Doplnená rozsiahla novela v oblasti školstva v MPK
Dňa 09.03.2021 bol v medzirezortnom pripomienkovom konaní (ďalej ako „MPK“) zverejnený zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) (ďalej ako „Novela“). Ide o opakované MPK materiálu, z dňa 19.01.2021 do 08.02.2021, ktorého spracovaná verzia je k dispozícii TU.
Právny stav k: 09.03.2021
Vzhľadom na požiadavky praxe sa novým spôsobom definuje pojem žiak. Podľa novej právnej úpravy sa za žiaka bude považovať fyzická osoba, ktorá navštevuje školu a zúčastňuje sa na výchovno-vzdelávacom procese v škole alebo v nadväzujúcej forme odborného vzdelávania a prípravy. Osoba nad 26 rokov, ktorá sa bude zúčastňovať na výchovno-vzdelávacom procese, je v návrhu zákona definovaná ako účastník výchovy a vzdelávania s právami a povinnosťami rovnakými ako má žiak.
V čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu môže zákonný zástupca alebo zástupca zariadenia ospravedlniť neprítomnosť neplnoletého dieťaťa alebo žiaka aj v trvaní viac ako tri po sebe nasledujúce vyučovacie dni bez lekárskeho potvrdenia; počet dní určí ministerstvo školstva.
Cieľom Novely zákona je najmä:
- Zefektívnenie procesu prijímacieho konania na vzdelávanie v stredných školách (ďalej ako „Efektívnejší proces prijímacieho konania“),
- Zosúladenie terminológie a systému hodnotenia žiakov v základných školách a v stredných školách (ďalej ako „Systém hodnotenia žiakov“),
- Rozšírenie dištančného vzdelávania v dennej forme štúdia ako systémové opatrenie (ďalej ako „Distančné vzdelanie“),
- Otvorenie trhu s edukačnými publikáciami (ďalej ako „Edukačné pomôcky“),
- Úprava zdravotnej spôsobilosti žiaka (ďalej ako „Zdravotná spôsobilosť žiaka“),
- Spresnenie postupov vo výchove a vzdelávaní v školách s medzinárodným programom (ďalej ako „Špecifikácia postupov v školách s medzinárodným programom“),
- Zmena spôsobu získavania nižšieho stredného vzdelania (ďalej ako „Spôsob získania nižšieho stredného vzdelania“),
- Doplnenie možnosti osobitného spôsobu plnenia školskej dochádzky pre predprimárne vzdelávanie (ďalej ako „Osobitný spôsob dochádzky v predprimárnom vzdelávaní“),
- Komplexná zmena systému poradenstva a prevencie (ďalej ako „Poradenstvo a prevencia“),
- Zavedenie pojmu národnostné školy a národnostné školské zariadenia (ďalej ako „Národnostné školy a školské zariadenia“),
- Zníženie množstva zákonnej úpravy vo vzťahu k pedagogickej dokumentácii a ku komisiám pri ukončovaní výchovy a vzdelávania v stredných školách (ďalej ako „Debyrokratizácia pedagogickej dokumentácie“),
- Vytvorenie rámca pre väčšiu variabilitu pôsobenia škôl s organizačnými zložkami ako aj väčšiu variabilitu pri zabezpečovaní školského stravovania (ďalej ako „Variabilita škôl s organizačnými zložkami a stravovanie“),
- Materské školy.
- Efektívnejší proces prijímacieho konania
Jednou z prioritných téz novely školského zákona je zjednodušenie procesu prijímacieho konania. Rozhodovanie uchádzača je časované pred podaním prihlášky na prijímacie konanie, čo bude mať za následok zjednodušenie procesu prijímacieho konania.
Jednotlivé zmeny tiež reflektujú dlhodobé požiadavky riaditeľov stredných škôl, aby sa proces prijímacie konania zjednodušil a zrušili sa zápisné lístky. Dôsledkom pre stredné školy bude jednoduchšie nastavenie druhého kola prijímacieho konania. V kontexte uvedeného sa spresňuje aj proces rozhodovania o prijatí. Toto spresnenie vychádza zo skutočnosti, že prijímacia skúška je iba jedna zo súčasti prijímacieho konania.
