Čo je lepšie pre šport i spoločnosť - zmluva o reklame alebo sponzorská zmluva?
Prinášame Vám príspevok, v ktorom sú analyzované rozdiely medzi inštitútom zmluvy o sponzorstve v športe a zmluvy o reklame.
Právny stav k: 06.11.2015
V súčastnosti sú financované športové organizácie a športovci zo súkromného sektora v prevažnej zmiere formou darov alebo formou zmluvy o reklame, prípadne formou zmluvy o spolupráci.
Zmluva o reklame predstavuje často zastieraný nástroj financovania športu, ktorý v sebe skrýva množstvo nevýhod pre všetky zúčastnené subjekty ako aj pre štát. Zmluva o reklame je prirodzene najzaujímavejšia pre reklamné agentúry, ktoré navrhujú, vyrábajú/dodávajú reklamu. So zmluvou o reklame je spojených množstvo úkonov a plnení, od navrhnutia formy reklamy, vypracovanie návrhov reklamy, výrobu reklamy až po samotné uskutočnenie reklamy, ktoré je potrebné zabezpečiť v súvislosti s naplnením obsahu zmluvy o reklame, čo taktiež nie je zanedbateľné z pohľadu personálnych, organizačno-technických, časových i finančných nákladov.
Za účelom zjednodušenia prísunu prostriedkov zo súkromných zdrojov do športu s cieľom eliminácie pôsobenia negatívnych stránok inštitútu zmluvy o reklame v športe najmä v prípadoch jej zneužívania, ako aj za účelom sprehľadnenie finančných tokov v športe je v novom Zákone o športe navrhnutá transparentná forma financovania športových organizácii zo súkromného sektora vo forme Zmluvy o sponzorstve v športe.
Na rozdiel od reklamných zmlúv, kde predmetom právneho vzťahu je priame šírenie odkazu určené na podporu predaja konkrétneho tovaru alebo služby, a na rozdiel od daru, kde to nie je motivujúce pre darcu, pretože všetko čo daruje, dáva zo svojho zisku, pri sponzorstve v športe poskytuje sponzorovaný sponzorovi právo spojiť svoju značku alebo produkt takým spôsobom, ktorým umožňuje sponzorovi využiť príťažlivosť a dobrú povesť sponzorovaného na verejnosti, a tak komunikovať silný a pozitívny odkaz na svoju značku a posilniť tak, nepriamo, uplatnenie na trhu v hospodárskej súťaži a na druhej strane podporiť všeobecne prospešný účel, ktorým je podpora športovej činnosti.
Sponzoring je určitý hybrid medzi účelovým darom a reklamou, obsahuje v sebe primárne silný prvok finančnej podpory športovej činnosti vykonávanej sponzorovaným, na druhej strane v sebe obsahuje aj prvok propagácie značky sponzora (čo je de facto určitý druh reklamy) ale v prísne zákonom limitovanom rozsahu maximálne do 10% sponzorského, lebo primárnym účelom tohto inštitútu nie je reklama ale podpora športu.
V doterajšom období získavali športové organizácie “sponzorské príjmy” zo súkromného sektora najmä prostredníctvom “spolupráce”, reklamy alebo darov, s účinnosťou nového zákona o športe by mal pribudnúť nový inštitút určený primárne na podporu športu - zmluva o sponzorstve v športe.
Ak by chcel podnikateľ zviditeľniť svoju značku na drese individuálneho športovca (nalepenie loga na dres určite nedosiahne 10% sponzorského, ktoré je nad 500 eur), môže to dosiahnúť obomi inštitútmi zmluvou o reklame ako aj zmluvou o sponzorstva v športe.
Skúste posúdiť sami, ktorý inštitút je z pohľadu spoločnosti prijateľnejší a k čomu by sme mali podnikateľa motivovať a priviesť v záujme podpory transparentnosti ekonomických vzťahov nielen v športe ale v celej spoločnosti.
Porovnajme si teda z rôznych praktických hľadísk vlastnosti ZMLUVY o REKLAME a vlastnosti ZMLUVY o SPONZORSTVE v športe.
