ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Legislatívne správy 30.9.2019- 6.10.2019

30.9.2019

  • V legislatívnom procese nenastala zmena v legislatívnych návrhoch týkajúcich sa odborného zamerania portálu itretisektor.sk 

1.10.2019

  • V medzirezortnom pripomienkovom konaní sa nachádza návrh zákona, ktorým sa mení dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v platnom znení. Predmetom návrhu zákona je rozšírenie povinnosti poskytovať príspevok na rekreáciu zamestnancov pre všetkých zamestnávateľov, teda aj pre zamestnávateľov, ktorí zamestnávajú menej ako 50 zamestnancov. Podmienka, že zamestnanec, ktorý má nárok na príspevok na rekreáciu musí u zamestnávateľa pracovať nepretržite najmenej 24 mesiacov zostáva zachovaná. Cieľom návrhu je zrovnoprávnenie nárokov všetkých zamestnancov, ktorých pracovný pomer u zamestnávateľa trvá nepretržite najmenej 24 mesiacov, a to bez ohľadu na počet zamestnávateľom zamestnávaných zamestnancov. 
  • V medzirezortnom pripomienkovom konaní sa nachádza návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v platnom znení. Predmetom návrhu zákona je navýšenie dĺžky základnej výmery dovolenky na päť týždňov aj pre zamestnancov, ktorí nedovŕšili 33 rokov veku, ale trvalo sa starajú o dieťa.
  • V medzirezortnom pripomienkovom konaní sa nachádza návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch v platnom znení. Predmetom návrhu zákona je doplniť legislatívnu úpravu sektora sociálnej ekonomiky a vytvoriť tak vhodné podmienky na to, aby sa sociálna ekonomika rozvíjala a zároveň sa navrhuje upraviť systém podpory sociálnych podnikov. Aplikačná prax tiež ukázala, že súčasná podoba zákona o sociálnej ekonomike neposkytuje dostatočné možnosti podpory pre tie registrované sociálne podniky, ktoré nedosahujú merateľný pozitívny sociálny vplyv svojou hospodárskou činnosťou. Napríklad organizácie neziskového sektora, ktoré podnikajú s cieľom získať dostatočné príjmy na svoju neziskovú činnosť alebo tie, ktoré nemajú záväzok reinvestovať 100 % zisku na svoj hlavný cieľ a zároveň nemajú demokratickú správu, teda najmä obchodné spoločnosti, ktorých zakladatelia majú záujem fungovať ako sociálni podnikatelia. Takýchto podnikov môže byť veľké množstvo, pričom súčasná úprava zákona o sociálnej ekonomike im poskytuje iba možnosť návratnej pomoci. Návrhom zákona sa navrhuje: 
  1. rozšíriť povinnosť vypracovania projektu činnosti registrovaného sociálneho podniku vo vzťahu k činnosti, ktorou dosahuje merateľný pozitívny sociálny vplyv, pre všetkých žiadateľov o priznanie štatútu registrovaného sociálneho podniku,
  2. premenovanie „iného registrovaného sociálneho podniku“ na „všeobecný registrovaný sociálny podnik“ v súlade s celkovou filozofiou zákona, ktorý stanovuje všeobecné pravidlá pre všetky registrované sociálne podniky a k tomu navyše špecifické pravidlá pre dva špecifické typy registrovaných sociálnych podnikov,
  3. aby čisto nenávratná pomoc bola prístupná len tým registrovaným sociálnym podnikom, ktoré spĺňajú podmienku 100 % reinvestície zisku alebo uplatňujú demokratickú správu; zvyšné formy podpory budú prístupné aj registrovaným sociálnym podnikom, ktoré reinvestujú viac ako 50 % zisku,
  4. zadefinovať, že mzdové výdavky na pracovné miesta vytvorené investíciou sú investičnými výdavkami a dajú sa financovať z investičnej pomoci,
  5. spresniť obmedzenia týkajúce sa registrovaných sociálnych podnikov poberajúcich podporu. Návrh zákona je dostupný TU

  2.10.2019

  •  V legislatívnom procese nenastala zmena v legislatívnych návrhoch týkajúcich sa odborného zamerania portálu itretisektor.sk 

3.10.2019

V medzirezortnom pripomienkovom konaní sa nachádza návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia v platnom znení.Návrh zákona má za cieľ odstrániť znevýhodnenia nastávajúce v aplikačnej praxi, s ktorými sa na dennej báze stretávajú fyzické osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, príp. rodičia týchto osôb, najmä fyzické osoby s ťažkým zdravotným postihnutím trpiace autizmom alebo Aspergerovým syndrómom.

