Zmeny zákona o športe v 2. čítaní NRSR
Prinášame prehľad navrhovaných zmien Zákona o športe, ktorý je aktuálne v 2. čítaní NRSR. Po schválení / nechválení zmien, prinesieme informácie v akom znení bude Zákon o športe menený.
1. Amatérsky športovec
a) §4 ods. 4
Navrhovaná právna úprava súvisí s vypustením novelizačného bodu 6, keďže status amatérskeho športovca zostáva zachovaný preto z uvedeného dôvodu nemá význam dopĺňať ďalší právny vzťah, na základe ktorého môže amatérsky športovec vykonávať športovú činnosť
2. Športový odborník
a) §6 ods. 3 písm. f)
Navrhovanou úpravou sa dopĺňa možnosť vykonávať činnosť športového odborníka aj bez písomnej zmluvy a vykonávajú sa s tým súvisiace legislatívno-technické úpravy
3. Športový odborník, bezúhonnosť
a) §7 ods. 4
Navrhovanou úpravou sa s účinnosťou od 1. januára 2026 zabezpečí súlad so zákonom č. 192/2023 Z. z. o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a naplnenie čl. 10 smernice 2011/93/EÚ o boji proti sexuálnemu zneužívaniu a sexuálnemu vykorisťovaniu detí a proti detskej pornografii, ktorou sa nahrádza rámcové rozhodnutie Rady 2004/68/SVV, čím dôjde k prijatiu potrebných a nevyhnutných opatrení na zabezpečenie toho, aby sa fyzickej osobe, ktorá bola odsúdená za spáchanie niektorého z trestných činov uvedených v čl. 3 až 7, mohlo dočasne alebo trvale zabrániť vo vykonávaní profesionálnych aktivít zahŕňajúcich priamy a pravidelný kontakt s deťmi.
Súčasne sa navrhuje delená účinnosť vo vzťahu k preukazovaniu bezúhonnosti športového odborníka v športe mládeže od 1. januára 2026, keďže na účely práce s deťmi a mládežou bude podľa § 15 zákona č. 192/2023 Z. z. o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov s účinnosťou od 1. januára 2026 poskytovaný nový typ verejnej listiny, a to výpis z registra trestov pre prácu s deťmi a mládežou.
4. Orgány národného športového zväzu
a) §19 ods. 1 písmeno g)
Navrhovanou úpravou sa pôsobnosť, resp. príslušnosť riešiť spory vznikajúce pri športovej činnosti medzi národným športovým zväzom a osobami s jeho príslušnosťou zo strany orgánu na riešenie sporov zriadeného národným športovým zväzom presúva a ustanovuje orgánu na riešenie sporov a rozhodovanie o disciplinárnych previneniach vytvorenom Slovenským olympijským a športovým výborom, ak ho na tieto účely národný športový zväz stanoví vo svojom zakladajúcom dokumente
5. Slovenský olympijský a športový výbor
a) §25
Navrhovanou úpravou dochádza k precizovaniu kompetencie Slovenského olympijského a športového výboru vo vzťahu k vytvoreniu orgánu na riešenie sporov.
6. Vykonávanie činnosti športového odborníka bez písomnej zmluvy
a) §49b
Navrhovaná právna úprava súvisí s možnosťou vykonávať činnosť športového odborníka aj bez písomnej zmluvy, ktorú môže športový odborník v takomto prípade vykonávať výlučne bez nároku na odplatu obdobne ako amatérsky športovec.
7. Riešenie sporov orgánmi športovej organizácie, všeobecné ustanovenia
a) §52 ods. 1
Navrhovanou úpravou sa pôsobnosť, resp. príslušnosť riešiť spory medzi športovou organizáciou a osobami s jej príslušnosťou zo strany vlastného orgánu na riešenie sporov zriadeného športovou organizáciou presúva a ustanovuje orgánu na riešenie sporov a rozhodovanie o disciplinárnych previneniach vytvorenému Slovenským olympijským a športovým výborom, ak mu športová organizácia takúto pôsobnosť zverí vo svojom zakladajúcom dokumente, čím dôjde k zosúladeniu s právnou úpravou ustanovenia § 19 ods. 1 písm. g).
b) §52 ods. 5
Navrhovanou úpravou dochádza k precizovania ustanovenia v tom v zmysle, že pri rozhodnutiach vydaných v disciplinárnom konaní sa na povinnosť ich odôvodňovania vzťahuje § 54 ods. 3.
8. Disciplinárne konanie
a) §54 ods. 3
Ponecháva sa v účinnom znení zákona, tak aby bolo zrejmé, ktoré typy rozhodnutí disciplinárnych orgánov musia obsahovať odôvodnenie.