Zmluva o
reklame |
Zmluva o
sponzorstva v športe |
|||
Limity |
Objednávateľ
reklamy · NIE JE limitovaný tým, aký má/mal hospodársky výsledok · NIE JE limitovaný, ak má dlhy voči štátnemu rozpočtu alebo na poistnom
(reklamu môže objednať a 100% výdavkov dať ihneď do nákladov a to bez ohľadu
na to, či je/bude v strate) |
Sponzor
· JE limitovaný tým, aký má/mal hospodársky výsledok v danom roku (sponzor počas
roka často nemôže vedieť, či na konci roka bude ziskový alebo nie a v akej
výške) · JE limitovaný
tým, ak má dlhy voči štátnemu rozpočtu alebo dlhy na poistnom alebo
je voči sponzorovi vedený konkurz (vtedy nemôže využiť daňové
benefity) |
||
Daňové benefity |
100% výdavkov
podnikateľa na reklamu ide do nákladov |
100% výdavkov
sponzora ide do nákladov |
||
Zverejňo- |
Objednávateľ
reklamy ani šíriteľ reklamy nie sú povinní zverejňovať zmluvu
ani iné informácie o plnení podľa zmluvy o reklame |
v IS športu
sa zverejňuje · zmluva o sponzorstve v športe · vykazovanie použitia sponzorského (ak nie je použitie sponzorského
vykazované prostredníctvom transparentného účtu)
MAXIMÁLNA
TRANSPARTENTNOSŤ Prostriedky
použité ako sponzorské ostávajú v legálnom obehu, z použitia/prijatia
sponzorského sa platí DPH, daň z príjmov, odvody ... |
||
Účtovanie |
príjmy a
výdaje súvisiace s reklamou nie sú vedené osobitne ani u objednávateľa ani u
šíriteľa |
príjmy a
výdaje sponzorovaného súvisiace s plnením podľa zmluvy o sponzorstve v
športe sú vedené osobitne |
||
Použitie
prostriedkov |
Zo 100%
plnenia za poskytnutie reklamy nie je použitie prostriedkov zákonom
ustanovené a ide často · 50% niekedy aj viac na výrobu reklamy (kampane, tabule, shoty, reklamné
slogany a pod.) a iné náklady reklamného plnenia (personálne zabezpečenie,
dopravné náklady) zo strany športového klubu. · sprostredkovateľská provízia “s papierom” a často aj “bez papiera”
dosahuje aj dvojciferné % hodnoty · v súvislosti so zmluvou o reklame sa často spomínajú aj tzv. “vratky”
vyplácené “na ruku” v dvojcifernej % výške, klub sa skĺzava do šedej
ekonomiky (klub musí nejako vykryť “vratky” fiktívnymi nákladmi) · športovému klubu často ostáva na použitie v športe iba 20-30% z plnenia
za reklamu, pričom ako šíriteľ reklamy vykonáva podnikateľskú činnosť a
príjem podlieha dani z príjmov (občianske združenia nie sú zakladané za
účelom podnikania) |
Zo 100%
poskytnutého sponzorského · 0 až 10% môže sponzorovaný použiť na náklady propagácie sponzora
(spojenie značky sponzora a klubu so sponzorovaným projektom) · zostatok, t.j. najmenej 90% musí sponzorovaný použiť a verejne vykázať
použitie na dohodnutý účel súvisiaci so športovou činnosťou vykonávanou
sponzorovaným |
||
Kontrola |
Daňové úrady audítor |
Daňové úrady audítor Kontrolór
príslušného zväzu Hlavný
kontrolór športu Všetci
členovia športovej organizácie (výborná znalosť primeranosti i efektívnosti
vynaložených nákladov) Verejnosť
(športová i laická vrátane médií) Formy
kontroly:
|
||
Ďalšie
poznámky |
Ak chce aj
slušný podnikateľ podporiť športovca alebo športový klub, často “na silu”
vymýšľa reklamné plnenia, aby im vedel poskytnúť prostriedky na šport, ktoré
vie dať do nákladov. PONÚKNIME MU ATRAKTÍVNY NÁSTROJ A MOTIVUJME HO!
“Superodpočtom!!!” |
Ak by sponzor
neposkytol sponzorské na šport ostalo by mu po zdanení cca 75 až
80% prostriedkov na použitie podľa vlastného uváženia. Sponzorstvo
podporuje vytváranie čestného/korektného vzťahu medzi sponzorom a
sponzorovaným. Vytvára morálny záväzok a zodpovednosť sponzorovaného voči
sponzorovi (prispieť športovými výsledkami a efektívnym využitím sponzorského
k zvyšovaniu hodnoty spojenia značiek). Sponzorstvo
prináša do spoločnosti verejné výkazníctvo, verejnú kontrolu a zodpovednosť. Sponzorstvo a
jeho vykazovanie prináša katalogizáciu činností tovarov a služieb v športe. Peniaze
dostanú “mašličku”. Sponzor
verejne ukáže koľko prostriedkov, ktorej športovej organizácii poskytol, čo
nemusí byť pre neho vôbe komfortné, vzhľadom na množstvo potencionálnych
záujemcov v okolí sponzora. |
||
Ak nebude k transparentnému sponzoringu súkromný sektor motivovaný “superodpočtom”, je veľmi pravdepodobné, že bude naďalej využívať z pohľadu podnikateľa “bezproblémový” a “zabehaný” inštitút zmluvy o reklame, ktorý sa z hľadiska sponzora a uznateľnosti jeho daňových výdavkov správa úplne rovnako ako je to pri výdavkoch na sponzorské (bez “superodpočtu”), avšak pri reklame sponzorovaný klub svoj príjem zdaňuje a na dôvažok sa pri reklame ani nič nezverejňuje!!!
