Rozsiahle zmeny zákona o športe
Dňa 09.07.2024 bol v MPK zverejnený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2015 Z. z. o športe (ďalej len „návrh zákona“). Návrh zákona prináša viacero zásadných zmien. Nanovo sa definuje verejný záujem v športe.
Ustanovuje sa, že profesionálny športovec bude vykonávať šport
a. na základe zmluvy o profesionálnom vykonávaní športu, ak činnosť športovca spĺňa znaky závislej práce
b. na základe pracovnoprávneho vzťahu alebo obdobného pracovného vzťahu podľa osobitného predpisu4) v rezortnom športovom stredisku alebo
c. na základe inej zmluvy, ako samostatne zárobkovo činná osoba, ak činnosť športovca nespĺňa znaky závislej práce.
Športový odborník okrem funkcionára športovej organizácie bude môcť vykonávať činnosť aj na základe inej zmluvy (v súčasnosti je to možné aj bez zmluvy).
Upravujú sa limity, od ktorých je športová organizácia povinná mať riadnu účtovnú závierku a výročnú správu overenú audítorom.
Ruší sa povinnosť mať zriadenú funkciu kontrolóra v športovej organizácii.
Upravujú sa pravidlá, podľa ktorých má národný športový zväz povinnosť vytvárať svoje orgány a zabezpečovať ich činnosť.
Upravuje sa, že do dňa dovŕšenia 15 rokov veku uzatvára zmluvu so športovou organizáciou za športovca alebo športového odborníka jeho zákonný zástupca.
Zmluvu o profesionálnom vykonávaní športu možno uzavrieť iba na určitú dobu, najdlhšie na päť rokov odo dňa účinnosti zmluvy, ak predpisy športového zväzu neurčujú kratšiu dobu.
Predpisy športového zväzu môžu ustanoviť, že zmluvu o profesionálom vykonávaní športu môže uzatvoriť len športová organizácia, ktorá zložila finančnú zábezpeku na účet vedený v banke alebo v pobočke zahraničnej banky16) (ďalej len „bankový účet“) športovej organizácie, ktorá riadi súťaž.
Športovcovi, ktorý na základe pokynu športovej organizácie vykonáva šport mimo obce pravidelného miesta vykonávania športu, patria počas tohto vykonávania športu náhrady podľa osobitného predpisu8) ako pri pracovnej ceste.
Menia sa dôvody, kedy môže športovec okamžite skončiť zmluvný vzťah založený zmluvou o profesionálnom vykonávaní športu.
Podľa návrhu zákona má ďalej platiť, že športová organizácia bude vykonávať v súlade s jej predpismi pôsobnosť na riešenie sporov nad osobami s jej príslušnosťou a medzi športovou organizáciou a osobami s jej príslušnosťou, a to pred vlastným orgánom pre riešenie sporov, alebo pred orgánom pre nezávislé a nestranné riešenie sporov a rozhodovanie o disciplinárnych previneniach vytvoreným Slovenským olympijským a športovým výborom, ktorý si športová organizácia určila vo svojom zakladajúcom dokumente. Slovenský olympijský a športový výbor má podľa návrhu zákona zriadiť orgán pre nezávislé a nestranné riešenie sporov a rozhodovanie o disciplinárnych previneniach vznikajúcich v rámci športových organizácií. Podrobnosti o zložení a činnosti orgánu podľa predchádzajúcej vety ustanoví štatút, ktorý vydá Slovenský olympijský a športový výbor.
Upravuje sa pôsobnosť a postup výkonu kontroly hlavným kontrolórom športu.
Obciam pribúda podľa návrhu zákona povinnosť poskytovať na základe požiadavky ministerstva športu informáciu o stave športovej infraštruktúry na území obce.
Mení sa spôsob rozdelenia finančného príspevku uznanému športu tak, že podľa návrhu zákona národný športový zväz bude povinný rozdeliť najmenej 20 % finančných prostriedkov z príspevku uznanému športu na účel športu mládeže s jeho príslušnosťou, z toho 10 % medzi športové kluby podľa počtu aktívnych športovcov do 23 rokov v individuálnych športoch alebo počtu súťažiacich družstiev do 23 rokov v kolektívnych športoch a 10 % športovým klubom podľa výkonnostných kritérií mládeže schválených najvyšším orgánom.
Návrh zákona obsahuje aj prechodné ustanovenia upravujúce povinnosti národným športovým zväzom (napr. zosúladiť svoje stanovy), športovým klubom a ďalším subjektom a osobám.
Návrhom zákona sa mení aj zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení, ktorý bude ustanovovať maximálny vymeriavací základ v prípade zamestnávania fyzickej osoby v právnom vzťahu na základe zmluvy o profesionálnom vykonávaní športu, ako aj maximálny mesačný vymeriavací základ zamestnávateľa.
Návrhom zákon sa mení aj zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov, ktorý sa o. i. dopĺňa o nový § 30ca - Odpočet výdavkov (nákladov) na podporu športu. Od základu dane zníženého o odpočet daňovej straty u daňovníka, ktorý je právnickou osobou, alebo od základu dane (čiastkového základu dane) z príjmov podľa § 6 ods. 1 a 2 zníženého o odpočet daňovej straty u daňovníka, ktorý je fyzickou osobou, pri realizácii podpory športu možno odpočítať 100 % výdavkov (nákladov) vynaložených na podporu športu v zdaňovacom období, za ktoré sa podáva daňové priznanie. Podľa dôvodovej správy cieľom navrhovanej zmeny je zaviesť aj do oblasti športu inštitút superodpočtu, ktorý by mohol byť motivačným nástrojom pre investície súkromného sektora do slovenského športu. Po vzore oblastí výskumu a vývoja by tak bolo možné dosiahnuť väčšiu aktiváciu súkromných zdrojov do sektora športu.
Návrhom zákona sa mení aj zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní. Zákon o verejnom obstarávaní sa nebude vzťahovať ani na zákazku na dodanie, výskum a vývoj špecifického športového vybavenia, ktorého tvar, zloženie, prípadne iné vlastnosti nie je možné rovnocenne nahradiť substitučným výrobkom.
MPK končí: 29.07.2024
Sprievodná dokumentácia
JUDr. Henrieta Bicáková