Novela zákona o Horskej záchrannej službe a viaceré zmeny v činnosti
Dňa 10.02.2025 bol v MPK zverejnený návrh zákony, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 544/2002 Z. z. o Horskej záchrannej službe, ktorého cieľom je reagovať na viaceré problémy z aplikačnej praxe, vrátane zabránenia zneužívania označenia „Horská záchranná služba“ a jej znaku. Podľa dôvodovej správy k návrhu, v praxi často dochádza k aplikačným a výkladovým problémom vo vzťahu k možnosti pohybu príslušníkov Horskej záchrannej služby a iných osôb pri výcviku v teréne chránených území bez predchádzajúceho súhlasu orgánu ochrany prírody.
Pravidelný výcvik príslušníkov Horskej záchrannej služby, ako aj osôb odborne spôsobilých na výkon záchrannej činnosti, je jedným z predpokladov úspešného výkonu záchrany v horách. Zároveň sa precizujú úlohy a oprávnenia Horskej záchrannej služby.
Návrhom sa ďalej upravia pravidlá registrácie a členstva v Národnej asociácii horských vodcov Slovenskej republiky a zakotví disciplinárna právomoc vo vzťahu ku osobám vykonávajúcim horskú vodcovskú činnosť. Rozširuje sa rozsah vodcovskej činnosti o vedenie kurzov technickej pomoci v horách a podmienky vykonávania horskej vodcovskej činnosti.
Ďalej sa zriaďuje stavovská organizácia Národná asociácia horských záchranárov, ktorej úlohou je vykonávať odbornú spôsobilosť mimo horských oblastí s použitím lanových techník a ktorá bude hájiť záujmy svojich členov.
Najdôležitejšie zmeny, ktoré novela prináša:
1.Zavedeniu pojmu Horská záchranná služba
Vypúšťa sa zavedená legislatívna skratka „horská služba“, a súčasne sa zavádza používanie legislatívnej skratky „Horská záchranná služba“ v príslušnom tvare. Cieľom je zabrániť zameniteľnosti názvu Horskej záchrannej služby s rôznymi subjektami venujúcimi sa záchrannej činnosti v horách, ktoré v názve používajú označenie „horská služba“.
Zavádza sa výslovný zákaz označenia Horská záchranná služba a jej znaku osobami, ktoré nevykonávajú úlohy horskej záchrannej služby. Zneužitie označenia a znaku Horskej záchrannej služby má byť priestupkom, resp. iným správnym deliktom.
2.Odborná spôsobilosť na lanovú, resp. horolezeckú techniku
S cieľom zvýšenia bezpečnosti zachraňovaných osôb, ako aj samotných záchranárov sa zavádza povinnosť pre osoby, ktoré pri záchrannej činnosti mimo pôsobnosti Horskej záchrannej služby používajú lanovú techniku, absolvovať vstupný test, špecializovanú prípravu a skúšku.
Záchranné práce pomocou lanovej techniky sa vykonávajú aj mimo horských oblastí, pričom osoby vykonávajúce takúto záchrannú činnosť nemusia mať podľa súčasnej legislatívy žiadnu odbornú spôsobilosť. Nepodmienenie tejto činnosti adekvátnou odbornou spôsobilosťou môže viesť k ohrozeniu zdravia a života zachraňovanej osoby, resp. osôb, ktoré sa podieľajú na takejto záchrannej činnosti. Preto sa navrhuje, aby vo vymedzených lokalitách, mimo vymedzených horských oblastí kde teritoriálne pôsobí Horská záchranná služba, pri záchrannej činnosti s použitím lanovej, resp. horolezeckej techniky, bola vyžadovaná odborná spôsobilosť obdobne, ako ju majú záchranári v horských oblastiach.
3. Nové orgány asociácie
Návrh zákona definuje dva nové orgány asociácie, a to disciplinárnu komisiu a odvolaciu komisiu, ktoré budú príslušné na disciplinárne konania členov asociácie a registrovaných osôb, určuje ich zloženie a pôsobnosť.