Počet žiakov prvého ročníka gymnázií s osemročným vzdelávacím programom pre nasledujúce prijímacie konanie nesmie prekročiť päť percent z celkového počtu žiakov z daného populačného ročníka v príslušnom školskom roku, čo predstavuje skupinu najtalentovanejších detí, ktorá sa o osemročné štúdium uchádza.
- Systém hodnotenia žiakov
Hodnotenie žiaka sa vykonáva podľa úrovne dosiahnutých výsledkov vo vyučovacom predmete priebežne počas školského roka a súhrnne na vysvedčení za prvý polrok a druhý polrok školského roka.
Súhrnné hodnotenie vo vyučovacom predmete v prvom až piatom ročníku základnej školy sa vykonáva formou klasifikácie, slovného hodnotenia alebo kombináciou klasifikácie a slovného hodnotenia.
Pri hodnotení žiaka s vývinovými poruchami alebo žiaka so zdravotným postihnutím sa zohľadňuje jeho vývinová porucha alebo jeho zdravotné postihnutie. Hodnotenie žiaka v prípravnom ročníku sa vykonáva formou slovného hodnotenia. Pri hodnotení žiaka, ktorý je cudzincom, sa v prvom roku štúdia zohľadňuje úroveň ovládania štátneho jazyka.
Škola vo svojom školskom vzdelávacom programe uvedie formu priebežného hodnotenia a formu súhrnného hodnotenia pre každý vyučovací predmet.
- Dištančné vzdelanie
Dištančné vzdelávanie je organizované bez priameho kontaktu pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca s dieťaťom alebo so žiakom komunikáciou prostredníctvom komunikačných prostriedkov, najmä prostriedkov založených na využívaní počítačových sietí.
Navrhuje sa rozšírenie dištančného vzdelávania v rozsahu určenom v štátnom vzdelávacom programe s cieľom, aby dištančné vzdelávanie bolo systémovým riešením výchovno-vzdelávacieho procesu, nielen riešením v krízovej situácii.
Úprava v súvislosti so spresnením pojmu dištančné vzdelávanie s cieľom zabezpečiť, aby sa rozlíšili pojmy diaľkové vzdelávanie a dištančné vzdelávanie.
- Edukačné pomôcky
Edukačnou publikáciou je učebnica, učebný text a pracovný zošit. Zavádza sa pojem edukačné publikácie, ako „strešný“ pojem vo vzťahu k učebniciam, učebným textom a pracovným zošitom.
Navrhuje sa zlúčenie dvojstupňového procesu vydávania doložiek s cieľom zjednodušenia procesu posudzovania súladu edukačných publikácií používaných v školách so štátnym vzdelávacím programom. Je žiadúce, aby sa vytvorili podmienky na využívanie aj elektronických verzií učebníc, učebných textov a pracovných zošitov.
- Zdravotná spôsobilosť žiaka
Spresňuje sa vymedzenie škôl, kde sa realizuje výchova a vzdelávanie detí so zdravotným znevýhodnením alebo žiakov so zdravotným znevýhodnením.
Navrhovaná úprava spresňuje výchovu a vzdelávanie detí so zdravotným znevýhodnením alebo žiakov so zdravotným znevýhodnením, ktorá sa uskutočňuje v materských školách, základných školách alebo stredných školách. Používanie vzdelávacích programov pre deti so zdravotným znevýhodnením alebo žiakov so zdravotným znevýhodnením vyučovaných v špeciálnych školách a špeciálnych triedach s cieľom zabezpečiť vzdelávanie integrovaných žiakov v bežných triedach škôl a školských zariadení podľa individuálnych vzdelávacích programov vytvorených podľa novo navrhovaného znenia § 7a.
Navrhuje sa vypustenie časti o zaradení žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia do špecializovaných tried s cieľom dosiahnuť jednotný prístup vo vzdelávaní ku všetkým žiakom, pričom tento návrh možno vnímať ako jedno z opatrení proti možnej segregácii.
Navrhovanou úpravou sa v rámci posilnenia princípu inklúzie vypúšťa obmedzenie, aby v materskej škole boli v rámci jednej triedy najviac dve zaradené deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
V rámci posilnenia princípu inklúzie sa dopĺňa možnosť, aby popri asistentovi učiteľa mohli pôsobiť v materskej školy odborní zamestnanci z hľadiska zhodnocovania potrieb dieťaťa a s ohľadom na jeho najlepšie možné vzdelávanie v škole a zaradení dieťaťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, pri rozhodovaní riaditeľa s prihliadnutím a na základe odporúčania všeobecného lekára pre deti a dorast a školského zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a informovaného súhlasu zákonného zástupcu a odborných zamestnancov.
