Mediálne služby na vnútornom trhu
Dňa 10.11.2022 bol v MPK zverejnený Návrh nariadenia Európskeho parlamentu A Rady, ktorým sa ustanovuje spoločný rámec pre mediálne služby na vnútornom trhu (Európsky akt o slobode médií) a mení smernica 2010/13/EÚ.
Mediálny sektor je súčasťou ekosystému kultúrneho a kreatívneho priemyslu, ako jedného z ekosystémov, ktoré sú kľúčové pre inkluzívnu a udržateľnú obnovu a súbežnú (zelenú a digitálnu) transformáciu hospodárstva Európskej únie. Mediálne služby predstavujú rýchlo sa meniaci a hospodárky dôležitý sektor poskytujúci prístup k pluralite názorov a spoľahlivým zdrojom informácií a zohrávajú jedinečnú úlohu na mediálnom trhu. Nezávislé médiá prispievajú k formovaniu verejnej mienky a informatívnych rozhodnutí, sú garantom zachovávania integrity európskeho informačného priestoru a sú nevyhnutné pre fungovanie demokratických spoločností.
Nariadenie rieši fragmentáciu mediálneho trhu spôsobenú nejednotnými pravidlami v rámci EÚ, ktorá má negatívny vplyv na jeho fungovanie, právnu istotu jeho účastníkov a vedie k nadmerným nákladom pri cezhraničnom poskytovaní mediálnych služieb.
Nariadenie spoločne s ďalšími právnymi predpismi stanovujú horizontálne pravidlá pre online služby a dopĺňa tieto nástroje v otázkach, ktoré nie sú riešené v plnej miere.
Nariadenie primárne vychádza z revidovanej smernice o audiovizuálnych mediálnych službách , preto s cieľom zabezpečenia konvergentného uplatňovania pravidiel v oblasti médií môže Komisia vydať usmernenia týkajúce sa záležitostí upravených týmto nariadením aj smernicou o audiovizuálnych mediálnych službách.
Súčasne týmto legislatívnym aktom dochádza k doplneniu pravidiel EÚ v oblasti hospodárskej súťaže, elektronických komunikácií a informačných systémov, presadzovania práva a tiež v oblasti transparentnosti vlastníctva médií. Ambíciou nariadenia je stanovenie vopred formulovaných transparentných, objektívnych, primeraných a nediskriminačných pravidiel na posudzovanie koncentrácií na mediálnom trhu a ich vplyvu na pluralitu médií.
Nariadenie prináša nástroje na zlepšenie spolupráce medzi národnými regulačnými úradmi v oblasti médií, čo by malo priniesť lepšiu ochranu pred nepoctivými poskytovateľmi mediálnych služieb. Konzistentnejšiu spoluprácu má zabezpečiť novozriadený nezávislý poradný orgán na úrovni EÚ, ktorý by mal nadväzovať na súčasnú skupinu ERGA (európske nezávislé regulačné orgány) a nahradiť ju.
Pozitívom nariadenia je snaha o lepšie garantovanie redakčnej nezávislosti médií formou posudzovania rizík neprimeraného zasahovania vlastníka, manažmentu alebo riadiacej štruktúry do redakčných rozhodnutí a zabezpečenie nezávislosti verejnoprávnych médií, a to najmä eliminovaním vplyvu štátu prostredníctvom každoročných rokovaní o rozpočte, zabezpečením dostatočného, stabilného a predvídateľného financovania umožňujúceho viacročné plánovanie. Od médií sa zároveň očakáva, že budú svedomito poskytovať dôveryhodné informácie, ktoré prispejú k formovaniu verejnej mienky.
Nariadenie rieši aj v súčasnosti vyskytujúce sa netransparentné prerozdeľovanie hospodárskych zdrojov a s tým súvisiace svojvoľné a diskriminačné rozhodnutia a tiež neoveriteľné a nespoľahlivé merania sledovanosti. Nariadenie podnecuje k stanoveniu spoločných požiadaviek na transparentnosť, objektivitu, proporcionalitu a nediskrimináciu pri prerozdeľovaní štátnej reklamy a štátnych zdrojov poskytovateľom mediálnych služieb. Zároveň sa kladie dôraz na elektronické sprístupňovanie informácií verejnosti týkajúcich sa štátnej reklamy pri súčasnom zachovaní pravidiel štátnej pomoci. V otázke zlepšenia merania sledovanosti sa s cieľom správneho zistenia výkonnosti mediálneho obsahu a preferencií publika navrhuje zabezpečiť používanie transparentných, objektívnych a overiteľných metodík merania sledovanosti, ktoré má nepochybne zásadný vplyv na prideľovanie a ceny reklamy, ako jedného z hlavných zdrojov príjmov poskytovateľov mediálnych služieb. V tomto ohľade netransparentné a neobjektívne prideľovanie štátnej reklamy je nástrojom na neželané ovládanie mediálnych aktérov.
Nariadenie uznáva význam samoregulačných a koregulačných mechanizmov, ktoré ak sú inkluzíve a všeobecne uznávané, predstavujú účinnú záruku kvality a profesionality mediálnych služieb. Súčasne sa stanovujú nové pravidlá v oblasti ochrany novinárskych zdrojov a novinárskej komunikácie.
MPK končí: 24.11.2022
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Adam Mikuš