Národná koncepcia prevencie a ukončovania bezdomovstva
Dňa 30.11.2022 bol v MPK zverejnený návrh Národnej koncepcie prevencie a ukončovania bezdomovstva.
Bezdomovstvo a vylúčenie z bývania sú najextrémnejšími prejavmi chudoby a sociálneho vylúčenia. Vzťahujú sa na životné situácie osôb, ktoré nemajú primerané bývanie, pretože o stabilné a vhodné bývanie prišli alebo nie sú v aktuálnych podmienkach schopní si ho svojou činnosťou zabezpečiť.
Informovanosť o bezdomovstve a vylúčení z bývania zvyšuje a v celej EÚ sa požaduje viac prístupov založených na integrovaných stratégiách boja proti bezdomovstvu a vylúčeniu z bývania. Európsky pilier sociálnych práv v zásade č. 19 uznal práva na bývanie a pomoc ľuďom bez domova, ako aj ochranu pred núteným vysťahovaním.
Vznik Koncepcie možno vnímať ako výsledok dlhodobého úsilia odbornej verejnosti poukázať na potrebu aktívnejšie pristúpiť k systémovým riešeniam bezdomovstva a rovnako záujmu štátnej správy, osobitne Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR, vytvárať a zlepšovať podmienky opätovného začleňovania ľudí bez domova do bežného života.
Koncepcia je strešný strategický dokument definujúci globálne a špecifické ciele v jednotlivých kľúčových oblastiach. Koncepcia má platnosť do roku 2030, v ďalšom období bude platnosť koncepcie stanovená na 10 rokov. Na Koncepciu bude nadväzovať akčný plán spresňujúci všeobecne stanovené ciele tak, aby boli kvantifikovateľné a merateľné a obsahujúci konkrétne opatrenia pre dosiahnutie týchto cieľov. Pripravený bude v spolupráci s vecne príslušnými ústrednými orgánmi štátnej správy, samosprávou, zástupcami mimovládneho sektora a všetkými ďalšími subjektmi, ktoré sú v oblasti riešenia problematiky ľudí bez domova aktívne.
V zmysle materiálu najvýznamnejšie kompetencie v oblasti prevencie vysťahovania, ako aj prevencie bezdomovstva pri odchode z inštitucionálnej starostlivosti, majú v SR obce. Obec utvára a chráni zdravé podmienky a zdravý spôsob života a práce obyvateľov obce, utvára podmienky na zabezpečovanie zdravotnej starostlivosti, ako aj obstaráva a schvaľuje programy rozvoja bývania a spolupôsobí pri utváraní vhodných podmienok na bývanie v obci.
Materiál uvádza:
- v časti Prevencia, že slabo, alebo vôbec, nie sú samosprávou využívané nástroje v podobe kontaktných miest pre bývanie, aktuálne zriaďované viacerými mestskými samosprávami v Českej republike s cieľom pomôcť ich obyvateľom udržať si, resp. získať bývanie, a že čím viac budú kompetentné organizačné zložky samosprávy disponovať informáciami o neplatičoch a vzájomne komunikovať aj s poskytovateľom základného sociálneho poradenstva na samospráve, tým účinnejšia môže byť prevencia,
- v časti Sociálne služby, že v aplikačnej praxi nie je možné priviesť samosprávu k zriaďovaniu sociálnych služieb v ich originálnej kompetencii, ale aj napriek tomu v niektorých typoch zariadení sociálnych služieb krízovej intervencie by bolo prínosné mať zabezpečenú minimálnu sieť pokrývajúcu celé územie SR,
- v časti Sociálnoprávna ochrana detí a sociálna kuratela, že súčinnosť so samosprávou (obcou) je potrebné mimoriadne zdôrazniť, nakoľko ÚPSVaR potrebujú vždy aktuálne informácie o všetkých možnostiach pomoci vrátane možností ubytovania pre ľudí bez prístrešia tak, aby PFO vedeli správne nasmerovať na konkrétnu sieť účinnej pomoci,
- v časti Občianskoprávna oblasť, že ochrana práv a právom chránených záujmov ĽbD v najširšom slova zmysle zahŕňa podporu prístupu a komunikácie ĽbD s inštitúciami štátnej správy a samosprávy, ako aj ochranu ďalších právom chránených záujmov napr. v oblasti zamestnania, zdravotnej starostlivosti, bývania, či iných záujmov, ktorá môže napomôcť urýchlenému riešeniu situácie daného človeka, príp. predchádzať jej zhoršovaniu. Nepriamo súvisiacou oblasťou sú taktiež samosprávne poplatky organizácií pracujúcich s ĽbD, napr. poplatky za odvoz odpadu. ĽbD, osobitne ľudia bez prístrešia, sú často vystavení negatívnemu vnímaniu zo strany verejnosti. Pripisuje sa im nezáujem o riešenie svojej situácie, zneužívanie pomoci, problémy s poriadkom či hygienou a zlé životné návyky. Je preto potrebné podporovať osvetu odbornej, ako i laickej verejnosti v komunikácii s a o ľuďoch bez domova. Osobitne sa to týka zamestnancov Úradov PSVR, pracovníkov sociálnych oddelení miestnych samospráv a zdravotníckeho personálu, policajného zboru, keďže práve títo odborníci môžu mať veľký vplyv na ďalší vývoj situácie konkrétnych ĽbD, napríklad svojím rozhodnutím o forme pomoci, ktorú im ponúknu. Taktiež, mnohé plánované projekty na pomoc pre ĽbD sú neúspešné nielen pre neochotu vyššie spomenutých subjektov, ale aj pre nedostatok podpory zo strany poslancov, starostov a primátorov miestnych samospráv,
- že pre zavedenie integrovaného modelu a plnenie cieľov v oblasti prevencie a ukončovania bezdomovstva je tiež nevyhnutná systematická spolupráca a koordinácia všetkých relevantných aktérov na národnej úrovni, ako aj na úrovni samospráv.