Navrhuje sa rozšírenie skupiny žiakov pre získanie základného vzdelania, aby žiaci s ľahkým mentálnym postihnutím mali možnosť získať základné vzdelanie v špeciálnych školách a pokračovať v ďalšom štúdiu na stredných školách pre žiakov so zdravotným znevýhodnením a v stredných školách v učebných odboroch.
Nesprávne zaraďovanie niektorých detí do špeciálnych škôl pre žiakov s mentálnym postihnutím je totiž zapríčinené aj absenciu vhodných diagnostických nástrojov, ktoré by dostatočne zohľadnili sociálne, kultúrne a jazykové prostredie týchto detí. Podľa výskumov sa v špeciálnom školstve v Slovenskej republike vzdeláva takmer štvornásobne vyšší podiel žiakov ako je priemer EÚ.
Navrhuje sa úprava preukazovania zdravotnej spôsobilosti žiaka pri prijatí alebo pri zmene zdravotnej spôsobilosti žiaka počas štúdia a ustanovujú sa postupy a riešenia, ktoré je možné uskutočniť pre ďalšie vzdelávanie, v prípade nepreukázania zdravotnej spôsobilosti žiaka.
- Špecifikácia postupov v školách s medzinárodným programom
Na vzdelávanie v škole, v ktorej sa výchova a vzdelávanie uskutočňuje v cudzom jazyku na základe medzinárodnej dohody, môže byť prijatý uchádzač v súlade s podmienkami a pravidlami prijímacieho konania podľa medzinárodnej dohody.
Upravujú sa podmienky prijímacieho konania v školách, v ktorých sa výchova a vzdelávanie uskutočňuje v cudzom jazyku na základe medzinárodnej dohody alebo medzinárodného programu, vzhľadom na to, že v doterajšom znení zákona tieto podmienky neboli jednoznačne ustanovené.
Navrhuje sa úprava pre jednotnú aplikáciu v otázke rovnocennosti maturitnej skúšky vykonanej podľa medzinárodného programu s maturitnou skúškou podľa tohto zákona, s cieľom zaviesť rovnocenné nastavenie podmienok pri ukončovaní štúdia pre žiakov vzdelávajúcich sa v školách s medzinárodným programom.
Navrhuje sa zadefinovanie vyučovacieho jazyka v školách s medzinárodným programom, národnostných školách a národnostných školských zariadeniach a možnosť individuálneho prístupu žiakov k vzdelaniu. Doposiaľ definícia neposkytovala rozdiel medzi školami, v ktorých prebiehal výchovno-vzdelávací proces v inom ako štátnom jazyku: bilingválnych školách, školách s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny a v školách s medzinárodným programom.
- Spôsob získania nižšieho stredného vzdelania
Významnou zmenou je to, že sa navrhuje rozšírenie okruhu žiakov, ktorí sa môžu zúčastniť celoslovenského testovania, o skupinu žiakov s ľahkým mentálnym postihnutím a žiakov študujúcich v školách s medzinárodným programom, tak aby získať nižšie stredné vzdelanie mohla aj ďalšia skupina žiakov.
Dopĺňa sa aj okruh škôl, v ktorých sa vykonáva externé testovanie žiakov 9. ročníka základnej školy s cieľom uskutočniť testovanie všetkých žiakov, teda aj tých, ktorí študujú na školách s päťročným vzdelávacím programom a tanečných konzervatóriách s osemročným vzdelávacím programom s cieľom splnenia podmienky pre získanie nižšieho stredného vzdelania, ktorou je úspešné absolvovanie externého testovania žiakov 9. ročníka základnej školy.
S cieľom uľahčiť získanie základného vzdelania sa navrhuje dať možnosť osobám, ktoré neukončili základnú školu, boli určitý čas mimo školského systému, aby napriek tomu prostredníctvom externého testovania mohli získať základné vzdelanie a prípadne aj pokračovať v ďalšom vzdelávaní.
Významným posunom v oblasti externého testovania má byť nový vykonávací predpis, ktorý bude upravovať minimálne štandardy podmieňujúce ukončenie štúdia na základnej škole.