Súčasťou návrhu Zákona o športe je navrhnutý motivačný nástroj tzv. superodpočet, ktorý by mal zatraktívniť využitie Zmluvy o sponzorstve v športe a podnietiť súkromný sektor k financovaniu športu zo súkromných prostriedkov transparentným spôsobom. Úlohou “superodpočtu” je aj motivovať podnikateľov k transparentnosti a prehľadnosti.
Podstatou superodpočtu je, že podnikateľ, ktorý poskytne sponzorské vo výške 100% (napr. 10.000 eur) si môže ako uznateľný náklad okrem reálne poskytnutého/vyplateného sponzorského bude môcť účtovne uplatniť v nákladoch ďalších 20 % navyše (t.j. ďalších 2.000 eur), ktoré ale nevypláca.
Na investícii do športu formou sponzorského sa fakticky spoločne podieľajú sponzor a štát, ktorý bude mať znížený výber daní (ak má sponzor kladný základ dane).
Pri sponzorskom vo výške 10.000 eur štát de facto prispieva na investíciu sumou 22% t.j. 2.200 eur a právnická osoba sumou 7.800 eur, ktorá by jej ostala po zdanení, ktorú by inak dostal na dani z príjmov z uvedenej sumy. U firmy, ktorá nedosiahla kladný daňový základ, by štát neprišiel o daň (zvýšila by sa strata, ktorú môže odpočítať v nasledujúcich 4 rokoch, ak bude zisková) ale šport (klub, športovec, tréner) by dostal sponzorské na športovú činnosť, t.j. bola by podporená činnosť, ktorá je v štátom/zákonom definovanom verejnom záujme (§ 2 návrhu zákona).
Je potrebné uviesť, že prostriedky poskytnuté ako sponzorské sa naďalej transparentne používajú v dodavateľsko-odberateľských vzťahoch, musia sa transparentne vyúčtovať vo verejne prístupnom IS športu alebo prostredníctvom transparentného účtu a sekundárne produkujú DPH i daň z príjmu legálne podnikajúcich subjektov, ak sú ziskové.
Sponzorstvo v športe je pilotný projekt nielen slovenského športu ale slovenskej spoločnosti, ktorého správanie v praxi bude možné prostredníctvom IS športu veľmi dobre sledovať a priebežne analyzovať, kontrolovať a pomerne jasne a rýchlo preukazovať pochybenia a reagovať na ne, hoci aj legislatívne.
Nikto nechce, aby sponzoring vytvoril priestor na špekulácie alebo zneužívanie tohto inštitútu. Práve naopak, mal by prispieť k zmene myslenia, k transparentným ekonomickým i právnym vzťahom v športe, posilneniu vzájomného rešpektu, dôvery a zodpovednosti vo vzťahu medzi podnikateľom a sponzorovaným športovcom alebo športovým klubom.
Záver:
Po dôkladnom a zodpovednom zvážení všetkých vyššie uvedených argumentov sa javí ako logický a legitímny záver, že zmluva o sponzorstve v športe je spôsobilá naštartovať transparentné ekonomické vzťahy nielen v športe.
Podporme zavedenie tohto inštitútu v slovenskom športe, v slovenskej spoločnosti, zvýhodnime sponzorstvo oproti reklame “superodpočtom” v akejkoľvek výške (hoci 10%), je to veľmi dôležité nielen ekonomicky ale najmä psychologicky, aby podnikateľ dostal impulz od štátu, že dostáva určitú výhodu výmenou za absolútnu transparentnosť sponzoringu, ktorú pri zmluve o reklame nedokážeme zabezpečiť.
Prečo to neskúsiť pilotne na jeden rok?
Pozorne sledujme, kontrolujme a analyzujme ako sa inštitút zmluvy o sponzorstve v športe správa v praxi a ak zistíme nedostatky, zodpovedne ich vyhodnoťme a urobme primerané opatrenia, prípadne aj legislatívne zmeny.
JUDr. Peter Sepeši