3. vlna znižovania byrokracie a dopady na prijímateľov 2% z dane
Dňa 24.07.2021 NRSR schválila novelu zákona č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy. Novelou sa taktiež mení aj zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov týkajúci sa problematiky asignovanej dane.
Zmeny k získavaniu údajov z registra o prijímateľoch
V oblasti asignovanej dane podľa platnej právnej úpravy poskytoval správca dane prijímateľovi asignovanú daň až po splnení viacerých podmienok, medzi ktorými bola povinnosť byť zapísaný v registri MNO. Po novom správca dane poukáže asignovanú daň prijímateľovi, ktorý bude zapísaný v registri právnických osôb. K tejto zmene došlo z dôvodu, že register MNO nie je referenčným registrom, teda údaje z neho nenesú so sebou domnienku správnosti, aktuálnosti a použiteľnosti na právne účely. Ide však o technickú zmenu medzi príslušnými registrami štátu, ktoré navzájom čerpajú medzi sebou dotknuté údaje.
Zároveň sa z vyhlásenia o poukázaní dane vypúšťajú „nadbytočné“ identifikačné údaje budúceho prijímateľa 2% dane, a to sídlo a právna forma; vzhľadom na systém referencovania a referenčný register RPO, a tiež vzhľadom na skutočnosť, že názov/obchodné meno môže kvôli nejednotnej štruktúre v rozličných informačných systémoch pôsobiť popri IČO zmätočne. Bude potrebné uviesť len názov a IČO.
Rozšírenie okruhu prijímateľov
V zmysle zmien bude možné asignovanú daň poskytnúť aj prijímateľovi, ktorý je organizačnou jednotkou občianskeho združenia.
Zmeny k účtu v banke
V nadväznosti na úpravu zákona o bankách sa má odbúrať povinnosť pre prijímateľa preukazovať listinnými dokumentmi existenciu účtu v banke a jeho čísla. Uvedený typ komunikácie má prebehnúť medzi notármi a bankami elektronickým spôsobom.
Pre väčšinu prípadov už prijímateľ nebude za účelom osvedčenia splnenia podmienky registrácie v registri určených právnických osôb, že má zriadený účet v banke/pobočke zahraničnej banky, povinný predkladať písomné potvrdenie vystavené bankou, pretože splnenie predmetnej podmienky bude overovať notár automatizovaným spôsobom prostredníctvom elektronickej žiadosti adresovanej na banku v nadväznosti na „prelomenie bankového tajomstva“ avšak v súlade so zásadou minimalizácie ustanoveného vo vyššie upravenej novele zákona o bankách. K takému automatizovanému osvedčeniu predmetnej skutočnosti teda dôjde:
a) Ak prijímateľ požiada notára o osvedčenia splnenia podmienok registrácie do 30. novembra bežného roka /a to z dôvodu existencie lehoty na vybavenie vyššie definovanej žiadosti – tzn., že ak by prijímateľ požiadal notára o osvedčenie splnenia stanovených podmienok v čase od 1. decembra do 15. decembra bežného roka notár z dôvodu na strane banky by nemusel byť schopný stihnúť lehotu registrácie.
b) V aktuálnom roku 2021 notári budú dôsledne zbierať údaje o účtoch prijímateľov na základe potvrdení z bánk. Účinnosť navrhovanej právnej úpravy je k 1. januáru 2022. Preto ak v ďalšom období nebude prijímateľ meniť číslo účtu, nie je povinný preukazovať jeho existenciu notárovi opätovným písomným potvrdením, ale notár túto skutočnosť automatizovane overí.
Prvý bod sa bude uplatňovať pri nových registrujúcich sa prijímateľoch, teda tých, ktorí sa prvýkrát budú registrovať až v období od 1. septembra 2022 a v ďalších rokoch a neregistrovali sa v období od 1. septembra 2021 do 15. decembra 2021.
Zmeny k obchodnému vestníku
Prijímateľ asignovanej dane bude po novom povinný nahlásiť notárovi číslo a ročník vydania Obchodného vestníka, v ktorom si splnil svoju zákonnú povinnosť, a to bezodkladne po splnení tejto povinnosti. Predmetná povinnosť spočíva s poukazom na § 50 ods. 13 v tom, že prijímateľ, ktorého súhrn podielov zaplatenej dane z príjmov v ročnom prehľade prijímateľov je vyšší ako 3 320 eur, je povinný do 16 mesiacov odo dňa zverejnenia ročného prehľadu prijímateľov zverejniť presnú špecifikáciu použitia prijatého podielu v Obchodnom vestníku, ktorá obsahuje najmä:
- výšku a účel použitia podielu zaplatenej dane,
- spôsob použitia podielu zaplatenej dane v členení na výšku a druh výdavkov priamo súvisiacich s účelom použitia a výšku a druh výdavkov priamo súvisiacich s prevádzkou prijímateľa a
- výrok audítora, ak podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve prijímateľ musí mať účtovnú závierku overenú audítorom.
Príslušné ustanovenia sa dopĺňajú v záujme zefektívnenia činnosti notárov a Notárskej komory pri posudzovaní splnenia podmienky prijímateľa zverejnenia špecifikácie použitia prijatého podielu dane v Obchodnom vestníku.
Opravy údajov pri overovaní splnenia podmienok prijímateľov
V záujme podporenia konceptu 1x a dosť a referencovania sa navrhuje zintenzívnenie činností správcu dane ako orgánu verenej moci pri poukazovaní príslušného podielu zaplatenej dane konkrétnemu prijímateľovi, ktorý bude povinný a oprávnený pri oprave nesprávnych údajov pri svojej úradnej činnosti získavať a používať z úradnej povinnosti podľa osobitných predpisov. Prijímateľ tak nebude povinný údaje sám opravovať.
Všeobecné zmeny k 3. vlne
V poradí tretia vlna znižovania administratívnej záťaže vypúšťa v jednotlivých novelizačných článkoch povinnosť predkladať orgánom verejnej moci tieto nasledovné výpisy a potvrdenia:
- údaje potrebné na zápis do registra prijímateľov 2 %,
- doklad preukazujúci ťažké zdravotné postihnutie,
- výpis z registra poskytovateľov sociálnych služieb,
- výpis z registra sociálnych podnikov,
- potvrdenia o poberaní dôchodkov starobného dôchodkového sporenia,
- výpis z centrálneho registra exekúcií,
- potvrdenia o poskytovaní pomoci v hmotnej núdzi,
- kópia rodného listu,
- kópia sobášneho listu,
- kópia úmrtného listu,
- potvrdenie o neporušení zákazu nelegálneho zamestnávania,
- potvrdenie o pobyte,
- potvrdenie o pridelení IČO,
- výpis z centrálneho registra hospodárskych zvierat,
- potvrdenie že hospodársky subjekt nie je v reštrukturalizácii, nie je v konkurze ani na neho nie je vyhlásený konkurz,
- potvrdenie z evidencie uchádzačov o zamestnanie,
- vybraný okruh právoplatných rozhodnutí súdov,
- výpis z registra / zoznamu advokátov,
- údaje vzťahujúce sa k narodeniu dieťaťa a úmrtiu obsiahnuté vo vybraných informačných systémoch a registroch rezortu zdravotníctva,
- potvrdenia o poberaní osobitného príspevku baníkom.
Účinnosť novely: 01.09.2021; vo vzťahu k povinnostiam asignácie od 01.01.2022
Schválené znenie
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Vladimír Fujak