- Osobitný spôsob dochádzky v predprimárnom vzdelávaní
Navrhuje sa rozšírenie možnosti plnenia povinného predprimárneho vzdelávania osobitným spôsobom vzhľadom na individuálne potreby detí. Ide aj o spresnenie v nadväznosti na súčasnú možnosť absolvovať predprimárne vzdelávanie v zahraničí osobitným spôsobom.
- Poradenstvo a prevencia
V systéme poradenstva a prevencie sa vykonáva odborná činnosť, ktorou je poradenská činnosť, psychologická činnosť, pedagogická činnosť, špeciálno-pedagogická činnosť, logopedická činnosť, liečebno-pedagogická činnosť a sociálno-pedagogická činnosť zameraná na optimalizáciu výchovného, vzdelávacieho, psychického, sociálneho a kariérového vývinu detí od narodenia až po ukončenie prípravy na povolanie.
Poradenská činnosť sa poskytuje aj zákonným zástupcom detí alebo žiakov, zástupcom zariadenia, pedagogickým zamestnancom alebo odborným zamestnancom.
Novela kreuje ustanovenia, ktorými vymedzuje odborné činnosti koncipované tak, aby obsiahli všetky podporné činnosti potrebné na dosiahnutie cieľov výchovy a vzdelávania dieťaťa, žiaka a študenta a neoddeliteľne s tým aj jeho optimálny vývin a inklúziu.
Tým je definícia prepojená s činnosťou vecne príslušných odborných zamestnancov podľa osobitného zákona (zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov). Tiež sa definuje okruh možných prijímateľov poskytovaných odborných a poradenských činností.
Vytvára sa centrum poradenstva a prevencie, ktoré bude poskytovať odborné činnosti bez vymedzenia zamerania na cieľové skupiny podľa zdravotného znevýhodnenia, ako je za súčasného legislatívneho stavu, teda tak, aby možnosť navštevovať centrum poradenstva a prevencie nebola determinovaná na základe zdravotného znevýhodnenia dieťaťa.
Ustanovuje sa subjektom systému poradenstva a prevencie poskytovať súčinnosť, resp. spolupracovať s explicitne uvedenými subjektmi pri poskytovaní poradenstva a prevencie vo vzťahu k dieťaťu alebo žiakovi alebo študentovi.
- Debyrokratizácia pedagogickej dokumentácie
Pedagogická dokumentácia školy alebo školského zariadenia je súbor dokumentov, ktorými sa riadi proces výchovy a vzdelávania, a podľa ktorých škola alebo školské zariadenie vydáva verejné listiny a rozhodnutia.
Účelom je jednak zníženie administratívnej záťaže, ako aj vyššia flexibilita prispôsobovania jednotlivých formulárov aktuálnym podmienkam. Uvedené ustanovenie bude podrobne rozpracované vo vykonávacom predpise. Touto úpravou sa zároveň umožní spresniť a konkretizovať pedagogickú a ďalšiu dokumentáciu podľa príslušného druhu a typu školy a školského zariadenia. Táto úprava si kladie za cieľ okrem iného aj zvýšiť prehľadnosť a zrozumiteľnosť jednotlivých súčastí dokumentácie používanej v školách a školských zariadeniach.
- Variabilita škôl s organizačnými zložkami a stravovanie
Školu možno zriadiť ako jednu právnickú osobu s viacerými organizačnými zložkami, ktorými je spojenie akejkoľvek kombinácie materskej školy, základnej školy a strednej školy. Organizačné zložky takto zriadenej spojenej školy nie sú právnické osoby.
Na základe rozhodnutia zriaďovateľa alebo dohody zriaďovateľov sa môžu školy rôzneho druhu a typu a školské zariadenia spájať do jednej právnickej osoby. Zriaďovateľom takto zriadenej spojenej školy je zriaďovateľ, na ktorom sa zriaďovatelia dohodnú. Organizačné zložky takto zriadenej spojenej školy nie sú právnické osoby.
Školu možno zriadiť ako jednu právnickú osobu spojením akejkoľvek kombinácie materskej školy, základnej školy alebo strednej školy. Školy a školské zariadenia sa môžu spájať alebo združovať do jednej právnickej osoby podľa osobitného predpisu.
Navrhuje sa právny rámec pre vytváranie škôl ako jednej právnickej osoby akoukoľvek kombináciou vymedzených druhov škôl s cieľom zefektívniť administratívu škôl.
