Aktuality z rôznych oblastí samosprávy,
neziskového sektoru a pomoci pre ľudí a rodiny.
ESĽP_primerané obmedzenie slobody v domove dôchodcov a sociálna izolácia
Sťažovateľovi (87 r.) bol ustanovený opatrovník, ktorý spravoval jeho majetok ako ho aj zastupoval vo všetkých záležitostiach, medzi ktoré patrilo aj umiestnenie do zariadenia pre seniorov. Do zariadenia pre seniorov bol sťažovateľ umiestnený na základe márnotratnosti.
V zariadení pre seniorov opatrovník zakázal priamu komunikáciou druhého sťažovateľa s tretími osobami a opatrovnícky sudca zakázal všetky telefonáty a návštevy. Vnútroštátne orgány vystavili sťažovateľa prísnej sociálnej izolácií a neprijali opatrenia umožňujúce seniorov návrat domov.
06.11.2024
Záznam vecného bremena pre siete, geometrický plán a nevyhnutný rozsah
Žalobca podal návrh na vykonanie záznamu vecného bremena do katastra nehnuteľností, v jeho prospech ako subjektu oprávneného z vecného bremena v rozsahu zriaďovať a prevádzkovať verejné siete a stavať ich vedenia na cudzej nehnuteľnosti.
Proti tomuto podal prokurátor protest, ktorému bolo na základe argumentácie, že je potrebné doložiť geometrický plán nevyhnutný pre rozsah vecného bremena. Protestu bolo vyhovené a rozhodnutie o zápise bolo zrušené.
06.11.2024
Určenie základov dane pre druhy pozemkov nad rámec zákona
Prokurátor podal protest proti VZN obce, v ktorom si obec stanovila vlastné určenie základov dane pre uvedené skupiny pozemkov. Pre ornú pôdu, chmeľnice, vinice a ovocné sady, trvalé trávnaté porasty, záhrady a zastavané plochy a nádvoria stanovila inú hodnotu ako je stanovená v prílohe č. 1 a prílohe č. 2 zákona č. 582/2004.
06.11.2024
ESĽP_primerané obmedzenie slobody v domove dôchodcov a sociálna izolácia
Sťažovateľovi (87 r.) bol ustanovený opatrovník, ktorý spravoval jeho majetok ako ho aj zastupoval vo všetkých záležitostiach, medzi ktoré patrilo aj umiestnenie do zariadenia pre seniorov. Do zariadenia pre seniorov bol sťažovateľ umiestnený na základe márnotratnosti.
V zariadení pre seniorov opatrovník zakázal priamu komunikáciou druhého sťažovateľa s tretími osobami a opatrovnícky sudca zakázal všetky telefonáty a návštevy. Vnútroštátne orgány vystavili sťažovateľa prísnej sociálnej izolácií a neprijali opatrenia umožňujúce seniorov návrat domov.
06.11.2024
Príprava novely zákona o Horskej záchrannej službe
Dňa 05.11.2024 bola zverejnená predbežná informácia k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 544/2002 Z. z. o Horskej záchrannej službe, ktorého cieľom je upraviť viaceré problémy vyplývajúce z aplikačnej praxe, ktoré majú snahu zabrániť zneužívaniu označenia „Horská záchranná služba“ a znaku Horskej záchrannej služby.
06.11.2024
Arbitrárne konanie ministerstva pri odňatí osvedčenia národného športového zväzu
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR zrušilo žalobcovi osvedčenie o uznaní za národný športový zväz z dôvodu, že prestal spĺňať podmienky uvedené v zákone o športe a neplnil úlohu podľa § 16 ods. 2 písm. d) zákona a športe.
Žalobca považoval rozhodnutie za nezákonné z viacerých dôvodov, ako aj pre arbitrárnosť, čím bolo vážne zasiahnuté do práv žalobcu.
06.11.2024
NKÚ – Preverenie systému a podpory cyklistickej dopravy
Účelom kontrolnej akcie bolo preveriť systém a koordináciu podpory cyklistickej dopravy prostredníctvom nastavených kritérií výkonnosti. Kontrola prebehla na Ministerstve dopravy a vybraných mestách, pričom mala priniesť prehľad o situácii v oblasti plánovania a výstavby cyklotrás a identifikovať slabé miesta v rozvoji cyklistickej dopravy na strane samosprávnych subjektov, ako aj na strane MDV SR, ktoré je zodpovedné za riadenie a koordináciu cyklodopravy.
Predmetom kontroly bolo, či systém a koordinácia podpory cyklistickej dopravy boli nastavené účinne. V súvislosti s tým sa preverilo riadenie cyklodopravy, strategické dokumenty, financovanie a legislatívnu podporu budovania cyklotrás. Zisťovalo sa tiež, aká je úroveň existujúcej cyklistickej infraštruktúry, spolupráca s orgánmi verejnej správy a ako sa zbierajú a využívajú dáta súvisiace s cyklodopravou.
10.11.2022
Aktualizované dňa 6.12.2022
Nepovinné očkovanie a súhlas druhého rodiča
V praxi sa často stáva, že sa rodičia nevedia dohodnúť, či dajú dieťa zaočkovať aj proti chorobám, voči ktorým očkovanie nie je povinné.
27.09.2022
Aktualizované dňa 6.12.2022
Regulovaný odstrel zveri a poľovnícke plánovanie
Problematika regulovaného odstrelu chránených druhov na Slovensku je spojená najmä s medveďom hnedým. Regulácia sa však dotýka aj iných chránených či nechránených druhov. V tomto článku uvádzame vysvetlenia základných pojmov, riešenia, možnosti a podmienky odstrelu, ktoré ponúka legislatíva v rámci zákona č. 274/2009 Z. z. o poľovníctve (ďalej len „zákon o poľovníctve“) a zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny (ďalej len „zákon o ochrane prírody a krajiny“).
Právny stav k: 28.10.2024
Regulácia počtu zveri v prírode je spojená s poľovníckym plánovaním ako takým. Poľovníckym plánovaním sa rozumie systematický proces, ktorý musí zabezpečiť trvale udržateľné obhospodarovanie a využívanie zveri, ochranu a zachovanie jej genofondu a zachovanie biodiverzity. Vymedzenie poľovníckeho plánovania je upravené v §30 zákona o poľovníctve a toto plánovanie obsahuje
a) koncepciu rozvoja poľovníctva v Slovenskej republike,
b) koncepcie chovu zveri v poľovných oblastiach a poľovných lokalitách,
c) výhľadový plán poľovníckeho hospodárenia v poľovnom revíri na obdobie desiatich rokov,
d) ročné plány poľovníckeho hospodárenia v poľovnom revíri.
Koncepciu rozvoja poľovníctva zostavuje Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR v spolupráci s komorou a koncepciu schvaľuje vláda Slovenskej republiky. Koncepciu chovu zveri v poľovných oblastiach zabezpečuje a schvaľuje príslušný okresný úrad v sídle kraja. Výhľadový plán je zabezpečený užívateľom poľovného revíru prostredníctvom odborne spôsobilej fyzickej osoby[1] alebo právnickej osoby[2]. Ročný plán poľovníckeho hospodárenia vypracúva a predkladá na schválenie okresnému úradu užívateľ poľovného revíru.
Zostavovanie poľovníckeho plánovania musí rešpektovať
a) potrebu ochrany prírody a krajiny,
b) potrebu ochrany poľnohospodárskej výroby a lesnej výroby pred škodami spôsobenými zverou,
c) zabezpečovanie ochrany zdravia a bezpečnosti.
Tieto ciele možno dosiahnuť ochranou ohrozených druhov, zabezpečením zdravého ekosystému, a taktiež aj reguláciou populácie. Kľúčovým je zber dát, na ktorého základe sa poľovnícky plán ako taký vytvára.
[1] Odborne spôsobilou fyzickou osobou sa rozumie osoba, ktorá je aspoň 5 po sebe nasledujúcich rokov držiteľom poľovného lístka, úspešne absolvovala poľovnícku skúšku alebo je absolventom vysokej alebo strednej školy, na ktorej je poľovníctvo povinným alebo voliteľným vyučovacím predmetom a má najmenej 5 ročnú prax v poľovníckom hospodárení a plánovaní.
[2] Odborne spôsobilou právnickou osobou sa rozumie vysoká alebo stredná škola na ktorej je poľovníctvo povinným vyučovacím predmetom a výskumné ústavy zaoberajúce sa poľovníctvom.
06.11.2024