9. Udeľovanie čestných titulov
Udeliť čestné štátne tituly "Majster športu", "Zaslúžilý majster športu", "Zaslúžilý odborník v športe" a "Zaslúžilý pracovník v športe" bude môcť minister športu, aj bez poverenia vlády Slovenskej republiky. Taktiež bude môcť rozhodnúť aj o finančnej odmene pri udelení čestného štátneho titulu, dosiahnutí životného jubilea držiteľa čestného štátneho titulu alebo za mimoriadny športový výkon na medzinárodnej úrovni súťaženia.
10. Ministerstvo športu
a) §58 sa dopĺňa písmenom r)
Ustanovuje sa právomoc ministerstva vydávať potvrdenie o pozemkoch, stavbách, nebytových priestoroch alebo ich častiach, ktoré tvoria športovú infraštruktúru národného významu, ako aj pozemkoch, stavbách, nebytových priestoroch alebo ich častiach, ktoré sú príslušenstvom športovej infraštruktúry národného významu.
11. Príspevok uznanému športu
a) §69 odsek 4
Navrhuje sa upraviť spôsob rozdelenia finančných prostriedkov z príspevku uznanému športu národným športovým zväzom, ktoré bude pokrývať všetky potreby národných športových zväzov.
b) §69 odsek 7
Navrhovanou úpravou sa, obdobne ako v § 66 ods. 6, spresňuje, že v prípade obnovy spôsobilosti prijímateľa verejných prostriedkov do 30. novembra príslušného kalendárneho roka zo strany národného športového zväzu, ministerstvo športu doplatí vo vzťahu k príspevku uznanému športu zväzu rozdiel vo výške zadržaných prostriedkov zo štátneho rozpočtu za obdobie, počas ktorého zväz nebol spôsobilý prijímať verejné prostriedky.
12 Opatrenia proti negatívnym javom v športe, agentúra
a) §86 ods. 6
Navrhovanou úpravou sa upravuje povinnosť orgánov činných v trestnom konaní a súdu poskytnúť Antidopingovej agentúre Slovenskej republiky informácie z trestného konania v prípadoch, ak by mohol byť ohrozený alebo zmarený účel trestného konania alebo by poskytnutím informácií mohlo dôjsť k ohrozeniu alebo zmareniu úloh podľa zákona o Policajnom zbore.
13. Komisie pre konanie vo veci dopingu
a) §92 ods. 3 písm. b)
Ustanovenie sa dopĺňa o nastavenie spôsobu preukazovania bezúhonnosti vo vzťahu k členovi a náhradníkovi komisie pre konanie vo veci dopingu.
14 Opatrenia proti manipulácií súťaž
a) §94 ods. 5
Navrhovanou úpravou sa upravuje povinnosť orgánov činných v trestnom konaní a súdu poskytnúť národnému športovému zväzu informácie z trestného konania v prípadoch, ak by mohol byť ohrozený alebo zmarený účel trestného konania alebo by poskytnutím informácií mohlo dôjsť k ohrozeniu alebo zmareniu úloh podľa zákona o Policajnom zbore.
15. Vzťah k správnemu poriadku
a) §101 ods. 1
Navrhovanou úpravou ide o rozšírenie použitia ustanovení správneho poriadku aj na konania o rozhodnutí o zrušení osvedčenia o uznaní za národný športový zväz alebo za národnú športovú organizáciu
16. Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2017
a) §106i odsek 5 znie:
Navrhovanou úpravou sa precizuje prechodné ustanovenie vo vzťahu k vykonávaniu činnosti športového odborníka, ktorý má povinnosť zosúladiť svoj zmluvný vzťah s novou právnou úpravou do 30. júna 2025.
b) §106i ods. 7
Navrhovanou úpravou sa upravuje deň skončenia plnenia úloh nezávislého pozorovateľa na voľbách do orgánov národného športového zväzu a na zasadnutí volebnej komisie na 1. januára 2025
17. Kontrola v športovej organizácií
a) §10
S ohľadom na princíp transparentnosti a hospodárnosti sa navrhuje navýšiť suma prijatých prostriedkov zo štátneho rozpočtu, nad ktorú sú športové organizácie povinné zriadiť a obsadiť funkciu kontrolóra, maximálne na 150 000 eur.
18. Vláda Slovenskej republiky, pôsobnosť v oblasti športu
a) §55 ods. 1 písm. c)
S ohľadom na princíp transparentnosti a hospodárnosti sa navrhuje navýšiť sumu príspevku poskytovaného Fondom na podporu športu bez schválenia Vládou SR maximálne na sumu 5 000 000 eur.