Medzi opatrenia materiál zaraďuje:
- Preskúmanie možnosti zavedenia mechanizmu informovania dlžníkov o možnosti (dlhového) poradenstva v príslušnej samospráve/preskúmať možnosť informovania samosprávy o riziku straty bývania a vysťahovania niektorého z ich obyvateľov.
- Realizácia výskumu dobrej praxe zameraný na integrované mestské systémy na prevenciu a ukončovanie bezdomovstva zo zahraničia, príprava metodiky pre mestá a realizácia aktivít zameraných na jej sprístupnenie a šírenie, a najmä aplikáciu mestskými samosprávami.
- Úprava a štandardizácia jednorazového miestneho príspevku na úhradu výdavkov spojených s bývaním financovaným z rozpočtu príslušnej obce, resp. iný finančný príspevok z úrovne samosprávy na pokrytie časti výdavkov spojených s bývaním.
- Zriadenie subjektu na úrovni MDV SR zodpovednej za metodickú a informačnú podporu aktérov v oblasti dostupného/sociálneho bývania (napr. samosprávy, poskytovateľov soc. služieb, atď.) a vytvorenie metodického usmernenia pre mestá a obce zameraného na sociálne adresné prideľovanie nájomného bývania a poskytnutie nefinančnej podpory pri jeho zavádzaní.
- V rámci zákonných úprav sociálnych služieb krízovej intervencie prerozdeliť logicky a koncepčne povinnosti a kompetencie štátu, samosprávnych celkov, miest a obcí tak, aby bola zabezpečená vzájomná synergia s možnosťou koncepčného rozvoja na seba nadväzných služieb.
- Podpora spolupráce a informovanosti (najmä o možnosti ubytovania PFO v danom regióne – na základe ponuky od spolupracujúcich subjektov) medzi obcami/samosprávnymi krajmi, mimovládnymi organizáciami poskytujúcimi preventívne/kuratívne služby pre ĽbD a ÚPSVaR – sieťovanie.
- Vytvorenie návodov riešení na životné situácie spojené s ohrozením straty bývania - ako by mali odborníci “prvého kontaktu” (napr. zamestnanci ÚPSVR SR, pracovníci sociálnych oddelení miestnych samospráv a policajného zboru) pristupovať k ĽbD.
- Zabezpečenie pravidelných školení pre sociálnych pracovníkov verejnej správy (terénni sociálni pracovníci, sociálna kuratela ÚPSVR – štátnej správy, sociálni pracovníci miest a obcí miestnej a regionálnej samosprávy...) na poskytovanie podpory, osvety a asistencie prístupu k zdravotným službám a zdravotnej mediácie na komunitnej úrovni (podľa vzoru Zdravých regiónov).
- Podporovanie pravidelného komplexného zberu dát o ĽbD za účelom efektívneho nastavovania opatrení smerujúcich k ukončovaniu bezdomovstva (v spolupráci: MPSVR SR, ÚPSVR SR, ŠÚ SR, IVPR, samosprávy, poskytovatelia sociálnych služieb krízovej intervencie) so špecifickým zameraním.
- Mapovanie zámerov, prekážok, aktuálnych foriem zabezpečovania sociálneho bývania samosprávami a mimovládnymi organizáciami či sociálnymi podnikmi bývania.
- Úprava a štandardizácia jednorazového miestneho príspevku na úhradu výdavkov spojených s bývaním financovaným z rozpočtu príslušnej obce, resp. iný finančný príspevok z úrovne samosprávy na pokrytie časti výdavkov spojených s bývaním.
- Zriadenie subjektu na úrovni MDV SR zodpovednej za metodickú a informačnú podporu aktérov v oblasti dostupného/sociálneho bývania (napr. samosprávy, poskytovateľov soc. služieb, atď.) a vytvorenie metodického usmernenia pre mestá a obce zameraného na sociálne adresné prideľovanie nájomného bývania a poskytnutie nefinančnej podpory pri jeho zavádzaní.
- Odstraňovanie možnej getoizácie a fyzického vylúčenia nízkopríjmových skupín obyvateľov v rámci sídel/obcí pri plánovaní sociálneho nájomného bývania.
- V rámci zákonných úprav sociálnych služieb krízovej intervencie prerozdeliť logicky a koncepčne povinnosti a kompetencie štátu, samosprávnych celkov, miest a obcí tak, aby bola zabezpečená vzájomná synergia s možnosťou koncepčného rozvoja na seba nadväzných služieb.
- Zabezpečenie pravidelných školení pre sociálnych pracovníkov verejnej správy (terénni sociálni pracovníci, sociálna kuratela ÚPSVR – štátnej správy, sociálni pracovníci miest a obcí miestnej a regionálnej samosprávy...) na poskytovanie podpory, osvety a asistencie prístupu k zdravotným službám a zdravotnej mediácie na komunitnej úrovni (podľa vzoru Zdravých regiónov).
- Zvyšovanie podielu neziskového súkromného sektora v oblasti cenovo dostupného nájomného bývania pre zraniteľné skupiny.
MPK končí: 06.12.2022
Mgr. Adam Mikuš