- Materské školy
Vzhľadom na spresnenie ustanovení súvisiacich s povinným predprimárnym vzdelávaním a ustanoveniami o materskej škole sa spresňujú náležitosti žiadosti o prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie. Zároveň sa navrhuje doplnenie vyučovacieho jazyka, v ktorom má byť predprimárne vzdelávanie poskytované, do žiadosti o prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie, aby malo dieťa možnosť vzdelávať sa v predprimárnom vzdelávaní v materinskom jazyku.
Navrhuje sa, aby riaditeľ spádovej materskej školy bol povinný prednostne prijať na povinné predprimárne vzdelávanie deti s trvalým pobytom v obci a deti umiestnené v zariadení na základe rozhodnutia súdu (ide o deti umiestnené buď v „kamenných“ centrách pre deti a rodiny (bývalé detské domovy), alebo v ich „organizačných zložkách“, teda v profesionálnych rodinách).
Ak sa dieťa počas plnenia povinného predprimárneho vzdelávania presťahuje a bude mať nové trvalé bydlisko, nová materská škola, do ktorej „patrí“ podľa trvalého pobytu, sa stane jeho spádovou materskou školou – do tejto materskej školy musí byť toto dieťa prijaté, ak to dovolia jej aktuálne kapacitné možnosti.
Navrhovaná zmena reaguje na požiadavky niektorých subjektov týkajúce sa možnosti zriadenia materských škôl pre deti svojich zamestnancov. Dopĺňa sa možnosť, aby zriaďovateľmi materských škôl mohla byť aj vysoká škola a tiež ústredné orgány štátnej správy, avšak za predpokladu, že ide o materskú školu, ktorá je určená pre deti ich zamestnancov.
Ďalšou podmienkou je vlastné financovanie takej materskej školy. To sa netýka plnenia povinného predprimárneho vzdelávania – v takom prípade má vysoká škola a ústredný orgán štátnej správy právo na financovanie príspevkom podľa zákona č. 597/2003 Z. z.
Obec určí všeobecne záväzným nariadením spádovú materskú školu v zriaďovateľskej pôsobnosti obce, pre deti s trvalým pobytom v obci, v ktorej plnia povinné predprimárne vzdelávanie. Ak je obec zriaďovateľom viacerých materských škôl, všeobecne záväzným nariadením určí spádové materské školy pre jednotlivé časti obce. Ak obec nemá zriadenú materskú školu, môže uzavrieť písomnú dohodu s inou obcou o spádovej materskej škole.
Vzhľadom na nejednotný výklad ohľadne školských prázdnin v materských školách sa spresňuje, že v materských školách nie sú prázdniny a uplatňuje sa v nich len prerušenie alebo obmedzenie prevádzky z rozhodnutia zriaďovateľa.
Prevádzka materskej školy sa počas mesiacov júl a august prerušuje nepretržite najmenej na tri týždne. V obci, kde je viac materských škôl jedného zriaďovateľa, možno v čase prerušenia prevádzky materskej školy počas mesiacov júl a august sústreďovať deti do materskej školy, v ktorej nie je prevádzka prerušená.
Vzhľadom na nejednotnú aplikačnú prax sa explicitne spresňuje možnosť zriaďovateľa nielen určiť výšku príspevku zákonného zástupcu na čiastočnú úhradu výdavkov v materskej škole, ale aj tento príspevok znížiť, zvýšiť alebo odpustiť. Tieto úkony sa schvaľujú všeobecne záväzným nariadením. Aj keď je na zvážení a vôli zriaďovateľa, aké dôvody uzná vzhľadom na svoje regionálne a miestne požiadavky za relevantné na odpustenie príspevku, zákon aj naďalej ponecháva tzv. „sprístupnenie“ tohto druhu vzdelania pre skupinu, ktorou sú osoby v hmotnej núdzi, vo forme zákonného dôvodu odpustenia príspevku. V týchto novelizačných bodoch sa zároveň vykonávajú príslušné legislatívno-technické úpravy.
Vzhľadom na sankčné nástroje pri zanedbávaní riadneho plnenia povinného predprimárneho vzdelávania sa navrhuje aj povinnosť obcí viesť evidenciu aj za deti vo veku plnenia povinného predprimárneho vzdelávania.
MPK končí dňa 17.03.2021.
Mgr. Vladimír Fujak