4. Členstvo v asociácii
Zavádza sa nové ustanovenie k registrácii a členstvu v asociácii. Členstvo v asociácii bude dobrovoľné. Členom asociácie sa môže stať osoba s odbornou spôsobilosťou na výkon horskej vodcovskej činnosti podľa tohto zákona alebo osoba, ktorá má uznanú odbornú spôsobilosť na základe doručenej písomnej žiadosti o členstvo. Podrobnosti o vzniku a zániku členstva ustanovujú stanovy asociácie.
V zmysle návrhu, registrovanou osobou je osoba s odbornou spôsobilosťou podľa zákona, ktorá nie je členom asociácie alebo osoba, ktorá má uznanú odbornú spôsobilosť a ktorá nie je členom asociácie a podá si žiadosť o registráciu, ktorou sa zaviaže vykonávať činnosť horského vodcu v súlade s metodikou podľa § 2c písm. l), pokynmi podľa § 2c písm. m) a zaviaže sa podriadiť konaniu o disciplinárnom previnení. Registrácia má byť bezplatná.
Ďalej sa ustanovuje, že registrovaná osoba nie je platiteľom členského poplatku a nedisponuje právom voliť a právom byť volený do orgánov asociácie.
5. Disciplinárna zodpovednosť
S cieľom zvýšenia bezpečnosti sprevádzaných osôb sa zavádza možnosť vyvodzovania disciplinárnej zodpovednosti voči členom asociácie, ktorí majú odbornú spôsobilosť podľa zákona, ako aj voči registrovaným osobám, ktoré nie sú členmi asociácie, ale ktoré v súlade so slobodou usadiť sa a slobodou poskytovať služby, majú uznanú odbornú spôsobilosť podľa Smernice Európskeho parlamentu a rady 2005/36/ES zo 7. septembra 2005 o uznávaní odborných kvalifikácií (horskí vodcovia z krajín EÚ). Registrované osoby, ktoré majú právo na území Slovenskej republiky vykonávať činnosť horského vodcu, sa dobrovoľne zaviažu riadiť metodikou a bezpečnostnými pokynmi asociácie.
Ustanovenia predstavujú komplexnú úpravu vyvodzovania disciplinárnej zodpovednosti členov a registrovaných osôb. Zároveň sa upravujú disciplinárne opatrenia, postup pri ich ukladaní ako aj režim odvolania dotknutých osôb.
6. Horská vodcovská činnosť
Návrhom sa rozširuje rozsah vodcovskej činnosti o vedenie kurzov technickej pomoci v horách. Precizujú sa aj ustanovenia týkajúce terénu, v ktorých sa horská vodcovská činnosť vykonáva.
Ďalej sa dopĺňa sa požiadavka, aby osoba vykonávajúcu činnosť horského vodcu mala povinnosť byť členom asociácie alebo registrovanou osobou, ktorých zoznam zverejňuje asociácia na svojom webovom sídle.
Vzhľadom na charakter horskej vodcovskej činnosti, ktorá podlieha tzv. „certifikačnému procesu“, t. j. procesu získania alebo uznania odbornej spôsobilosti, sa zavádza zákonná povinnosť vykonávať horskú vodcovskú činnosť s odbornou starostlivosťou a zároveň zákonná povinnosť dodržiavať pokyny vydané asociáciou.
7. Horská sprievodcovská činnosť
Navrhuje sa rozšíriť rozsah horskej sprievodcovskej činnosti o výcvik sprevádzaných osôb na lavínových kurzoch, kurzoch zameraných na bezpečný pohyb v horách ako sú napr. kurzy základného pohybu na snežniciach, kurzy prežitia v horách alebo kurzy orientácie a navigácie v teréne.
Vzhľadom na to, že v slovenských horách je veľké množstvo turistických trás, ktoré sú zaistené technickými prostriedkami, napr. v Slovenskom raji Suchá Belá alebo značený turistický chodník cez tiesňavu Kyseľ, rozširuje sa rozsah horskej sprievodcovskej činnosti aj o výcvik pohybu na trasách, ktoré sú zabezpečené technickými prostriedkami. Výcvik môže byť vedený len na trasách, ktoré spĺňajú podmienky STN 16869, musia byť prístupné pre širokú turistickú verejnosť a nie len pre odbornú verejnosť ako sú napr. horolezci. Výcvik musí byť vedený bez nutnosti použitia horolezeckého výstroja a horolezeckej výzbroje a iba s použitím tzv. „ferratového setu“.