Návrh zákona upravuje niekoľko okruhov, napríklad:

  1. navrhuje sa explicitne uviesť autizmus a Aspergerov syndóm medzi zdravotné postihnutie na účely priznania parkovacieho preukazu,
  2. navrhuje sa precizovať preukazovanie nároku na peňažný príspevok na kompenzáciu zvýšených výdavkov súvisiacich so zabezpečením prevádzky osobného motorového vozidla (tzv. „príspevok na benzín“), ktoré fyzická osoba s ťažkým zdravotným postihnutím využíva na vzdelávacie aktivity v prípade, ak má individuálny študijný plán, a to dokladom školy o individuálnom vzdelávaní a jeho rozsahu,
  3. navrhuje sa priznať peňažný príspevok na kompenzáciu zvýšených výdavkov súvisiacich s opotrebovaním šatstva a bielizne aj fyzickým osobám s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorým sa poskytuje celoročná pobytová sociálna služba,
  4. navrhuje sa zjednotiť výšku mesačného peňažného príspevku na opatrovanie pri opatrovaní jednej fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím bez ohľadu na skutočnosť, či sa fyzickej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím poskytuje ambulantná forma sociálnej služby,
  5. navrhuje sa spresnenie definície opatrovania na účely priznania peňažného príspevku na opatrovanie,
  6. vypúšťa sa možnosť zníženia peňažného príspevku na opatrovanie pomernou časťou za dni, počas ktorých bol opatrovaný v zdravotníckom zariadení ústavnej zdravotnej starostlivosti dlhšie ako 30 dní. Návrh zákona je dostupný TU.

4.10.2019

  • V medzirezortnom pripomienkovom konaní sa nachádza návrh zákona o údajoch a o zmene a doplnení zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o eGovernmente). Cieľom návrhu je napomôcť transformácii Slovenskej republiky na štát, ktorý svoje rozhodovanie vykonáva na základe odborných podkladov z analýz, predikcií a evaluácií s používaním aktuálnych, dostupných, presných a úplných údajov. Za týmto účelom návrh zákona obsahuje úpravu práv fyzických osôb a právnických osôb a povinností orgánov verejnej moci pri manipulácii s údajmi o fyzických osobách a právnických osobách a pri ich spracúvaní; zadefinovanie nového právneho pojmu „moje údaje“; vytvorenie špecializovaných analytických jednotiek a špecifickej pozície dátového kurátora a nového publikačného nástroja Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu – Vestníka údajov. Definuje sa verejný záujem v oblasti údajov. Zámerom zákona je tiež zabezpečenie prístupu k údajom za účelom tvorby verejných politík, ale najmä zabezpečenie primeranej úrovne pri manipulácii s „mojimi údajmi“, a tým zvýšenie kvality a rozšírenie práv fyzických osôb a právnických osôb týkajúcich sa ich údajov evidovaných v registroch orgánov verejnej moci. Návrh zákona neobsahuje všetky oblasti, ktoré je potrebné v dátovej oblasti riešiť (napr. vlastníctvo dát, klasifikácia dát, hodnota dát, dátová a real-time ekonomika, vzťah verejná správa a súkromný sektor v oblasti dát, umelá inteligencia, atď.), pri ktorých je ešte potrebná dlhšia a otvorená verejná diskusia, a preto sa predpokladá, že po nájdení konsenzu v týchto otvorených otázkach dôjde k novelizácii a k rozšíreniu pôsobnosti zákona o údajoch. Taktiež bude potrebné reagovať na medzinárodný vývoj v tejto oblasti, najmä na nariadenia, smernice a ďalšie právne akty Európskej únie. Návrh zákona je dostupný TU.

  5.10.2019- 6.10.2019

  • V legislatívnom procese nenastala zmena v legislatívnych návrhoch týkajúcich sa odborného zamerania portálu itretisektor.sk 
Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov