenia hraníc na roky 2019 až 2022“ a pre nasledovné štvorročné obdobie stanoviť ďalšie nové úlohy, ktoré bude musieť Slovenská republika plniť v oblasti budovania európskeho integrovaného riadenia hraníc.
Za účelom monitorovania, koordinácie a aktualizácie plnenia jednotlivých úloh definovaných v Harmonograme úloh vyplývajúcich z Národnej stratégii európskeho integrovaného riadenia hraníc na roky 2023 až 2026 sa navrhuje zriadiť medziinštitucionálny orgán - Riadiaci výbor pre implementáciu európskeho integrovaného riadenia hraníc. Riadiaci výbor bude zložený zo subjektov podieľajúcich sa na napĺňaní cieľov národnej stratégie, pravidelne bude vyhodnocovať dosiahnutie definovaných cieľov a v závislosti od aktuálneho vývoja v oblasti európskeho integrovaného riadenia hraníc ich aktualizovať.
Realizácia úloh vyplývajúcich z predkladaného materiálu si vyžiada vyčlenenie finančných prostriedkov z rozpočtu verejnej správy pre kapitolu MV SR. Finančné prostriedky spojené so zabezpečením materiálno - technického vybavenia sa predpokladajú využiť aj z fondov Európskej únie a budú spolufinancované z rozpočtovej kapitoly MV SR na príslušný kalendárny rok.
V materiály sa okrem iného uvádza, že boli vypracované požiadavky na IS ECU (IS, ktorého účelom je zhromažďovanie, uchovávanie a poskytovanie informácií o cudzincoch, ktorí majú pobyt na území SR), ktoré majú zabezpečiť efektívne, spoľahlivé a účinné uplatňovanie zákona o pobyte cudzincov, medzinárodnej a európskej právnej úpravy v oblasti uchovávania, spracovávania a poskytovania údajov o pobyte cudzincov na území SR. Zmeny prispejú taktiež k zefektívneniu, skvalitneniu a urýchleniu činnosti policajtov pri vkladaní, uchovávaní a spracovávaní dát o cudzincoch, zefektívni sa komunikácia medzi štátnymi orgánmi, samosprávami a spracovávanie výstupných dát podľa potrieb a požiadaviek EÚ (EUROSTAT).
Želaným cieľom materiálu je zvýšenie povedomia verejnosti a jej porozumenie k práci hraničných a colných orgánov v pohraničných regiónoch a obciach v SR a na Ukrajine a socioekonomický rozvoj pohraničných regiónov, ako aj možnosti pre cezhraničnú spoluprácu medzi miestnymi a regionálnymi tvorcami politiky a rozhodnutí na oboch stranách hraníc.
Materiál vytvára priestor Národnej jednotke boja proti nelegálnej migrácii úradu hraničnej a cudzineckej polície Prezídia Policajného zboru na zabezpečovanie a koordinovanie spolupráce s partnerskými zahraničnými službami pri riešení medzinárodnej organizovanej trestnej činnosti spojenej s obchodovaním s ľuďmi a udržiava vzťahy s ústrednými orgánmi štátnej správy a mimovládnymi organizáciami. Okrem toho sú mimovládne organizácie v zmysle materiálu zapájané do ďalších činností a spolupráce.
MPK končí: 18.11.2022
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Adam Mikuš