8. Národná asociácia horských záchranárov
Zriaďuje sa stavovská organizácia Národná asociácia horských záchranárov, ktorá združuje odborne spôsobilé osoby na výkon záchrannej činnosti podľa tohto zákona, obdobne ako je tomu pri zdravotníckych záchranároch. Zároveň sa definuje postavenie, zloženie orgánov, ako aj pôsobnosť tejto asociácie záchranárov.
9. Výcvik horských záchranárov
V záujme dosiahnutia súladu pri aplikácii predpisov na úseku ochrany prírody a krajiny v súvislosti s výkonom úloh Horskej záchrannej služby sa navrhuje výcvik horských záchranárov výslovne vymedziť ako jednu z úloh Horskej záchrannej služby.
10. Používanie príjmov získaných z poskytovaných služieb Horskou záchrannou službou
Precizuje sa používanie príjmov získaných z poskytovaných služieb Horskou záchrannou službou tak, aby bolo možné z týchto príjmov uhrádzať náklady na vykonávanie odbornej spôsobilosti na výkon záchrannej činnosti.
11. Zmena vekovej hranice pre povinné nosenie ochrannej prilby
Zmena vekovej hranice pre povinné nosenie ochrannej prilby na lyžiarskych tratiach zo súčasných 15 rokov na 18 rokov.
12. Spresnenie pravidiel pri uznávaní odbornej spôsobilosti, pri rozdielových skúškach alebo pri uplatnení kompenzačných opatrení
Spresňujú sa pravidlá pri uznávaní odbornej spôsobilosti, pri rozdielových skúškach alebo pri uplatnení kompenzačných opatrení podľa zákona č. 422/2015 o uznávaní dokladov o vzdelaní a o uznávaní odborných kvalifikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Týmto spôsobom sa zamedzuje, aby napr. platnosť dokumentov pri spomenutých úkonoch nebola dlhšia ako pri získaní odbornej spôsobilosti na výkon horskej vodcovskej a sprievodcovskej činnosti, čím by mohlo dôjsť k diskriminácií osôb, ktoré získali odbornú spôsobilosť podľa tohto zákona. Zároveň sa vytvára mechanizmus na úhradu nákladov, ktoré vznikajú pri zabezpečení spomínaných úkonov.
13. Výkon záchrannej činnosti
Proces získavania odbornej spôsobilosti na výkon záchrannej činnosti sa rozširuje o absolvovanie vstupného testu, ktorý predchádza absolvovaniu špecializovanej prípravy. Vstupným testom sa má overiť technická a kondičná spôsobilosť žiadateľov s cieľom vyselektovať už v prvej fáze získavania odbornej spôsobilosti žiadateľov, ktorí nie sú pripravení absolvovať špecializovanú prípravu. Zároveň sa upravujú podmienky pri získavaní odbornej spôsobilosti pri záchrannej činnosti s použitím lanovej techniky mimo pôsobnosti Horskej záchrannej služby.
14. Nové priestupky a iné správne delikty
Priestupkom a iným správnym deliktov bude aj vykonávanie horskej vodcovskej činnosti a horskej sprievodcovskej činnosti bez platného osvedčenia o odbornej spôsobilosti na ich výkon, nedodržanie zákazu používať označenie „Horská záchranná služba“ alebo nedodržanie zákazu používať jej znak.
15. Príloha k zákonu s vyobrazovaním HZŠ
Podľa návrhu je potrebné do prílohy zákona uviesť vyobrazenie znaku Horskej záchrannej služby.
Návrhom sa má novelizovať aj zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny. Návrhom sa zavádza výnimka z ustanovených zákazov v zákone o ochrane prírody a krajiny v súvislosti s vykonávaním horskej vodcovskej a horskej sprievodcovskej činnosti, ktoré sú regulované osobitným predpisom a ktoré sa vykonávajú výlučne v uvedených stupňoch ochrany prírody.
Predpokladaná účinnosť od: 15.10.2025
MPK končí: 28.02.2025
Sprievodná dokumentácia