Kontrola podnikateľských účtov
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 371/2014 Z. z. o riešení krízových situácií na finančnom trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony sa výrazne dotkne podnikateľských subjektov.
Aktuálne Ministerstvo financií Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) vyhodnocuje medzirezortné pripomienkové konanie k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 371/2014 Z. z. o riešení krízových situácií na finančnom trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“ alebo „novela“). Novela má byť nástrojom pre zvýšenie odolnosti bánk Slovenskej republiky so zameraním sa na posilnenie finančnej stability. Zákonná zmena má zabezpečiť, aby banky mohli pokračovať v podporovaní reálneho hospodárstva.
Novela v čl. III upravuje zákon č. 483/2001 Z. z. o bankách v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o bankách“)a uvedená úprava sa výrazne dotkne podnikateľských subjektov.
Podľa aktuálnej legislatívy má Finančná správa na vyžiadanie prístup k bankovým údajom konkrétneho podnikateľského subjektu (PO alebo FO). Plošné žiadosti o údaje nie sú možné.
Novelou sa dopĺňa ust. § 90 ods. 1 zákona o bankách, ktorým sa zavádza povinnosť bankám a pobočkám zahraničných bánk v elektronickej podobe raz ročne poskytovať informácie o záležitostiach klientov, ktorí sú právnickými osobami alebo podnikateľmi, tvoriacich predmet bankového tajomstva na základe písomnej žiadosti ministerstva na účely analytickej činnosti v oblasti daní, poplatkov a colníctva alebo na základe písomnej žiadosti Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky na účely analytickej činnosti v oblasti správy daní.
Banky a pobočky zahraničných bánk sú povinné poskytovať informácie v tomto rozsahu:
- identifikačné údaje klienta, ktorý je právnickou osobou alebo podnikateľom, a to obchodné meno alebo iný názov, sídlo alebo miesto podnikania a identifikačné číslo organizácie, ak bolo pridelené,
- bankové číslo účtu (IBAN),
- dátum založenia účtu a dátum zrušenia účtu, ak došlo k založeniu účtu alebo k zrušeniu účtu v období od podania predchádzajúcej informácie podľa druhej vety,
- operácie vykonané na účte za obdobie od podania predchádzajúcej informácie podľa druhej vety, vrátane čísla účtu platiteľa alebo príjemcu, všetkých identifikačných údajov platieb, dátumu a času realizácie operácie.
Cieľom poskytnutia dát je zefektívnenie boja proti daňovým únikom, ktoré spôsobujú nerovnomerné rozdelenie príspevkov na benefity spoločenskej infraštruktúry na úkor platiacich daňovníkov.
Údaje z bankových transakcií umožnia efektívnejšiu kontrolu skutočnej hospodárskej aktivity so situáciou vykázanou v podaných finančných výkazoch a daňových priznaniach. Momentálne viac ako polovica firiem na Slovensku dlhodobo vykazuje nulovú daň. Väčšinou ide o jednoosobové s.r.o.. Rovnaká situácia platí aj na úrovni samostatne zárobkovo-činných osôb, kde dlhodobá stagnácia príjmov naznačuje optimalizáciu skutočných aktivít. Údaje z bankových transakcií umožnia kontrolu elektronických (nie hotovostných) transakcií e-kasy, ktorá bude povinná od 1. 4. 2019 pre vybrané a od 1. 7. 2019 pre všetky sektory.
Sprístupnenie bankových údajov by malo viesť k dobrovoľnému zlepšeniu daňovej morálky. Daňovník si bude vedomý možnosti efektívnej kontroly skutočných aktivít. V dlhom období to môže viesť k zníženiu nákladov na potenciálne nákladnejšie kontroly a k zvýšeniu príjmov štátneho rozpočtu z výberu daní.
Podnikateľské subjekty sa nemusia obávať, že schválením navrhovanej novely bude porušené ich bankové tajomstvo. Údaje bankového tajomstva budú chránené aj daňovým tajomstvom v zmysle § 11 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, na účely plnenia úloh v oblasti daní. Následkom porušenia povinnosti zachovávať daňové tajomstvo môže byť spáchanie trestného činu ohrozenia obchodného, bankového, poštového, telekomunikačného a daňového tajomstva podľa § 264 Trestného zákona.
Návrh zákona je dostupný TU.
Dôvodová správa k návrhu zákona je dostupná TU.
Zdroj: Slov-lex
Vypracovala: Mgr. Monika Ivanová, dňa 15.08.2018